[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Roetmeting APK : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 16:50

Roetmeting APK

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Roetmeting APK

Berichtdoor Reinout » 15 maart 2006, 17:44

Dieselaars,

Ik moet binnenkort APK halen voor mijn 240D automaat uit 1980. Nou heb ik ergens een keer gelezen dat automaat diesels ouder dan 25 jaar met minder dan 300.000 op de teller geen roetmeting hoeven te doen, omdat de hoge toeren in z'n vrij slecht voor de bak zouden zijn. Ik kan het alleen nergens meer vinden. Wie kan mij helpen of heb ik het gedroomd?

Alvast bedankt,

Reinout
Reinout

Antwoord:Roetmeting APK

Berichtdoor Brijn » 15 maart 2006, 18:46

Simpele regel: Automaat? Géén roetmeting.
Ook géén roetmeting voor diesels van vòòr oktober 1978.

Geen zorgen dus.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Reinout » 15 maart 2006, 19:54

Heb je daar misschien RDW documentatie over? Ik heb vandaag mijn keurmannetje op gebeld, hij zei niets van dit soort regels te weten. Ik moest me volgens hem geen zorgen maken, wat volgens mij betekend dat hij geen roetmeting bij me gaat doen, maar een officieel document om het te bewijzen zou wel fijn zijn!

Reinout
Reinout

Berichtdoor Brijn » 15 maart 2006, 20:09

Sorry nee ik heb geen documentatie, maar het is precies wat mij overkwam bij de RDW keuring van mijn Oostenrijkse 1978 300D in Enschede in augustus vorig jaar, de keurmeester moest even zoeken, maar vond in zijn documentatie: Automaat, geen roetmeting want een automaatbak kan niet (goed) tegen de nullast van 30 seconden of zoiets die voor die meting nodig is. Ik denk dat elke APK-garage je dit kan bevestigen, ff bellen met zo'n gast.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor nico » 15 maart 2006, 21:19

alle diesels van voor 31-12-1979 zijn vrij van roet meting..
alle andere diesels van na 01-01-1980 moeten wel voor de roet meting ook de automaat..
doe zelf apk keuring voor iemand anders en heb pas steekproef gehad met een automaat diesel van 1981..auto was een Mercedes Benz 300D met 180.000 op de teller..ook door de steekproef kwam hij glansrijk..hij vertelde mij dat elke diesel van na 1978 de keuring gewoon aan kan mits goed onder houden..laat de keur meester mar in zijn apk boek kijken het staat er wel in dat het moet..
nico

Berichtdoor MajikSimon » 18 maart 2006, 22:23

Ik heb hetzelfde verhaal gehoord hoor, dat diesels met minder dan 3 ton en automaat geen roetmeting zouden hoeven...
MajikSimon

Berichtdoor Wiebren240D » 19 maart 2006, 01:42

hallo jongens

ik ben het met Nico eens klopt wat hij zegt
alles wat na 31-12-1979 rijd moet roet meeten

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789<br><br>Bericht gewijzigd door: wiebren240d, op: 2006/03/19 00:43
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Mercedennys » 30 maart 2006, 13:28

Klopt, mijn 300TD automaat moest vorig jaar gewoon nog een roetmeting ondergaan, 22 jaar oud.

De enige vrijstelling is dat de auto 25 jaar of ouder moet zijn. Volgens mij is het dus niet een harde datum (31-12-1979) maar 25 jaar.

BTW (by the way) weet iemand wat hoe de roetmeting precies in elkaar steekt, welke waarden het moet hebben etc?
Ze rijden eerst vooraf de motor goed warm, voeler in de peilstok?
Ze doen een aantal metingen en gemiddelde uitstoot is de score. Wat is de maximale waarde waar je onder moet blijven?

Ben benieuwd, morgen gaat mijn 300TDT op APK avontuur nl. En met zo'n turbo en automaat lijkt het me helemaal niet goed voor bak en motor... Maar ja, gaat al 22 jaar goed,nietwaar?
Mercedennys

Berichtdoor MarceldB » 30 maart 2006, 16:58

Het heet een 'k-waarde' en volgens mij is het maximum 2,5
MarceldB

Berichtdoor Govert » 30 maart 2006, 17:01

De datum van 1 januari 1980 is echt een harde datum, want de mijne van 16 januari 1980 moest eraan geloven, terwijl hij al meer dan 25 jaar oud is.

De roetmeting bestaat uit het driemaal op maximale toeren brengen en daar een twee seconden op houden. Warmrijden is niet verplicht door de garage, dus doe dat zelf. De garage rijdt wel altijd een kleine proefrit, maar daar wordt je diesel niet echt warm van. Beter is zelf zo'n 50 km te rijden en dan ervoor zorgen dat de garage niet lang daarna de meting doet. Bij de meting wordt ook de olietemperatuur gemeten, misschien voeren ze hem niet uit als die te laag is?

De c-waarde moet onder de 2,5 blijven voor ongeblazen en 3 voor turbomotoren.

Als de motor goed onderhouden is, hoort het geen probleem op te leveren. Mijn garage raadde nog aan om ervoor te zorgen dat het olieniveau aan de bovenkant van de peilstok zat.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Reinout » 13 apr 2006, 16:49

APK is gelukt!!
Bij de garage waar ik altijd m'n APK haal, vonden ze de roetmeting "niet nodig" voor zo'n oude auto;)

De garage zit in de buurt van Rotterdam, als iemand het adres wil weten om ook APK te laten doen, laat dan even een berichtje achter.

Reinout
Reinout

Berichtdoor ketelbinkie51 » 13 apr 2006, 17:45

Wat kostte de APK ?
Laat het adres even weten.
Bedankt.
ketelbinkie51

Berichtdoor Robert » 13 apr 2006, 17:47

Da’s mazel hebben !!!! (mag eigenlijk niet) maar volgens mij wel behoud van je motor!!!

Groet Robert ;)

Robert

Berichtdoor Mercedennys » 13 apr 2006, 17:48

Reinout, gefeliciteerd met je APK.

Ikzelf heb er ook weer eentje. Tijdens de eerste metingen was de roetmeting te hoog. Ik heb vervolgens met 5 liter benzine in een volle tank van 70liter gereden. Daarna kwam ik gewoon door de apk. Helaas, geen waarden gezien.

APK kostte mij 60 euro incl. roetmeting trouwens.
Mercedennys

Berichtdoor Reinout » 14 apr 2006, 16:44

Jij ook Dennis!'

Apk kostte 70 euro, adres zet ik liever niet op internet, je weet maar nooit hoe lang de arm van de wet is en het lijkt me zonde om de garage erbij te lappen. Ik moet volgend jaar toch ook weer APK hebben!
Ketelbinkie, laat even een berichtje achter als je APK wil halen en het adres wil weten.

Reinout
Reinout

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto