door Husky » 25 aug 2010, 23:01
Of het nog tot SZ gaat weet ik niet, zul je toch een olie-expert moeten vragen.
Ja die SL/SJ kwam ik ook ergens tegen en dat snap ik dan ook weer niet.
Maar moderne auto's, ja ik bedoel die volgestouwd met electronica en "zuinige" motoren zijn zo zuinig afgesteld dat alle draaiende delen ook veel dichter op elkaar zitten, minder toleranties en dus komt het met de olie ook veel nauwkeuriger, ook omdat die synthetische olie er nu ook is.
Volgens sommigen gaan met moderne olies de pakkingen en o-ringen sneller kapot. Bewijs het maar, een turbo gaat ook kapot door mensen die de motor niet even rustig laten draaien voordat ze hem uitzetten (na volle belasting), 30.000 toeren en dan ineens staat de oliepomp stil maar de turbo draait nog wel een tijdje door maar ineens zonder smering.
Nou schijnen sommige motoren ook sneller te gaan lekken doordat mensen een warme motor korte na volle belasting veel te snel uitzetten waardoor de warmte bij het afkoelen zich niet goed kan verspreiden.
Koude motor (dikke olie) volle belasting is ook zeer slecht, warme olie smeert véél beter, koppakking zelfde oorzaak (koude motor en maar gassen).