[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
motor schudt : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:56

motor schudt

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

motor schudt

Berichtdoor Joost » 28 aug 2010, 10:49

Hallo beste lezer,
Mijn probleem / vraag is het volgende: ik heb een 200 automaat uit 1984 op gas. Sinds een 2-tal weken schud de motor bij stationair draaien in de neutraal. Bij in D zetten verdwijnt het voor het grootste gedeelte en tijdens het rijden geen probleem. Nou valt mij ook op dat hij ook zuiniger rijdt (1 op 8 t.o.v. 1 op 6,5 / 7, maar dat is volgens eerdere forum-berichten normaal voor dit type op gas). Hij heeft al een nieuwe distributieketting, kop is gereviseerd en 1 motorsteun vervangen. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn, kan het kwaad om daar mee te rijden en hoe dat te herstellen? Alvast ontzettend bedankt voor reacties!!
groeten, Joost

Post edited by: Joost, at: 2010/08/28 10:57<br><br>Post edited by: Joost, at: 2010/08/28 11:28
Joost
 


Re:motor schud

Berichtdoor Bob » 28 aug 2010, 11:06

Stationair schudden en verhoogd toerental niet. Waarschijnlijk dat een van de 4 cilinders niet goed meedoet stationair.
Probeer terwijl hij stationair loopt één voor één de bougies kappen te trekken (geïsoleerde tang).
Als er één bij is waar dit géén verschil maakt (blijft hetzelfde schudden) dan weet je dat het in dié cilinder dus niet mee doet en de schuldige is !!
Dan kan het insteking zijn of benzine of een klep ?.
Verwissel de bougie met een goede cilinder en kijkt of het blijft of naar de andere cilinder meegegaan is.
Als het meegegaan is, is het dus een bougie.
Nog steeds dezelfde cilinder dan wordt het wat moeilijker.
Maar probeer eerst het bovenstaande.

succes
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:motor schudt

Berichtdoor 250petrolgrun » 28 aug 2010, 11:07

Goedemorgen Joost,

Een distributie riem heeft een W123 niet? Wel een ketting! Daar ligt het probleem van het schudden niet!

Ik zou de oorzaak zoeken in de ontsteking en het afstellen van het stationair toerental, of de brandstof toevoer!

Dus:

1: Check de Bougies
2: Staat de ontsteking op tijd?
3: Hoe is de staat van de verdeel kap en rotor?
4: En hoe oud zijn de bougiekabels en geven deze nog wel de juiste waarde door naar de bougies?

Succes Arno.
250petrolgrun
 


Re:motor schudt

Berichtdoor Joost » 28 aug 2010, 11:22

Hallo Arno,

Dank voor je reaktie. Ik bedoel natuurlijk ook ketting, slip of the keyboard :-).
ik ga bougies checken.
kabels, rotor en kap zijn vorig jaar vervangen.
hoe kan ik checken of de onsteking op tijd staat? Ik ben echt een beginner!!!!
heb jij verstand van gas? Ik heb het stationair toerental bij de carb al verhoogd, geen effect. Welke schroef van de gasinstallatie kan ik proberen? Die op de slang? Of 1 van de 2 op de installatie zelf?
Joost
 


Re:motor schud

Berichtdoor Joost » 28 aug 2010, 11:23

Hoi Bob,

Dank, ik ga met de bougies aan de gang.

groeten, Joost
Joost
 


Re:motor schud

Berichtdoor Joost » 28 aug 2010, 11:27

Kan het ook met de kleppen te maken hebben? De kop is 7000 km geleden gereviseerd. Na 1000 km rijden hiermee zijn de kleppen opnieuw gesteld.
Joost
 


Re:motor schudt

Berichtdoor bartolo66 » 28 aug 2010, 11:52

Allereerst zou ik bepalen of hij ook slecht op benzine loopt. Hiermee sluit je een heleboel zaken uit...<br><br>Post edited by: bartolo66, at: 2010/08/28 11:53
bartolo66
 


Re:motor schudt

Berichtdoor JantjeV8 » 28 aug 2010, 12:17

Kleppen stellen en met een kwartiertje ligt hij weer mooi stil!!
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor schudt

Berichtdoor Joost » 28 aug 2010, 12:22

kan het kwaad om er nog even mee door te rijden?
(ik rijd 500 km per week)
Joost
 


Re:motor schudt

Berichtdoor JantjeV8 » 29 aug 2010, 00:47

Ik heb even in de kristallen bol gekeken, maar die zweeg...

Je kunt er back-fire door krijgen als je op LPG rijdt, de ademhaling is niet in orde nu.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor schudt

Berichtdoor Joost » 29 aug 2010, 09:45

Hoi Jan,

Dank voor je reactie. Kan het ook kwaad als ik op benzine rijd?

groeten, Joost
Joost
 


Re:motor schudt

Berichtdoor Joseph » 29 aug 2010, 09:48

Heb je de CO-waarde al eens gecontroleerd?
Bij te lage CO-waarde schommelt de motor en is hij zuiniger.
Joseph
 


Re:motor schudt

Berichtdoor Joost » 29 aug 2010, 10:32

Hoi Joseph,

Dat is het eerste waar ik aan dacht; zou het aan de gasafstelling liggen? Vandaar dat ik bij mijn beschrijving aangaf dat hij ook steeds zuiniger is gaan lopen. Ik heb nu het stationair toerental wat hoger gezet, dat scheelt een stuk.
De bougies doen het allemaal.
Ik vind het zuinig lopen wel prettig (ik heb een gereviseerde kop met "harde kleppen") Is het stationair hoger draaien dan een optie of moet ik toch terug naar de gasboer? Zelf gas afstellen heb ik nog nooit gedaan. Los van de gasinstallatie zit er ook een draaiknop op de slang die van gas naar carb loopt. Is dat voor CO?

groeten, Joost

p.s. alvast dank aan iedereen die reageert! Zoals eerder gezegd ben ik nog echt een beginner die het heel graag wil leren!
Joost
 


Re:motor schudt

Berichtdoor Toontje » 29 aug 2010, 10:48

ik ga ff wat proberen er op te krijgen das weer iets nieuws voor mij dus weet niet of het lukt.
lijkt gelukt te zijn dit is voor de afsteling al je dit soort verdamper hebt
groetjes toontje




<br><br>Post edited by: toontje, at: 2010/08/29 10:51

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor schudt

Berichtdoor Toontje » 29 aug 2010, 11:02

wat je ook nog ff kunt doen is de bougie eruit draaien van die cilinder en compressie meten.
is die goed dan kun je met remmen reiniger eens rond het spruitstuk spuiten merk je dan verschil in het draaien van de motor heb je daar ergens een lekage.
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor schudt

Berichtdoor Joost » 29 aug 2010, 11:12

Hoi Toon,

Dank voor de bijlage!
Weet jij wat het verschil is in werking / doel van de stationaire omloopstelschroef en de stationaire hoofdstelschroef?

groeten, Joost
Joost
 


Re:motor schudt

Berichtdoor Toontje » 29 aug 2010, 11:40

hoi hoi
staat volgens mij duidelijk in de bechrijving
maar met de grote stel je de doorlatende hoeveelheid af en de kleine word gebruikt voor de co
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor schudt

Berichtdoor Joseph » 29 aug 2010, 11:46

Helaas weet ik niet veel van de afstelling bij een gasinstallatie.
Zit zelf op dit moment aan een VW T3 (op gas) te klooien en deze reageert
helemaal niet op het verstellen van stationair- CO-regelschroef.
Joseph
 


Re:motor schudt

Berichtdoor Toontje » 29 aug 2010, 11:57

mmmm beste advies als je er geen kennis van hebt afblijven
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor schudt

Berichtdoor JantjeV8 » 30 aug 2010, 08:03

Het is niet moeilijk, als je maar weet wat je doet.

Hier boven worden wat suggesties gedaan over een hoger stationair toerental of zoiets.

In mijn ogen is dat niet erg oplossend maar omzeilend. Hij moet gewoon goed zijn. Juist zulke reparaties krijg je voor je kiezen van diegene die eerst zelf aan d'r Benz prutsen. Het gaat een tijdje goed, op een gegeven moment is er zoveel aan verdraaid dat het echt niet meer lukt en dan ruilen ze d'r auto in. Krijgt een ander de verprutste rommel..

Gewoon vooraan beginnen. Eerst op benzine goed afstellen. Koude motor 900 t/min. Warme motor 750 in neutraal, in D gaat hij als de afstelling in orde is naar de 700 en daar slaat hij nooit en te nimmer mee af!!!

Daarna gas er bij zetten. Co schroef op de verdamper dicht draaien, halve slag open zetten. Motor op 3500 toeren zetten en vasthouden. Omschakelen op gas en dan de grote schroeven zolang indraaien dat de motor mooi blijft lopen. Daarna de Co op het staionair toerental afstellen.

Beetje in vogelvlucht, maar toch. EERST op benzine. Als ie dat doet is de techniek in orde en is er niks nodig met een verhoogd stationair!!

Dat geldt precies hetzelfde voor die T3.
Eerst op benzine daarna op gas.
Niet reageren op de Co, dan helemaal dicht zetten en overnieuw beginnen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten