[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Constante + : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:29

Constante +

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Constante +

Berichtdoor SgtPeppers » 28 maart 2009, 18:02

Vandaag eens bezig geweest mijn radio en nieuwe speakers op de goede manier aan te sluiten, heb de fader buiten werking gesteld en gebruik gewoon nog de huidige draden van de speakers, omdat ik toch niet zo veel vermogen hebt en het niet meer kraakt.

Maar ik moest ook nog een constante + hebben, nu las ik hier ergens dat die van de alarmlichtschakelaar gehaald kan worden en jawel, dat is gelukt, maar… als je nu de alarmlichten aan doet gaat de radio óók aan en uit, wat natuurlijk niet zo gek is… maar ik heb andere leden hier daar niks over horen zeggen.

Doe ik iets fout of moet ik een radio die aan en uit gaat als ik de alarmlichten activeer maar voor lief nemen? En wat is eventueel een andere makkelijke manier voor een constante +?
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re:Constante +

Berichtdoor Semrick » 28 maart 2009, 18:19

Hoi Niek,

Ik ken dit verschijnsel niet.
Je kunt het natuurlijk zo laten want hoe groot is de kans dat je de alarmlichten gebruikt terwijl je ook nog naar de radio wil luisteren.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het gaat irriteren omdat je van mening bent dat je beide systemen gelijktijdig moet kunnen gebruiken (Dat zou ik wel hebben).

Een andere optie die ik in het verleden gebruikt heb is de sigarettenaansteker. Alleen ben ik er niet zeker van dat die bij de W123 ook werkt als het contact uit staat.

Een 2e optie is de aanluiting voor de binnenverlichting bij de schakelaar in de deurstijl. Daar staat zeker constant stoom op. ;-)
En die afstand is naar de radio ook nog wel te overbruggen.
Succes er mee.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor SgtPeppers » 28 maart 2009, 18:28

Ik denk er het zelfde over als jij Eric… ik wil gewoon dat het allemaal correct werkt! Stel je voor dat ik een keer met pech sta, met alarmlichten aan, en dan fijn een muziekje wil luisteren, dan ben ik in de huidige situatie toch maar mooi de sjaak! ;-)

De sigarettenaansteker is naar mijn weten geschakeld, kan het nog wel een keer meten, maar die van de binnenverlichting is een goede, als ik weer tijd heb ga ik het proberen.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Jeroen » 28 maart 2009, 19:18

Je kan ook even een draadje naar de achterkant van de zekeringkast brengen. Daar zitten naast elkaar een geschakelde en een permanente plus. (zie ook de foto's bij mijn stukje over de inbouw van de Waeco Magic Speed Cruise Control.

Je kunt er vrij eenvoudig bij. Wel even de onderkant van het dashboard loshalen, maar dat zijn maar een paar schroeven.

Jeroen
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Leon » 28 maart 2009, 19:28

Als je radio aan en uitgaat met je alarmlichten, dan heb je de verkeerde constante + gepakt...
Ik zou hem idd bij je zekeringkast vandaan halen, wel zo netjes toch?
Leon

Berichtdoor mr.orange » 28 maart 2009, 22:18

hallo daar, ik denk inderdaad dat het nieuw leggen van een constante plus de beste optie is ,
of je daar een zekeringhouder voor gebruikt (kost de wereld niet bij brezan of een andere onderdelen boer)en je die direct van de accu neemt of dat je de plus van een optie neemt die ook een constante plus nodig heeft (bv. de klok) is afhankelijk van de aantal ampere dat je wilt hebben(radio is geen probleem - versterker oid is niet verstandig)
groet jhonn.
mr.orange

Berichtdoor JaapW114 » 29 maart 2009, 20:59

Niek,

Je kan deze plus best van de alarmlichtschakelaar aftappen, alleen heb je nu de geschakelde kant genomen, dus eigenlijk na de schakelaar, je moet de ingaande kant van deze schakelaar nemen, dan heb je wel de constante plus. Kom anders zaterdag even langs, help ik je even

groet,

Jaap
JaapW114

Berichtdoor SgtPeppers » 29 maart 2009, 21:07

Ja inderdaad zeg, dat kan natuurlijk ook nog. Opzich wel de handigste manier omdat ik nu toch al een draadje die kant op heb liggen, ben allang blij dat die radio er eindelijk mooi in zit…

Ik ga morgen wel even een en ander doormeten met de voltmeter (heb eindelijk een goeie…), als het nog niet gelukt is kom ik misschien wel even aan komende zaterdag, ik ben toch in Twisk :-)
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JaapW114 » 29 maart 2009, 21:09

Niek,

Je moet de draad hebben die 12 volt aangeeft ten opzichte van de massa, ongeacht in welke stand je schakelaar van de alarmlichten staat.

Jaap
JaapW114

Berichtdoor Jakob » 11 aug 2010, 02:28

Kan ik de alarmlichtschakelaar gewoon openen om deze kabel 'door' te trekken eigenlijk? Of tap ik hem beter iets voor de schakelaar af? :)
Moet er -wanneer ik hier mijn stroom van haal- nog een zwevende zekering tussen? Zo ja, van hoeveel ampere?

Groeten,

Jakob
Jakob

Berichtdoor Leon » 11 aug 2010, 10:52

Je kan het voor de schakelaar aftappen. Maar, waarom tap je hem niet af van de zekeringenkast? Die is daar tenslotte voor bedoeld, en het scheelt weer doorhakken van je bestaande bedrading (met storingen later).
Leon

Berichtdoor Jakob » 11 aug 2010, 14:44

Ik zou wel willen maar weet absoluut niet hoe daar te geraken (achter dashboard, maar is dat veel werk?) en hem waar aan te sluiten... Ben geen held in elektriciteit :(
Jakob

Berichtdoor Leon » 11 aug 2010, 15:07

Als je dat paneel bij je pedalen loshaalt zie je hem al zitten aan de achterkant. Dan zie je vanzelf hoe de andere draadjes aangesloten zitten. Het werk is hetzelfde, of je hem nu bij je alarmlichtschakelaar vandaan haalt, of bij de zekeringkast vandaan.
Leon

Keer terug naar Techniek