door MBvO » 12 aug 2010, 13:44
Hier ook nog even een aanvulling op Jan's opmerking: volgens mijn garagist blijft de vorstbestendigheid wel intact als de juiste antivries/water verhouding is gebruikt, ook na meer dan 2 jaar, maar de corrosiebescherming neemt wel af, en die kan je niet meten. Nou was dat niet de zorg van de topic-opener, maar de afgenomen corrosiebescherming is als ik zo de posts hierover op het forum lees, een groter probleem dan de afgenomen vorstbeveiliging bij onze oude auto's.
Best dus de koelvloeistof elke 2-2,5 jaar vervangen door een nieuwe vulling van kwaliteit. Volgens Haynes zou dan alleen doorspoelen met vers water ook voldoende zijn en is ontroesting etc. niet nodig.
Wordt over 't algemeen niet vaak gedaan geloof ik, aangezien de kosten van een nieuwe vulling met goede antivries best aanzienlijk zijn. Mijn 300D bevat 11 liter, waarvan 55% antivries zou moeten zijn, dus zo'n 6 liter. Bij MB vragen ze geloof ik zo'n 12 euro voor een 1,5 liter antivries, dus een kleine 50 euro ben je wel kwijt als je het daar koopt. Zal ook wel goedkoper kunnen waarschijnlijk, maar je moet wel goed spul hebben.
Als je in een gebied woont met veel kalk in het water (zoek maar eens op internet) dan loont het waarschijnlijk de moeite om een paar litertjes gedemineraliseerd/ gedestilleerd water te kopen, dat kost niet zoveel voor z'n 5 liter kannetje.