[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Automaat & stilstaan : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:25

Automaat & stilstaan

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Automaat & stilstaan

Berichtdoor Hunter » 16 aug 2010, 11:07

Hallo,

Mijn 240D automaat is mijn eerste W123. Hiervoor heb ik Volvo's 940 met automaat gereden.
Met de Volvo's hield ik bij een verkeerslicht of in de file gewoon de voet op de rem.

De Mercedes houdt hier duidelijk niet van. Hij 'duwt' wel erg hard terug. De automaat schakelt overigens voortreffelijk, de olie is rood.
Dus, als ik langere tijd moet stilstaan, zet ik 'm in N en als ik moet gaan rijden duw ik 'm in D zonder voet op de rem.

Alleen geen idee of dit goed of slecht is. Mijn gevoel zegt dat langere tijd stilstaan in D niet bevorderlijk is.
Iemand advies?

Groet, Joost
Hunter
 


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor Husky » 16 aug 2010, 11:45

Ik heb geen ervaring met Mercedes automaat, maar wel met Amerikanen en Landrover, en daarbij kon je ook gewoon de voet op de rem stilstaan, maar wat bedoel je met "duwt hard terug"?
En staat misschien het stationair toerental iets te hoog?
Husky
 


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor Hans230CE » 16 aug 2010, 14:28

De MB automaat heeft inderdaad een grotere kruipneiging dan mijn Troll of Rangerover.

Zelf doe ik hetzelfde Joost, even in N, en dan wel met de voet op de rem in D. Geeft niet zo een grote klap. Of het nu echt moet weet ik niet. Het idee doet er veel aan. Het idee dat je zo de techniek een beetje spaart.

Iets waar ik nog altijd aan moet wennen bij de Mercedes, is het feit dat je ongehinderd van P naar L kan lopen. Al is het een slingerrace, ik heb toch liever de ontgrendelingsknop. Bij de Saab gaan ze daarin ver, je moet de sleutel in het contact hebben, starten en dan kan je pas na je voet op de rem te hebben gezet je pook via de ontgrendelingsknop uit de P krijgen. Heeft er waarschijnlijk mee te maken dat we geen stuurslot hebben.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor vlieger » 16 aug 2010, 20:48

Volgens de handleiding kan de automaat bij een stoplicht in D blijven staan met de voet op de rem.
Bij langer stilstaan (spoorweg) de handel in N zetten.

Als de wagen in de D en op de rem blijft staan, verbruikt de motor meer brandstof omdat de koppelomvormer in de automaat blijft aangedreven en dat kost energie.
vlieger
 


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor drieske » 16 aug 2010, 21:10

Normaal gesproken kan je gewoon je voet op de rem houden voor het stoplicht als de automaat in z'n D staat. Waarschijnlijk staat de motor wat te hoog stationair afgesteld. De diesel heeft toch z'n knopje op het dashboard om het toerental mee te regelen ??
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 771
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor Hunter » 17 aug 2010, 11:21

Hans verwoordt mijn gevoel het beste: je spaart de techniek door, als je langer moet stilstaan, de pook in N te zetten.
De handleiding zegt inderdaad dat je in D kan blijven staan, maar na 28 jaar gaat de boel zich denk ik toch wat anders gedragen...
Het stationair is overigens niet te hoog. Ik denk dat-ie gewoon nog lekker veel koppel heeft ;-)

Joost
Hunter
 


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor Limited 97 » 17 aug 2010, 13:08

Interessant topic !
Laatst stond er ergens een antwoord van een autotechnicus (volgens mij in autoweek oid):
Niet in N zetten, dit gaat ten koste van de automaatbak omdat er dan minder smering in de bak is.
Iets met lagere oliedruk omdat het toerental in N lager is.
Limited 97
 


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor Hunter » 17 aug 2010, 13:31

Inderdaad, interessant... want in N draait mijn motor juist meer toeren dan in D, omdat de 'weerstand' weg is!
Het ontbreken van die weerstand zou ook kunnen betekenen dat iets minder smering misschien niet zo erg is.
Met mijn truttenrijstijl en zolang er niets aan de haak hangt maak ik me over smering niet zo druk.
Maar ja, ik ben geen technicus...

Joost
Hunter
 


Re:Automaat & stilstaan

Berichtdoor JantjeV8 » 17 aug 2010, 14:01

Met die smering zullen ze niet de motorsmering bedoelen, maar die in de bak. De ingaande as blijft draaien terwijl de rest van de bak in rust is, de spatsmering ontbreekt op dat moment. Het kan zijn dat dan de ingaande as 'droog' loopt, maar de kans dat dat gebeurd is zo verschrikkelijk klein. De automaten zijn sowieso bijzonder goed geconstueerd. Het komt zo weinig voor dat iemand genoodzaakt is zijn bak te reviseren/wisselen, laat staan dat hij het onderweg begeeft. Gewoon super techniek uit die tijd!!

Wel is het zo dat alle auto's toch weer net anders aanvoelen. Er is geen W123 die hetzelfde doet, hoe mooi ze ook afgesteld zijn.

Je zou inderdaad het staionair toerental eens kunnen controleren, maar van een diesel verloopt dat niet. Misschien blijft de koudstart kabel wat hangen.

Verder zou je nog eens heel kritisch naar het vacuum kunnen kijken. Een paar klikjes verdraaien van de modulator kan het effect wat verminderen, maar als de bak verder keurig schakelt onder alle omstandigheden moet je daar niet te veel aan doen en het aangrijpschokje voor lief nemen. Ik denk dat het bij het karakter van je Benz hoort, hij wil vooruit.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten