[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Snelgloei-bougies verschillend : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 18:41

Snelgloei-bougies verschillend

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor HariBo » 16 maart 2006, 21:33

M'n gloei-bougies die niet meer goed waren heb ik vervangen. Maar hij start nog steeds niet goed, daarna heb ik de bougies er weer uitgehaald en zag dat het stift van de snel gloei-bougies korter waren als de andere die er eerst inzaten, die zijn namelijk een stuk langer.
Kan ik deze dan wel gebruiken? Of moet ik de langere weer kopen? :dry:

Bericht gewijzigd door: HariBo, op: 2006/03/16 20:34<br><br>Bericht gewijzigd door: HariBo, op: 2006/03/16 20:35
HariBo
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor zilver » 16 maart 2006, 22:30

Haribo het H-base onderdelen programma geeft aan tot bj 9/80 NGK DP! en vanaf 9/80 NGK Y 902R deze laatste zijn van begin tot einde dus totale lengte 72mm.
Als je kortere monteerd komen deze minder ver in de voorgloeiruimte en dat is niet goed.
Misschien heb je hier iets aan.
Suc6 Zilver
zilver
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor Wiebren240D » 16 maart 2006, 22:39

hallo HariBo

dit lukt je nooit krijg je de moter heel moelijk aan de praat want een gloeibuogie moet in de voorkamer uitkomen daar heeft de warmte het meeste effekt en start de moter ook eerder

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor MajikSimon » 18 maart 2006, 22:20

Die oude gloeibougies zijn tot 1980 ongeveer toch van die ouwe die zo lang moeten gloeien? met een lusje eraan, daarna de "snelgloeiers"...van die stiften..

Ik zie ze alleen van Bosch en Beru...NGK gloeibougies ben ik nog niet tegengekomen
MajikSimon
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor driesen » 19 maart 2006, 15:25

Mogelijk ter info.

Er zijn zover ik begrepen heb inderdaad twee soorten gloeibougi's. Ik weet dat ik in mijn 22oD van 1976 de oude dus eerste uitvoering heb. Deze zijn in serie gemonteerd 4 x 1,7 volt. Met een in het dashboard geplaatste gloeibewaker van 1,8 volt wordt dit totaal 8,6 volt en een voorweerstand neemt de overgebleven 3,4 volt voor zijn zodat de accu niet overbelast kan raken.

Bij de latere types staan de gloeibougi's parallel
en hebben een spanning van 10,5 volt en staan in serie met de gloeibewaker van 1,5 volt. Hier maakt men geen gebruik van een voorweerstand.

Bij de eerste uitvoering moet je lang voorgloeien en gebruikt men relatief minder straaom.

Bij de latere uitvoering is de gloeitijd korter maar gebruikt men meer straaom.

Het is mogelijk het oude systeem relatief gemakkelijk om te bouwen naar het nieuwe. In de tijd dat men de nieuwe uitvoering introduceerde werden er ombouwsets geleverd. Ook nu nog is dit via de vakhandel te krijgen.

De komplete ombouw is beschreven in het Sonderheft 25 van Oltimer Markt

Hopelijk heb je hier iets aan.

groetjes,
Harry



In
driesen
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor Topasbrauner » 19 maart 2006, 17:36

Dag Harry, is dat zo? Bij de hele vroege 123's hebben ze dus hetzelfde systeem als bij de 115 toegepast? Wist ik niet. Die van mij is uit 77 en werkt als volgt:

De goeiers krijgen geen 1,7 volt maar 0,9. Er komt zo'n 10v op de eerste gloeier en via de weerstandsrails worden per spiraal 0,9v gebruikt. Massa is aangesloten op een thermokontakt, welke via een parallel aangesloten reedkontakt het lampje in het dashboard aanstuurt, al naar gelang de gemeten temperatuur.

Die ombouw is niets anders dan vier stiften inbouwen, serieschakeling vervangen door drie parallel geschakelde brugjes, zelf te maken. Op alle gloeiers komt door de geringere spanningsverlies vanwege lagere weerstand zo'n 11v. Officiele ombouw gaat via een relais dat ook nagloeit, vond ik niet nodig en heb het zoals hierboven beschreven omgebouwd, is binnen 10 minuten klaar.

Job
Topasbrauner
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor driesen » 19 maart 2006, 17:57

Hallo Job, ik heb dat niet van eigen ervaring maar uit het ombouw verhaal dat ik gelezen heb.
Inmiddels heb ik het blad gevonden en als het lukt zet ik het hieronder. Mocht me dit niet lukken geef me dan even jouw e-mail adres dan stuur ik het naar je toe.
groetjes,
Harry

driesen
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor driesen » 19 maart 2006, 17:58

Blad2

driesen
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor driesen » 19 maart 2006, 17:59

blad3

driesen
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor Topasbrauner » 19 maart 2006, 18:04

Hoi Harry, dacht ik al, dit betreft de W115. Ik ken het artikel al, bedankt voor je aanbod!

Ik vind ombouw wel de moeite waard overigens, alhoewel diverse meningen daarover verschillen.
Topasbrauner
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor driesen » 19 maart 2006, 18:36

Hallo Job, ja maar zoals je kunt zien hebben de eerste W123 het ook nog gehad.
Tenminste ik ben er 95% zeker van dat de mijne het heeft. Ik overweeg ook een ombouw omdat het voorgloeien in deze periode toch wel wat lang duurt.
Hij start overigens wel altijd.
Dat is het probleem niet.
groetjes,
Harry
driesen
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor Wiebren240D » 20 maart 2006, 01:00

hallo jongens

heel mooi maar als ik de foto,s zo bekijk staat
er wel een heckflosse op waar Mercedes al met dit systeem begon

groeten wiebren nieuwenhuis
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor Topasbrauner » 20 maart 2006, 13:00

Harry, mijn 200D heeft het systeem ook, maar het is niet zoals jij beschrijft. Dat geldt voor de W115. onze types hebben dus wel serie geschakeld systeem, maar niet met voorschakelweerstand en gloeibewaker.
Topasbrauner
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor driesen » 21 maart 2006, 13:41

Job bedankt voor die laatste info. Dat wist ik inderdaad niet. Ik zal het eens goed nakijken in de vraagbaak of op de CD rom.

Ik moet natuurlijk wel weten wat er zich onder de kap van mijn Benz af speelt.
groetjes,
Harry
driesen
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor Topasbrauner » 21 maart 2006, 18:00

Ja dat is zo, alhoewel, het is zo betrouwbaar...
Topasbrauner
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor HariBo » 21 maart 2006, 18:52

Ik krijg deze week m'n langere gloei-bougies binnen kon ze gelukkig omruilen :)
HariBo
 


Antwoord:Snelgloei-bougies verschillend

Berichtdoor w201190mercedes » 23 maart 2006, 16:01

ik tweefel aan mijn gloei bougies, en bestelde bij de dealer 4 nieuwe, maar toen ik aan het sleutelen was merkte ik dat de origile welke ik besteld had met aan gloei spiraal waren, en de bougies die gemonteerd waren hadden een stif. dus mijn auto is ook reeds omgebouwd in duitsland. alleen heb ik 1 probleem. mijn gloei lampje doet het niet meer. ook niet nadat ik het lampje heb vernieuwd. waar zou dit probleem kunnen zitten?
w201190mercedes
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten