door Topasbrauner » 19 maart 2006, 17:36
Dag Harry, is dat zo? Bij de hele vroege 123's hebben ze dus hetzelfde systeem als bij de 115 toegepast? Wist ik niet. Die van mij is uit 77 en werkt als volgt:
De goeiers krijgen geen 1,7 volt maar 0,9. Er komt zo'n 10v op de eerste gloeier en via de weerstandsrails worden per spiraal 0,9v gebruikt. Massa is aangesloten op een thermokontakt, welke via een parallel aangesloten reedkontakt het lampje in het dashboard aanstuurt, al naar gelang de gemeten temperatuur.
Die ombouw is niets anders dan vier stiften inbouwen, serieschakeling vervangen door drie parallel geschakelde brugjes, zelf te maken. Op alle gloeiers komt door de geringere spanningsverlies vanwege lagere weerstand zo'n 11v. Officiele ombouw gaat via een relais dat ook nagloeit, vond ik niet nodig en heb het zoals hierboven beschreven omgebouwd, is binnen 10 minuten klaar.
Job