[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Geen FM op de radio : Interieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 09:02

Geen FM op de radio

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Geen FM op de radio

Berichtdoor Peter » 22 aug 2010, 10:18

Beste liefhebbers,

Het is me gelukt de blaupunkt eruit te krijgen. Hierbij drie fotos.

Alle draden zitten netjes vast. Ik vraag me nog steeds af waarom ik geen FM ontvang. Klopt het dat de dikke grijze draad (links op de foto) voor de antenne is en dat het dunne zwarte draadje aan de rechtkant (met het rode ringetje) op de foto voor FM bedoeld is?
Zoja, dan zouden deze beide draden ook bij de electrische antenne moeten uitkomen toch?

Er zit ook een foto van het front bij voor het geval iemand een tip heeft voor de betekenis van de knopjes. (Wie weet is het wel eenvoudiger dan ik denk)

Alvast bedankt!
Peter
<br><br>Post edited by: Peter, at: 2010/08/22 10:23

Peter

Re:Geen FM op de radio

Berichtdoor Peter » 22 aug 2010, 10:24

Hierbij de foto van het front

Peter

Berichtdoor Quinten » 22 aug 2010, 10:52

Als je bereik heb op AM ligt het niet aan de antenne, ik heb daarnaast nog nooit gehoord over een apparte draad voor FM.
Ben er van overtuigd dat je een knopje om moet zetten, er staat in je display ook fm en am, mischien is het iets van de draaiknoppen indrukken of uittrekken hoewel het meer voor de hand ligt dat je het in een van de drukknoppen moet zoeken.
Quinten

Berichtdoor Citrobenz » 22 aug 2010, 11:15

Je moet de knop met de "U" indrukken, dan heb je FM

Die zwarte draad met die rode stekker er aan is denk ik een stroom toevoer
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Peter » 22 aug 2010, 12:10

Bedankt voor de snelle reacties. De "U"-knop heb ik al vaker ingedrukt, maar dat lijkt geen effect te hebben.
Ik dacht dat de tweedraden helemaal rechts voor de stroom zijn (groen en zwart die allebei in dat zwarte blokje zitten)? Klopt dat niet? Er staat 12-volt boven.

Zou die zwarte draad met rode stekker dan toch stroomtoevoer zijn?

Thanks, Peter

Peter

Berichtdoor drieske » 22 aug 2010, 12:42

Zwarte draad met rode stekker is waarschijnlijk de voeding voor de elektrische antenne, ff meten; radio aan = spanning en radio uit = geen spanning op de draad. De U knop is voor de FM maar waarschijnlijk dus defect !<br><br>Post edited by: drieske, at: 2010/08/22 12:46
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Fritske » 22 aug 2010, 22:49

doet AM het wel?
Hoor je wel ruis op de FM?
Zie je af en toe het groene lampje aangaan als je de U hebt ingedrukt en je draait aan de zenderknop? (Dit betekent dat hij wel iets in stereo ontvangt)

kan nog zijn dat je de balans tussen front/rear speakers juist naar rear hebt staan, en dan doet de radio ook niks, aangezien er slechts 1 set speakers is aangesloten.

Wat je ook kan proberen als je aan de antenne twijfelt:
trek die grijze antennekabel er uit, zet de radio aan, en houdt een losse koperdraad (ca 75 cm lang voor het beste resultaat) tegen het middelste contact in het gat waar die antennekabel in zat. Als de radio goed is zou je dan wat moeten ontvangen. Houdt de kabel niet tegen de buitenkant van de radio, want dan doet ie niks (gaat ookniks kapot trouwens)

Mijn ervaring met deze radio's is dat meestal de volumeknop als eerste de geest geeft.
Fritske

Berichtdoor Peter » 23 aug 2010, 17:16

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Zo kom ik weer wat verder.

AM doet t wel gewoon. Ik zal even testen of ik ruis hoor op FM (als ik de "U" indruk), maar volgens mij hoor ik dan helemaal niets. T Groene lampje zal ik ook even in de gaten houden als ik langs de zenders ga.

Tis geen probleem met front en rear, want Am ontvang ik en ook allerlei Franse zenders op de lange golf (L is lange golf toch?). (Mijn Frans wordt iedere dag beter :) Bovendien heb ik geen achterspeakers, haha

Dan de antenne: Deze gaat netjes electrisch in en uit, dus dat werkt, maar of hij ook echt zijn werk als antenne doet betwijfel ik. Dus ik ga jouw test even uitvoeren. T is toch niet normaal dat bij elk viaductje waar ik onderdoor rijd de ontvangst wegvalt? Zelfs bij bovenleiding van de tram stoort de radio-ontvangst!

Peter
Peter

Berichtdoor Hans230CE » 23 aug 2010, 20:39

Dan de antenne: Deze gaat netjes electrisch in en uit, dus dat werkt, maar of hij ook echt zijn werk als antenne doet betwijfel ik. Dus ik ga jouw test even uitvoeren. T is toch niet normaal dat bij elk viaductje waar ik onderdoor rijd de ontvangst wegvalt? Zelfs bij bovenleiding van de tram stoort de radio-ontvangst!

Dat is normaal, sluit eens een andere radio aan, dan weet je al veel meer, ik verdenk de FM, helaas overleden<br><br>Post edited by: Hans230ce, at: 2010/08/23 20:39
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor Peter » 23 aug 2010, 22:23

Ik heb helaas geen andere radio om aan te sluiten Hans. Wel bedankt voor de tip.

Ik heb net alles geprobeerd wat Fritske had voorgesteld met de volgende resultaten:

Het groene lampje gaat nooit branden als ik de U-knop heb ingedrukt.

Wel ben achter het volgende gekomen: met motor uit en de ventilator uit zodat alles zo stil mogelijk is, en dan de volumeknop voluit ontvangt de radio toch FM!! Heel in de verte hoor ik duidelijk de FM-stations, maar het is heel zacht. Rijdend zou ik daar niets van horen.

Het lijkt me dan toch in de antenne te zitten toch? Blijkbaar heb ik voor AM en lange golf geen antenne nodig maar wel voor FM?

Voor de test met de koperdraad heb ik een electriciteitssnoer gebruikt van een paar meter lang, hiervan heb ik het bruine draadje (allemaal van die hele dunne draadjes bij elkaar) tegen het middelste contact in het gat van de antennekabel gehouden zoals Fritske zei, maar dan ontving ik helemaal geen FM, zelfs niet heel zacht. Had ik een massieve draad moeten gebruiken van echt niet meer dan 75 cm? Of had dit moeten werken?

Zouden jullie op basis van deze uitkomst denken dat het toch de antenne is en dat ik met een betere draad moet testen?
Of kan het toch in de radio zitten dat hij FM bleikbaar toch wel ontvangt, maar dan heel in de verte? (Dat kan eigenlijk niet lijkt me)
Peter

Berichtdoor Fritske » 24 aug 2010, 09:37

Ik denk dan toch dat het in de radio zit.
Als het groene lampje nooit gaat branden heb je geen goede ontvangst. (maar kan nog in de radio of in de antenne zitten)
langere draad zal ook werken, maar maar ik geloof dat 75 cm (of een veelvoud daarvan) optimaal is.
Zoals hans zegt, probeer eens een andere radio uit, mag ook gewoon een moderne zijn, er heeft vast wel iemand in je omgeving nog wat liggen. Ik denk inderdaad ook dat de radio overleden is.
Fritske

Berichtdoor Quinten » 24 aug 2010, 09:44

Peter wrote:
Wel ben achter het volgende gekomen: met motor uit en de ventilator uit zodat alles zo stil mogelijk is, en dan de volumeknop voluit ontvangt de radio toch FM!! Heel in de verte hoor ik duidelijk de FM-stations, maar het is heel zacht. Rijdend zou ik daar niets van horen.

Ik ben het met fritske eens dat het in je radio zit, ik zou hem openhalen en de verbinding volgen via je antenne ingang, daar zou wel eens wat los kunnen zitten.
Een radio van iemand lenen kan direct uitsluitsel geven over de antenne buiten de radio.
Quinten

Berichtdoor Hans230CE » 24 aug 2010, 10:34

Als je voor deze originele radio wil gaan, gewoon laten maken of een andere op de kop tikken.

Ik denk echt niet dat het de antenne is hoor, die heb je ook nodig voor je AM.

Maar waar ik net aan denk, loop je antennedraad eens na tussen de antenne zelf en de radio, ergens achterin zit nog een koppeling. Misschien is die gecorrodeerd. zit ergens achterin, koffer of achter de achterbank. Kijk ook eens of er nergens een versterker tussen zit die piep kan zijn of zonder stroom zit.

In deze gevallen zorgt je verlengdraad voor de antenne voor de AM ontvangst.

Maar ik reken er echt niet op.

Al contactspray in de "U"-knop gespoten en uitgeblazen. Kleine kans maar mogelijk.

Ik zit maar ff mee te denken.
_________________________________________________________________________________

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Peter » 24 aug 2010, 11:07

Wederom bedankt Hans230ce!

Ik wil inderdaad per se deze radio houden, dus breng hem waarschijnlijk deze week nog weg voor reparatie. Dit forum is voor mij (als leek) ontzettend waardevol om alvast allerlei oorzaken uit te sluiten.

Één ding snap ik niet helemaal. Je zegt: "de antenne heb je ook nodig voor AM."
Maar als er ergens naar achteren iets mis is met een gecorrodeerde koppeling of kapotte versterker, dan werkt de antenne toch ook niet en zou ik toch geen AM hebben? Of bedoel je dat dan het stuk (verleng)draad van de radio tot aan de defecte koppeling voldoende is om als antenne voor AM te werken?
Als ik het goed begrijp bedoel je dat toch?

Thanks! Ben nu een heel eind lijkt me en zal de radio een wegbrengen. Zou leuk zijn als hij behouden kan blijven. EN zo niet, dan maar Franse radio luisteren op de lange golf :)
Peter

Berichtdoor Hans230CE » 24 aug 2010, 11:23

Neen, dacht ik niet Peter, daarom schreef ik dit;

In deze gevallen zorgt je verlengdraad voor de antenne voor de AM ontvangst.

Een AM heeft veel minder antenne nodig dan een FM.En als hij toch eruitkomt, zal het ergens anders liggen, een verbinding, wie zegt het??

Bekijk het eens, en schooi ergens (je werk, je vriendenkring, een forumlid nabij) eens een radio voor ff te proberen af.

Ik zou geen overhaaste beslissingen nemen en eerst eens de andere mogelijkheden bekijken. misschien is het de antennedraad, vuil achter de knop, wie weet???
Eerst elimineren, dan repareren, ja toch???

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Lindtova » 24 aug 2010, 11:24

hoi als je alles uit hebt staan hoor je in verte fm ontvangst als je dan je stereo uit zet
doet die het dan wel goed?
Lindtova

Berichtdoor Peter » 24 aug 2010, 11:37

@ Hans230ce: Je hebt gelijk, geen overhaaste beslissingen. Ik vraag mijn vader wel om zijn oude radio om dat ook uit te proberen. En ik zal in de kofferbak eens zoeken naar een koppeling.

@ lindtova: Kan ik "stereo" uitzetten dan (en in mono luisteren)? Welke knop is dat volgens jou?

Peter
Peter

Berichtdoor Fritske » 24 aug 2010, 12:26

stereo is de knop in het midden, met de twee rondjes
Fritske

Berichtdoor Peter » 24 aug 2010, 14:53

Thanks fritske! Ik kom volgens mij echt als een debiel over soms, maarja...
Ik vroeg me al af wat dat tekentje met die twee rondjes was. In ieder geval heb ik daar ook op gedrukt en dat verandert niets.

Weer wat geleerd!

Peter
Peter

Berichtdoor Hans230CE » 24 aug 2010, 16:00

Debiel??? Tja..., ben je gek

Maar je laatste zin slaat wel de spijker op de kop, en daar is het hier voor!!

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Volgende

Keer terug naar Interieur