MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 10:10

hulp,tips gevraagd bij perfectioneren motor 300D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

hulp,tips gevraagd bij perfectioneren motor 300D

Berichtdoor airco33 » 06 aug 2010, 16:13

Hallo iedereen,
Ik ben al sinds oktober bezig mijn W123 300D automaat te perfectioneren. Ben helaas nog steeds niet tevreden met de prestaties(pk)het verbruik (1 liter op 10 km)en geluid van de motor. Soms rijdt hij fantastisch en soms lijkt het een vermoeide oude man. Heb er al eerder over geschreven ("300D loopt niet mooi op 5 cylinders") Ondertussen wel 5000 km gereden zonder problemen.

Gedaan/denklijn:
compressie gemeten (24,23,22,20,22 bar)
kleppen gesteld
grote motor-schoonmaak via brandstoftoevoeging en via lucht-inlaat
pomp op tijd gesteld
verstuivers gereviseerd
pomp gereviseerd
cardan-as uit laten balanceren

Ik zou graag eens met de auto langskomen om samen met iemand anders eens te kijken/luisteren/zoeken etc voor tips of zaken die ik over het hoofd heb gezien. Mijn vraag nu: moet ik de kop eraf halen om te zien of het aan de kleppen ligt??
airco33
 


Re:hulp,tips gevraagd bij perfectioneren motor 300D

Berichtdoor Maarten944 » 06 aug 2010, 16:43

Hoogte van de compressie zegt niet alles, maar als je de test goed hebt uitgevoerd vind ik een verschil van 20% behoorlijk veel.

Dit verklaart alleen niet het verschil in de ene keer beter lopen als de andere keer.
Wanneer de motor de ene keer beter loopt als de andere keer zou ik toch verder zoeken in het brandstof systeem of de aansturing daarvan.
Maarten944
 


Re:hulp,tips gevraagd bij perfectioneren motor 300D

Berichtdoor airco33 » 06 aug 2010, 19:56

Hallo Maarten,

Ja, die gedachte had ik ook en heb leidingen vernieuwd en de pomp laten reviseren. Is er nog een andere aansturing waar ik niet aan gedacht heb?

Een oude mercedes-man zei dat de kleppen normalitair ook meedraaien om de as van de klepstelen en dat waneer een auto lang stil heeft gestaan of waneer er veel koolaanslag op de klepstelen zit dit draaien de klep-zittingen mischien ongelijk uitslijten waren waardoor de kleppen kunnen gaan 'tulpen' Nou ja, ik weet niet wat ik daar mee aan moet. In elk geval bedankt voor je reactie.
Is een verschil van 20 % echt zoveel? ik hoorde dat je pas echt in de problemen komt als 1 van de cylinders onder de 18 bar komt

groeten uit utrecht
vincent
airco33
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron