Beste Lucks,
Gebruik de zoek functie rechts boven in het forum, en je zult het onderstaande in een betere leesbare versie vinden.
En nog veeeeeeeel meer!
Wat betreft de vergrendeling, als er centrale deur vergendeling op zit duid dit op een vacuum lek!
Groet, Arno
Gids voor het kopen van het Mercedes-Benz type W123 voertuigen 1976-1984
Vertaling van het origineel
‘Buyers Guide To Type W123 Mercedes-Benz Vehicles 1976-1984’ dat te vinden is op:
http://mercedes-w123.net/buyers_guide.htm
Auteur: Marc Mark Cosovich 2003 Vertaling: Ton van der Liet 2006 V. 1.0 26-03-2006
Inleiding Voordat ik verder ga met deze gids zal ik eerst mijn ervaring staven en vertellen hoe ik mijn kennis het opgedaan over dit specifieke model. Ik heb een achtergrond in techniek en industrieel ontwerp in de 70-er jaren en bij de lancering van het W123 type heb ik mij direct voorgenomen er een aan te schaffen. De auto zou zeer zeker een hoogtepunt van ontwikkeling bij Daimler-Benz worden en ik kocht mijn eerste in 1979, een zeer bescheiden 200. Door zijn fantastische uiterlijk en geavanceerde eigenschappen werd ik vaak gevraagd om de auto te verhuren voor trouwerijen en dergelijke. Wat uiteindelijk resulteerde in een volledig bedrijf met 4 Mercedessen die vele honderden trouwerijen hebben aangedaan over geheel Zuid Wales. Zoals je je kunt voorstellen had ik al snel behoefte aan een eigen onderdelen voorraad en onderhoud omdat mijn auto’s altijd in Show Conditie moesten zijn. Gedurende deze periode werd ik actief binnen de Britse Mercedes-Benz Club. Uiteindelijk als Regionaal Sectie leider voor Wales en ontstonden vriendschappen met vele andere enthousiasten waarmee we evenementen hebben georganiseerd binnen en buiten het Verenigd Koninkrijk. Gedurende de laatste helft van de jaren 90 werd de W123 een beetje verwaarloosd, hoewel velen onder ons van mening waren dat vele van zijn unieke eigenschappen nooit zijn geëvenaard. Zodoende werd, op mijn voorstel, door mij een sectie van de club opgericht dat specifiek voor dit model was, inclusief een hulplijn voor technische vragen, advies over onderhoud en onderdelen. Ik had toen al een aantal jaren ervaring met het aankopen van de W123 met als doel ze te ontmantelen, hoofdzakelijk voor mijn eigen onderdelenvoorziening. Dit groeide uit tot een volledig bedrijf toen een groot aantal dealers in het Verenigd Koninkrijk verkocht werd en ik grote hoeveelheden onderdelen aangeboden kreeg, zowel van nieuwere modellen als de vroege modellenreeks.
Ik heb nu een zaak die zich bezig houdt met het ontmantelen van auto’s, heb een grote voorraad ‘nieuwe’ verouderde onderdelen voor alle modellen en importeer service onderdelen direct van de leveranciers aan de M.B. fabriek in Duitsland. En hoewel ik onderdelen en complete auto’s heb van alle typen is het W123 type mij het meest dierbaar en is dat mijn ‘core business’. Het is het model dat ik beschouw als mijn eerste liefde, ik heb van dit type elk model gereden, onderhouden, gesloopt en naar concourstaat gerestaureerd. Om je een idee te geven; ik heb in 2003 meer dan 30 W123’s gekocht. Het is dus eigenlijk een stuk van mijn leven geworden. Ik deel regelmatig mijn uitgebreide kennis doordat ik soms wel 20 telefoontjes per dag krijg op de W123 hulplijn. Er is eigenlijk geen onderdeel van de W123 dat niet door iemand van de hulplijn onder handen is genomen. En dat dan gekoppeld aan het feit dat ik ieder onderdeel van dit model van het kleinste schroefje tot complete motoren en interieurs heb geleverd. Regelmatig heb ik spijt van de grote hoeveelheid goede auto’s die ik heb gesloopt maar ben dan tevreden als ik er over nadenk dat mijn hulp vele andere W123’s in leven heeft gehouden. ‘W123’ is het typenummer voor dit specifieke model. ‘W’ staat voor Wagen en de 123 voor een serie, die niet noodzakelijkerwijs logisch is opgebouwd. Op de voorste dwarsbalk van alle Mercedessen is een klein VIN plaatje gezet waarin een nummer is gestanst. Dit is het Vehicle Identification Number. Bij alle W123 modellen bestaan de eerste 3 cijfers uit het model en de cijfers die volgen bevatten specifieke details van de auto, zoals de grootte van de motor, het type motor, de schakeling (automatisch of handbak) etc. Het is belangrijk om het gebruik van dit nummer te begrijpen, zeker wanneer er onderdelen besteld moeten worden, omdat er grote verschillen bestaan tussen de modellen ondanks het feit dat ze allemaal het model W123 zijn. Ik zal het voertuig in verschillende delen voor nader onderzoek uiteenzetten voor de toekomstige koper.
Carrosserie Er zijn drie hoofdtypen carrosserieën, de Sedan, coupé (C) en Touring (T) (station) uitvoering. Daarnaast zijn er ook een paar zeldzame specialistische uitvoeringen geweest zoals ambulances. De productie van de W123 is gestart in een tijd toen er niet erg veel aandacht besteed werd aan roestwerende eigenschappen, dit kwam mede door de enorme vraag. Het resultaat is dat de meeste auto’s van 1976 tot 1980 niet zo goed beschermd waren tegen de elementen als mogelijk was geweest. Vanaf 1980 tot aan het eind van de productie hebben de auto’s een veel betere wasbescherming gekregen voor holle ruimten, werden er plastic binnenkanten gemonteerd tegen de voorspatborden en werden er betere regenstrips gemonteerd op deuren en ramen. Dat is de reden dat de latere auto’s de tand des tijd beter hebben doorstaan. Alle auto’s zijn uit gewoon staal opgebouwd en in tegenstelling tot de SL modellen heeft het coupé model geen aluminium panelen. Als we naar een eventueel aan te schaffen auto gaan kijken beginnen we bij het dak. Als er een schuifdak in is gemonteerd, open dit dan volledig en ga op de dorpel staan om in de opening te kunnen kijken. Zoek naar sporen van roest en verstopte afvoergaten, schuifdaken zijn bijzonder gevoelig voor roest als ze niet worden onderhouden en het hoeft geen betoog als ik zeg dat ze erg duur zijn om te vervangen. Vermijd auto’s met roest rondom de uitsparing van het schuifdak. Kijk vervolgens goed naar alle naden van alle panelen om schades en slecht passende carrosserie delen te ontdekken. Imitatie delen passen nooit echt goed, zeker spatborden en motorkappen, ze zijn zeer inferieur aan originele onderdelen. Bij Coupés moet er speciaal op de verchroomde lijsten aan de ramen en deuren gelet worden dat deze niet beschadigd zijn. Als ze scheuren of deukjes vertonen is het vervangen (de enige optie) zeer kostbaar. Uiteraard dient er aandacht besteed te worden aan de lakkleur en conditie van de lak, overweeg nooit een auto te kopen die niet voorzien is van een originele kleur, in een andere kleur overgespoten auto’s zijn waardeloos. Onderzoek de voor- en achter wielkasten van binnen op aanwezigheid van roest. W123 typen zijn vanuit de fabriek nooit uitgerust met verchroomde randen op de wielkasten, het zijn later aangebrachte accessoires, meestal om roest of slordige reparaties te maskeren. Helaas maken ze het vaak erger doordat er modder en vocht onder gaat zitten. De spatborden aan de voorzijde zijn apart leverbare onderdelen, de wielkasten aan de achterzijde zijn veel moeilijker om goed te repareren omdat ze onderdeel uitmaken van de rest van de carrosserie.
De achterzijde van de T uitvoering verdient specifieke aandacht. De hydraulische veerpoten verouderen en kunnen de deur niet (goed) meer omhoog houden. Op zich geen groot probleem, ze zijn gemakkelijk te vervangen. Aan de onderzijde van de deur en rondom het raam is echter vaak roest te vinden dat door waterlekken is veroorzaakt. Het is moeilijk te repareren en zeer kostbaar, goede gebruikte achterdeuren zijn maar moeilijk te vinden.
Controleer de bumpers op schade of roest en denk eraan dat de achterbumper van de coupé uit drie delen bestaat en daardoor veel kostbaarder is dan de bumper van een Sedan. T uitvoeringen hebben achterbumpers die voorzien zijn van een mist- en achteruitrijd licht. Het 280E model heeft ook een driedelige bumper. Amerikaanse modellen hebben een veel grotere bumper die een aanrijding met 5 mijl p/u moeten kunnen weerstaan. Probeer onder de auto te kijken, roest begint vaak rond de krikpunten. De achterzijde van deze auto’s is zeer sterk hoewel er soms roest ontstaat bij de achterwielophanging. Als de auto nat is (geweest) van binnen dient de onderzijde goed gecontroleerd te worden op zachte plekken. Het water kan namelijk het geluiddempende materiaal zijn binnen gedrongen en zit daar dan opgesloten totdat de roest door de bodem heen komt. Open de motorkap en controleer de open ruimten op roestvorming en eventuele reparaties aan de bevestigingspunten. Kijk achter de koplampen waar zich een klein afwateringsgat onder bevindt. Dit is vaak verstopt en veroorzaakt op die manier roest. Druk de blokkering van de motorkapsteunen naar voren en zet de motorkap geheel rechtop. Controleer de veren van de steunen van de motorkap en controleer het gebied op verstopte afwateringsgaten, water kan op die manier in de wielkasten terechtkomen. Kijk goed onder de accu bak omdat dit een zeer gevoelige plek is voor roest die is ontstaan door beschadigingen aan de carrosserie lekkende accu’s. Kijk ook uit met roest op moeilijk te repareren plekken zoals de voor- en achterruit, deze moeten voor reparatie verwijderd worden wat een zeer kostbare aangelegenheid is. De carrosserie van de W123 is ongelofelijk sterk, maar onthoud goed dat de jongste modellen toch meer dan 20 jaar oud zijn en hoewel er veel overgebleven zijn hebben ze vrijwel allemaal wel werk aan het plaatwerk nodig. Houd in het achterhoofd dat dit soort werk het moeilijkste is om goed en vakkundig uit te voeren en dus het meest kostbare is.
Elke restauratie aan deze auto’s waarbij goedkope imitatie onderdelen zijn gebruikt is weggegooid geld, het past vrijwel nooit goed en is kwalitatief van zeer laag niveau vergeleken met de originele onderdelen. Ik krijg veel vragen over imitatie onderdelen zoals spatborden en mijn antwoord is dan altijd vrij simpel: ‘Ik denk dat ze wel 50 euro waard zijn, want ik kan ze niet maken voor dat geld, ze vervolgens de halve wereld oversturen en er nog iets aan verdienen.’ Dat het voor geen meter past en uit een stuk staal dat voor het grootste gedeelte uit schroot bestond is gestanst is niet eens relevant. Voor alle reparaties aan het plaatwerk is er maar een motto: ‘Doe het in één keer goed’. Tot slot; kies een auto in een kleur die je mooi vindt en die gemakkelijk te onderhouden is. Zilver en goud metallic zijn erg moeilijk bij te spuiten na 20 jaar, ze dienen vaak geheel overgespoten te worden na een reparatie.
Techniek Alle producten van Mercedes-Benz die in de jaren 70 werden verkocht waren van de hoogste kwaliteit qua ontwerp en duurzaamheid. De motoren in de eerste modellen W123 (1976-1980) waren afkomstig uit de eerdere W114/115 modellen en stonden bekend om hun betrouwbaarheid en duurzaamheid. Jammer genoeg is het brandstof verbruik niet erg gunstig en zijn de prestaties matig. Het 250 model had een nieuw ontworpen motor die alleen in de W123 serie geleverd werd, de M123. Deze motor was geen groot succes, de dubbele Solex carburateurs waren zeer moeilijk af te stellen en het brandstof verbruik is schrikbarend hoog, de levering van deze motor is gestaakt in 1980 toen de nieuwe M102 motoren leverbaar werden. De M110 motor is gedurende het hele modelleven van de W123 geleverd en produceerde een zeer respectabele 185 PK (later 188 PK) uit iets minder dan 2.8 liter. Dit was een zeer goed presterende motor. Motoren uit de latere reeksen v.a. ‘83) hadden diverse aanpassingen om het verbruik te optimaliseren. De M102 motoren zijn goed presterende motoren die wel een beetje gevoelig zijn, er dient regelmatig olie ververst te worden. Ik raad aan dit zo rond de 6000 kilometer te doen als je de motor langer wilt behouden. Het 230E type produceert zo rond de 135 PK. De distributieketting is vaak niet goed onderhouden. Ze dienen rond de 90000 kilometer vervangen te worden want deze is in deze motoren enkelvoudig uitgevoerd. Dit is later in de W124 vervangen door een dubbele met een groter oliefilter. Plaats uitsluitend originele kettingen, deze dienen geproduceerd te zijn door het bedrijf ‘Jewis’. De diesel motoren waren opties voor de 200 en 300 modellen. Ze waren eigenlijk bedoeld voor de enorme Europese taximarkt. De prestaties waren niet het sterkste punt, hoewel de 5 cilinder 300 turbo diesels goed kunnen meekomen met het verkeer. Wanneer je een diesel in overweging neemt, maak dan een uitgebreide proefrit. Deze diesels zijn zeer traag in vergelijking met modernere diesel motoren. Het voordeel is wel dat deze motoren onverwoestbaar zijn als ze regelmatig onderhouden worden. Ze zijn veel betrouwbaarder vergeleken bij welke andere benzine motor dan ook. Kilometer standen van meer dan 300 duizend kilometer zonder grote revisie zijn geen uitzondering. Versnellingsbakken zijn er ook weer in meerdere typen, de vroege automaten en latere meer economische en de handmatige 4- en later 5 versnellingsbakken. Geen van deze bakken heeft grote problemen (hoewel de 5 bak wel gevoelig schijnt te zijn) maar auto’s met hoge kilometerstanden en onnauwkeurige schakelingen dienen vermeden te worden.
Controleer de onderhoudsgeschiedenis om er zeker van te zijn dat de auto goed is onderhouden. Aandrijftreinen zijn moeilijk te inspecteren zonder onder de auto te staan maar kunnen gecontroleerd worden door, rijdend vanaf een helling, plotseling gas te geven. Wanneer de auto omhooggetild wordt kan dit duiden op een loskomende ophanging van de aandrijfas, een veelvoorkomend euvel. Er is niet genoeg ruimte om alle veelvoorkomende technische problemen op te noemen maar let vooral op de oliedruk meter, deze moet altijd direct naar 3 gaan wanneer de motor koud is. Hij mag niet te langzaam stijgen of te snel zakken wanneer de motor warm is. Luister goed naar knarsende of ratelende geluiden. Mercedes-Benz motoren zijn over het algemeen zeer stil tenzij ze erg versleten zijn. Controleer de auto ook op blauwe rook bij het starten, dit duidt op versleten zuigerveren. Wanneer het gebeurt bij het afremmen op de motor duidt dit op versleten klepgeleiders afdichtingen. Het brandstof injectiesysteem is zeer betrouwbaar maar houdt echter niet van stilstand. Brandstof pomp en filter zitten onder de achterkant van de auto, vaak slecht onderhouden en zwaar verroest maar nog prima werkend. Brandstoftanks van de T modellen verdienen speciale aandacht omdat ze vaak beschadigd zijn en de vulopeningen ernstig roesten. Dit wordt vaak verergerd als er niet originele trekhaken zijn bevestigd. Originele trekhaken passen direct achter de bumper op de speciale aanhechtingspunten aan het chassis. En worden gemaakt door een bedrijf genaamd ‘ORIS’. De zelfstellende vering op de T modellen werkt op een hydraulische pomp die wordt aangedreven door de motor, het olie reservoir bevindt zich onder de motorkap. De olie wordt onder druk naar de achterschokdempers gevoerd. Als de auto wordt beladen wordt er automatisch extra olie aangevoerd via een regelunit zodat de auto zichzelf weer rechtzet. Veerbollen aan de achterzijde van de auto helpen het systeem aan deze kant op druk te houden. Als de auto te laag of te hoog staat of wanneer de auto erg springerig is tijdens het rijden functioneert het hydraulische systeem niet goed. Het dient dan onderzocht te worden door een monteur die het systeem goed kent en de beschikking heeft over de apparatuur om de drukniveaus te meten en correct af te stellen. Een ander belangrijk aandachtsgebied is de stuurinrichting. De meeste zijn nu erg versleten en soms hebben ze te veel speling om nog door de APK te komen. Nieuwe stuurhuizen zijn kostbaar en goede gebruikte exemplaren is vrijwel niet aan te komen. Schokdempers en stuurdemper dienen wanneer deze nog origineel zijn over het algemeen nu wel vervangen te worden.
De radiateur is meestal van aluminium, de meeste originele exemplaren beginnen nu uit elkaar te vallen of van binnen dicht te slibben. Als de radiateur vervangen moet worden, plaats dan uitsluitend een originele want ik heb veel slechte imitatie onderdelen gezien die uiteindelijk de motor doen oververhitten. De originele zijn van BEHR of NISSENS uit Denemarken. De auto’s zijn rondom voorzien van schijfremmen met een extra trommelrem voor de parkeerrem aan de achterzijde. De remklauwen beginnen nu leeftijdkwalen te vertonen of kunnen defect zijn doordat ze tijden niet gebruikt zijn. De hoofdleveranciers zijn BENDIX op de eerdere modellen en A.T.E. op de latere modellen. Remschijven en klauwen zijn uitwisselbaar op alle modellen. Het uitlaat systeem is ook zeer belangrijk en gemaakt van hoge kwaliteit gealuminiseerd metaal met de correcte tegendruk verhouding, wat belangrijk is voor motoren met injectie. De originele leverancier is ‘Eberspächter’, deze uitlaten passen perfect onder de auto. Hoofddealers van Mercedes-Benz leveren nu ook wel uitlaten van een leverancier genaamd ‘Roth’, maar die ken ik niet en ik vermoed dat dit een goedkopere versie is. Ik raad aan om uitsluitend ‘Eberspächter’ te laten monteren. Het ontstekingssysteem van deze auto’s is uiteraard ook belangrijk, goedkope bougie kabels en distributie kappen leveren alleen maar problemen op. De originele leveranciers zijn Bosch en Beru, let hierop dat deze onderdelen zijn gebruikt bij het onderhoud. Het is een goede aanwijzing om te zien of de auto goed onderhouden is. Elektrische onderdelen zoals ruitenwissermotoren en elektrische ramen geven vrijwel nooit problemen, in tegenstelling tot veel nieuwere auto’s waar dit regelmatig problemen oplevert. De Coupés hebben enkele aandachtspunten die te maken hebben met hun unieke ontwerpeigenschappen van de ramen en de wis-was installatie van het T model kan ook defect raken. Dit heeft over het algemeen met slecht of onvoldoende onderhoud te maken.
Het interieur Het interieur verdient ook speciale aandacht wanneer een auto bekeken wordt. Er zijn vier typen interieurs en in tegenstelling tot het plaatwerk is er van sommige interieurdelen geen nieuw materiaal meer leverbaar. De vier verschillende typen zijn stof, velours, leer en MBTex. De vroege stoffen interieurs hebben een uitgesproken blokken ontwerp met vinyl aan de buitenkant van de zitting en de rugleuningen met een stoffen zit gedeelte. Dit is vervangen door een visgraat ontwerp voordat in 1982 volledig stoffen stoelen geleverd werden waarbij achterin meer ruimte ontstond. Velours interieurs (Pullman) waren duurder en zeer kostbaar om te produceren. Jammer genoeg verschiet de stof snel van kleur en is het slijtgevoelig. De lederen interieurs zijn zeer zeldzaam op de W123, het komt vaker voor in de Coupés en latere T modellen dan in de andere modellen. MBTex staat voor Mercedes-Benz Textured Puctured Vinyl en is onverslijtbaar, vrijwel gelijk aan leer en gemakkelijk schoon te houden. Het is mijn favoriete bekleding omdat ik het zeer comfortabel vind. Het grote probleem in het interieur is vaak de bestuurdersstoel. Dit is de stoel waar de slijtage het hardst heeft toegeslagen en over het algemeen zal na 20 jaar de bekleding wel zijn doorgesleten waarbij soms de zitting van paardenhaar zichtbaar wordt. Het belangrijkste aandachtpunt zijn de veren die in de zitting zitten, de meeste stoelen hebben gebroken veren en zorgen er voor dat de zitting in elkaar zakt, het ontwerp is helaas zo gemaakt dat een gebroken veer het geheel in elkaar doet zakken. Dit zorgt vervolgens voor een zeer oncomfortabele zit en ik heb de zittingen vol zien zitten met de meest vreemdsoortige materialen om de zithoogte te behouden. Maar ik ben bang dat telefoonboeken, stukken schuim of stukken hout niet zullen helpen. Het is het door mijzelf meest vervangen onderdeel, zo vaak komt het voor. Er was ook een speciaal verlaagde zitting verkrijgbaar voor de Coupés, maar die is helaas niet meer leverbaar via de normale distributiekanalen. Een ander groot probleem is het verschil in kleur, doordat het materiaal verschiet in de zon, zelfs als het materiaal nog wel leverbaar is. Een goed gebruikt vervangend onderdeel is dan vaak de oplossing, maar zijn moeilijk exact in dezelfde kleur te vinden. Let goed op beschadigingen aan het vinyl in het interieur, voornamelijk op het dashboard en de middenconsole omdat de enige remedie een vervanging is. Ik heb in het bijzonder een hekel aan gaten in het dashboard die zijn ontstaan na montage van een autotelefoon, zoals in de jaren 80 vaak gebruikelijk was. Vergeet ook niet goed in het stuur te knijpen om te voelen of het zacht is geworden. Vele zijn glad gesleten wat een goede indicatie is voor het werkelijke aantal verreden kilometers.
Controleer als laatste of alle aanwezige instrumenten correct functioneren. Controleer ook of de lichten in goede staat zijn, vaak hebben ze door corrosie op de reflector een veel lagere lichtopbrengst, ze hebben last van condensvorming als de afdichtingen lek geraakt zijn. Ik hoop dat dit artikel van pas kan komen bij een toekomstige aanschaf van een W123, er zijn tot slot twee belangrijke zaken die je moet onthouden als je een klassieke Mercedes gaat aanschaffen, wat de W123 ontegenzeggelijk geworden is. Bekijk er zoveel als je kunt en koop het allerbeste exemplaar dat je vinden kunt, ook al is het de duurste, omdat een restauratie vele malen duurder is. Je kunt regelmatig artikelen van mijn hand vinden in de Mercedes-Benz Club (UK) Gazette. Mark Cosovich April 2004<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/08/13 14:42