Goedemiddag allemaal,
Terug van weggeweest! Na drie weken weggeweest te zijn lijkt het me een goed idee om een mooi verslag te typen voor degene die daar in geïnteresseerd zijn!
Het begin van de tour begint natuurlijk met de Benz. Daar wij de Benz altijd "De Benz" noemen, heeft er de avond voor vertrek nog gauw een doping plaatsgevonden:
Het vertrek stond gepland op zondag 1 augustus om 4:00 uur precies, om dan ergens in de middag in Kopenhagen, Denemarken aan te komen. Dus bij vertrek nog even een rondje met de zwaailichten aan gemaakt door het prachtige Akersloot, om dan via de afsluitdijk richting Duitsland te rijden. Maarja, eerst moest er natuurlijk nog even getankt worden, want het Benzje houdt nog steeds van een slokje. Het reisgenootschap bestond uit zeven personen, en die passen natuurlijk niet allemaal in de Benz, dus zat er ook een groepje in een VW Transport 4 uit 2000. Die heeft uiteindelijk maar 5 keer moeten tanken geloof ik haha. De Transporter reed meestal achter ons, mooi in colonne:
Het reisgenootschap voor de Benz:
Om in Kopenhagen aan te komen kun je met een boot van eiland naar eiland rijden, maar wij reden via een paar enorme bruggen met prachtig uitzicht. Maarja, stiekem konden we onze ogen gewoon niet afhouden van de Benz.
In Kopenhagen aangekomen en gauw het kamp opgezet en daarna genoten van het eerste echte pilsje. We hadden wel twee koelboxen mee, maar om het pils nou echt koel te noemen... Uiteindelijk bleven we steken op de term "kouwig", wat overging op lauw, kamertemperatuur en uiteindelijk was het gewoon warm. Maarja, dat mocht de pret natuurlijk niet drukken!
'S avonds mooi stappen in Kopenhagen en overdag nog een paar W123's gezien in het centrum. We reden met z'n allen in de Benz naar het centrum. Onderweg werden we oneindig veel aangekeken door verwonderde mensen. Het is natuurlijk ook wel een vreemd gezicht om een oude Ambulance rond te zien rijden met zeven jongens erin:
Ook nog even mooi gebarbecued aan de rivier/haven die door Kopenhagen loopt en de volgende morgen doorgereden richting Goteborg. AZ moest daar op 5 augustus een wedstrijd voor de UEFA cup spelen, toevalligerwijs konden we de wedstrijd dus bezichtigen. Onderweg moest er natuurlijk ook nog getankt worden, tijdens het bewonderen van de Benz zag ik tot mijn schrik dat er een flinke straal olie onder vandaan kwam! De olie kwam uit de automaat, en deze lekte alleen in z'n P, in principe dus niet zo'n groot probleem. Het baarde ons alleen wel een klein beetje zorgen. De avond voor de wedstrijd nog mooi "wild" gekampeerd bij een meertje ergens ten zuiden van Goteborg.
De wedstrijd tegen Goteborg viel wat tegen, maarja we waren eerlijk gezegd ook niet echt voor het voetbal gekomen. Op vrijdag doorgereden richting Stockholm. De wegen waren zeer goed, die Scandinaviërs hebben het allemaal weer erg goed op orde zeg! Het zou bijna saai worden
In Stockholm nog wezen stappen en de volgende dag zouden we 's avonds met de boot naar Turku in Finland varen. Met enorm noodweer nog even het centrum van Stockholm ontdekt waarna we dus de boot opgingen. Om de kosten te besparen hadden we besloten dat een hut overbodig was, dus dat werd lekker maffen op de grond:
In de vroege ochtend van de boot afgereden, daar nam de douane bij alle bestuurders een blaastest af, wat natuurlijk zeer goed was. Wij hadden al twee bobben aangesteld, dus dat zat wel snor. In Helsinki was het inmiddels verschrikkelijk lekker weer, dus hadden we een mooi strandje opgezocht naast de camping. De volgende dag Helsinki nog even bezichtigd, wat een zeer mooie stad is!
De visa voor St. Petersburg liepen van 11 t/m 14 augustus, dus hadden we besloten om alvast richting de Russische grens te rijden. We hadden bedacht dat de grensovergang flink wat tijd zou kosten. Tussen Denemarken en Zweden waren beide auto's ook al totaal leeggehaald en zijn we zelf ook flink onder handen genomen! Dus dan maar weer wild kamperen. Op hoop van zege ergens een weggetje ingeslagen en wat we daar aantroffen was zeer prachtig:
Dat we daar gratis konden kamperen was natuurlijk geweldig! Nog een mooi kampvuur gemaakt en een pilsje gedronken. Toch maar een beetje vroeg naar bed om redelijk fris bij de Russische grens aan te komen. Daar moesten flink wat formulieren ingevuld worden, die allemaal in het Cyrillisch gedrukt waren, dat maakte het niet makkelijker
Na een flinke drie uur van formulieren invullen, met handen en voeten praten en drugscontroles werd de slagboom dan eindelijk voor ons geopend! Hulde! Direct maar getankt, een benzineprijs van ongeveer 60 cent per liter konden wij wel gebruiken haha! Het Russische verkeer was wel even wennen, van die twee en een halfsbaan wegen wordt je toch wel een beetje zenuwachtig. Wij bleven gewoon lekker achter een vrachtwagen plakken, maar inhalen lijkt in Rusland wel een nationale sport! Hoe gevaarlijker de inhaalpoging, hoe hoger het cijfer was onze conclusie. Nouja, we hebben geen ongelukken gezien, dus konden we er om lachen. De auto's die je rond ziet rijden zijn trouwens prachtig. Veel Lada's en Wolga's, maar ook UAZ busjes en vrachtwagens van het merk Ural zijn prachtig:
In St. Petersburg hadden we een Hostel geboekt, daar konden we de auto's mooi voor parkeren. Al maakt het de Russen uberhaupt vrij weinig uit waar je je auto parkeert. St. Petersburg is een geweldig mooie stad zagen we wel meteen. Ook al is de stad net 300 jaar oud, het staat vol met de mooiste Orthodoxe kerken die af en toe tot op het prollerige waren beladen met details, zoals de kerk van de wederopstanding van Jezus Christus:
Het is niet alleen goed cultuursnuiven in St. Petersburg, je kunt er ook prima stappen. Wodka en een biertje voor een euro, dat zijn mooie prijzen. Natuurlijk is het ook wel jammer dat wanneer je tot een uur of 7 in de kroeg hebt gestaan, niet op tijd de stad in kunt om nog het een en ander te zien. Maarja, je bent jong en je wilt wat. Na een bezoek aan de Hermitage en de metro zat onze tijd in Rusland er alweer bijna op. De rit van St. Petersburg naar de Estse grens was een redelijk bonkige. Het wegdek was slecht te noemen, overal kuilen en hobbels. Het Benzje had er weinig moeite mee, al hing ze wel wat laag, waardoor de uitlaat af en toe het wegdek raakte. Er trilde zelfs een sierstrip los haha. Ten slotte nog even gauw tanken in Rusland, we hadden namelijk gehoord dat de benzine in Estland gruwelijk duur was (1 euro per liter!).
Estland was een stuk rustiger dan Rusland, langs de wegen zagen we af en toe een boederijtje. Maar vooral toch wel bomen en grasland. In Tartu vonden we een Bed and Breakfast waar we onze tenten in de achtertuin mochten zetten. Toevalligerwijs werd er die avond een feest gevierd, vanwege een internationaal filmfestival. Dat betekende dus weer een goede avond stappen, maar eerst maar even lekker barbecueën in de tuin:
De volgende dag reden we richting Riga, Letland. Het was inmiddels zondag, dus het was erg rustig in de stad, echt veel was er niet te doen. Daarom besloten we om de volgende ochtend een flinke rit te maken richting Polen, zodat we nog een paar mooie dagen zouden hebben aan de Poolse kust en natuurlijk ook nog Berlijn. Na een goede nacht reden we vol goede hoop richting Litouwen. De wegen waren goed, er moest alleen wel flink ingehaald worden. Nadat we Litouwen ingereden waren merkte ik dat de Benz niet meer in de binnenspiegel van de transporter te zien was. Na wat telefonisch contact bleek dat er flink wat rookontwikkeling had plaatsgevonden in de Benz. Dus waren we even teruggereden om de stemming te peilen. Het klonk allemaal niet erg goed, de automaat was tijdens het inhalen van een vrachtwagen in S geschoten en toen in N en lekte nu ook olie in de Drive stand. Nadat we het nog een keer geprobeerd hadden leek het ons toch wel einde oefening... Dus direct de ANWB gebeld, die op hun beurt een garagebedrijf belden. Dus nu stond er een ambulance op een ambulance, wel een triest gezicht. Helaas heb ik hier geen foto's van, want mijn camera kapte er ook mee op het moment dat de Benz het af liet weten
Het garagebedrijf lag in Panevezys of all places. Na wat overleg met de ANWB en het garagebedrijf hadden we besloten om de Benz daar te laten repareren voor 500 euro, de terugreis zou voor twee mensen worden gefinancieerd door de ANWB. Vijf jongens gingen dus alvast verder richting Berlijn met de transporter. Ik bleef samen met een mede-eigenaar achter om de volgende dag met de bus naar Litouwen te rijden en die dag daarop via Riga naar Berlijn te vliegen. Na nog twee mooie dagen en wilde avonden Berlijn konden we met de trein huiswaarts rijden!
Het was een geweldig avontuur met een licht bittere afdronk, uiteindelijk zal het allemaal wel weer goed komen met de Benz. Over een week of wat zou de reparatie klaar zijn zei het garagebedrijf. Nu maar hopen dat ze ons niet bedonderd hebben en dat de Benz over twee weken gewoon weer netjes in Nederland rond rijdt!
Hopelijk dat het een niet al te lang verhaal is geworden, maarja we hebben ook zoveel beleefd!
Groeten, Wout<br><br>Post edited by: Benzbroeder, at: 2010/08/22 17:35