[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kachel 'lekt' waardoor -ie altijd warmte afgeeft : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 01:22

Kachel 'lekt' waardoor -ie altijd warmte afgeeft

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Kachel 'lekt' waardoor -ie altijd warmte afgeeft

Berichtdoor MartyMcFly » 18 jul 2010, 21:47

Beste allemaal,

Het lijkt erop dat mijn kachel altijd aanstaat, ook als ik op de middenconsole beide verwarmingsknoppen (links en rechts) volledig naar nul heb gedraaid.

Op het moment dat ik mijn blower aanzet (middelste knop) en ik op de middenconsole de verwarmingsknoppen op nul laat staan (uit dus), blaast -ie warme lucht door beide ventilatiegaten in het dashboard (uiterst links en rechts). Of ik de blower nu op de voorruit zet, of op het interieur. Het lijkt er trouwens ook op dat er warme lucht de auto in stroomt op het moment dat ik de blower uit heb staan.

Acties totnutoe: paneel tussen de ruitewisserbladen verwijderd en gezien dat de klep van de blower goed werkt. Gaat netjes open en sluit netjes af. Wat me wel opviel was dat er koude lucht uit de roosters links en rechts van de ruitenwissers leek te komen. Ik had verwacht dat door de roosters lucht werd aangezogen en niet werd afgevoerd, zoals het er nu op leek. Tot slot gekeken of de verwarmingsknoppen het verwarmingselement (heet dat zo?) goed afsluiten. Dat lijkt het geval. Tenminste, als de verwarmingsknoppen op nul stonden, kon ik zelf handmatig het mechanisme dat de warm watertoevoer open zet of afsluit (met de stalen kabel die aan de verwarmingsknop bevestigd zit) niet verder dicht duwen.

Diagnose: lekkende verwarmingskraan (om het zo maar te noemen)?

Heeft iemand ervaring met dit probleem? Of is het normaal dat er altijd warme lucht (verwarmde lucht, dus niet warme buitenlucht) de auto instroomt?

Hoor het heel graag!

Post edited by: Marty Mc Fly, at: 2010/07/18 21:51<br><br>Post edited by: Marty Mc Fly, at: 2010/07/18 21:51

MartyMcFly

Re:Kachel 'lekt' waardoor -ie altijd warmte afgeeft

Berichtdoor Theredone51 » 19 jul 2010, 09:44

Heey Marty,

Bij mijn W123 is het zo dat er enkel koude lucht door de middelste 2 ventilatierooster komt (te bedienen door de bovenste schuif op de middenconsole, net onder de 2 roosters) en dat er uit de linkse en rechtse ventilatieroosters meestal wel enigszins warme lucht komt. Deze zijn ook nooit zo koud als de middelste.

Waarschijnlijk hebben de 2 middelste roosters een "directe" verbinding met de buitenlucht en worden het linker en rechter rooster altijd enigszins opgewarmd door de koelvloeistof.

Maar wat is "warme lucht" bij jou, écht warm, of net niet koud, of?

Groeten,

Sander
Theredone51

Berichtdoor WJ15129 » 19 jul 2010, 11:26

Marty,

het hoort gewoon "koud" te zijn als de kraan dicht is. Kranen dicht zijn is het eigenlijk, want links en rechts hebben een aparte bediening. Onder de motorkap de hendeltjes even dicht duwen is inderdaad de juiste manier om te controleren of het aan de kraan of aan de bediening ligt.
Mijn ervaring is, als een oudere kraan een keer droog komt te staan, door een cilinderkoprevisie of een lekke waterpomp o.i.d, dat ze dan nogal eens gaan lekken. Ze zijn redelijk eenvoudig te vernieuwen, het wijst zich allemaal vanzelf.

Als het huis van de kraan nog van alluminium is dan kun je er vrijwelzeker van zijn dat het nog de originele kraan is die erop zit, en dan is een lekje na 33 jaar gebruik niet vreemd.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MartyMcFly » 20 jul 2010, 17:36

@ Sander: goeie vraag. Het is wel echt opgewarmde lucht.
@ WJ15129: ik denk (hoop) dat dat het is. Weet jij of ik het hele huis moet vervangen, of alleen de kranen?

Marty
MartyMcFly

Berichtdoor WJ15129 » 20 jul 2010, 18:11

Marty,

Het hele geval, incl huis, moet vervangen. Het onderdeelnummer is (was) 123 830 2084 en twaalf jaar geleden betaalde ik iets van 40 gulden (toen hadden we die nog), wellicht dat dit nu het bedrag in euro's is geworden.

Groet
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee

Berichtdoor Lampi W123 250 » 28 jul 2010, 22:42

He Marty,

Ik heb hetzelfde probleem denk ik...
Bij mij ook altijd warme lucht in de wagen. Kachelschuif naar rechts, draaiknoppen naar 0. (dicht)
Ook al staat de middenschuif open en de blower op 1,2 of 3 echt lekker koele buitenlucht naar binnen blazen doet ie niet met als gevolg dat je dus een van de protierramen moet opendoen. Zeker als het zo warm is als enkele dagen geleden.

Ben benieuwd wat je als oplossing bedenkt.

Succes ermee!<br><br>Post edited by: Lampi W123 250, at: 2010/07/28 22:43
Lampi W123 250

Berichtdoor MartyMcFly » 01 aug 2010, 21:00

Hallo Lampi,

Na mijn vakantie ga ik ermee aan de slag. Over een maand of zes weken kan ik hopelijk laten weten hoe ik het gefixt heb.

Groet.
MartyMcFly

Berichtdoor JaapW114 » 01 aug 2010, 22:18

Een tijdelijke snelle oplossing is gewoon de kabel van de kachelkraan afhalen en deze met de hand dicht te zetten. Kun je hem later altijd vervangen, maar ben je van de hitte af.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor JantjeV8 » 03 aug 2010, 18:46

Kraantje heb je er zo tussenuit. Kun je hem gelijk beoordelen op dichtheid.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Keer terug naar Interieur