[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Slecht schakelen automaat 240D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:23

Slecht schakelen automaat 240D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Slecht schakelen automaat 240D

Berichtdoor Dillingh » 17 aug 2010, 18:35

Hallo allemaal.

Ik heb problemen met onze 240D automaat.

Sinds een paar dagen schakeld die pas heel laat in de toeren. En wil die met moeite in zijn 4.
Ook hebben we nu de volgende problemene, Auto slaat niet direct meer uit maar blijft even door ronken.
De centrale vergrendeling werkt ook niet meer.
Het was al niet optimaal de vergrendeling, want normaal ging alleen de bestuurders deur open en als de auto poosje liepen sprongen de andere ook los. Nu werkt er geen 1 meer.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Groeten ulko
Dillingh
 


Re:Slecht schakelen automaat 240D

Berichtdoor De Boskabouter » 17 aug 2010, 18:51

Alle verschijnselen hangen samen en wijzen op een probleem met je vacuümsysteem. Ergens een forse lekkage of je vacuümpomp is naar z'n grootje. Even de zoekfunctie gebruiken en je kunt er van alles over vinden.

NB, bij diesels werkt het net even anders dan bij de benzinemotoren die op het vacuüm in het inlaatspruitstuk werken i.p.v. met een pomp.

De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:Slecht schakelen automaat 240D

Berichtdoor JantjeV8 » 17 aug 2010, 21:36

Niks aan toe te voegen.

Begin maar eens te kijken of die gele dikke slang onder de motorkap goed op z'n plek zit.

Waarschijnlijk zal de rem ook wel anders aanvoelen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Slecht schakelen automaat 240D

Berichtdoor Dillingh » 17 aug 2010, 22:03

Ik kan niet echt zeggen dat de rem heel anders aan voelt. En hij heeft ook wel vacuum. Maar genoeg dat weet ik niet.

Als je die gele slang hebt van af de vacuumpomp naar de Rembekrachtiger zit er een aftakking aan. Als ik die los haal en mijn vinger daar voor houdt voel je hem wel zuigen!

Hoe zit zo'n vacuum systeem ongeveer inmekaar. Lees ook iets over een tank onder de achterbank en rubbers in de deur sloten??

Ben hier niet zo heel bekend mee

Groeten
Dillingh
 


Re:Slecht schakelen automaat 240D

Berichtdoor JantjeV8 » 17 aug 2010, 22:23

Die gele slang is de standleiding zal ik maar zeggen. Vooraan zit hij op de vacuumpomp en inderdaad op de rembekrachtiger.

Als hij goed zuigt, mag je er toch wel vanuit gaan dat de vacuumpomp in orde is. Dus zoeken we verder.

Hoe werkt het systeem:
Het begint eigenlijk bij die aftakking. Daar beginnen alle systeem-circuitjes. Ieder item heeft z'n kleur: CV (geel), koplampverstelling (paars), motorstop (bruin) en automaat zwart dacht ik.

Ik zou beginnen om bij die aftakking alles los te gooien op de automaat na. De losgekoppelde uiteindes moet je even afdoppen zodat deautomaat wel z'n vacuum krijgt. Dan kun je even proefrijden en voel je zo of de automaat het naar behoren doet.

Zo zet je circuit voor circuit er weer bij en traceer je in welk circuit het grote lek zit.

Heb je het betreffende circuit gevonden, dan ga je daarin nogmaals zo te werk door eerst alles binnen dat circuit er af te gooien en 1 voor 1 weer bij te zetten.
zo kom je er wel.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten