[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
lijnolie mengen??? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 18:49

lijnolie mengen???

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

lijnolie mengen???

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 20 maart 2006, 22:09

beste iedereen,

vaker en vaker lees ik op het internet dat roest redelijk goed in de smiezen te houden door holle ruimten te behandelen met lijnolie, hoe meer ik er over lees, des te enthousiaster word ik. Alleen staat me bij dat het zinvol is de olie met een vet te vermengen opdat niet alles in 1 keer wegdruipt. Heeft iemand van jullie ervaring met lijnlolie en zo ja, waar hebben jullie het mee vermengd?

Vriendelijke Groeten,

Adriaan
AdriaanVogelzang

Antwoord:lijnolie mengen???

Berichtdoor janbenz1 » 21 maart 2006, 00:33

Hallo Adriaan,
Inderdaad schijnt lijnolie goed te werken.
Ik heb op dit forum ook al eens een artikel hierover gezet.
Wanneer de holle ruimtes al zijn behandeld met ml tectyl gaat dit op den duur uitdrogen.
Door het uitdrogen komen er scheurtjes in de tectyl waar vocht in kan trekken.
Dit geeft roestvorming.
Wanneer je nu verwarmde lijnolie in de holle ruimtes spuit, warmt ook de tectyl op, en wordt door de lijnolie weer soepel.
De lijnolie hoeft niet heel heet te zijn, maar goed warm.
Het vloeit daardoor weer uit in alle naden, zodat het weer luchtdicht afsluit.
Het beste kun je dit doen wanneer de buitentemperatuur weer wat hoger is.
Vloeit het allemaal wat makkelijker uit.
Wanneer je de lijnolie er hebt ingespoten, kun je een paar dagen later even zo goed opnieuw nog eens ml tectyl in de holle ruimtes gaan spuiten.
Dit om eventuele kale plekken weer te voorzien van een goed dekkende laag.
Dit kun je ieder jaar herhalen, en is goed zelf te doen.
Ik doe het ook bij mijn Benz.:)
Veel succes.
Groetnis fan Jan.<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/03/21 18:18
janbenz1

Berichtdoor radjin » 21 maart 2006, 15:50

Hallo MB-ers.

Ja je hoort heel veel positieve verhalen erover.
Waar haal je lijnolie en hoe spuit je het in de ruimtes?
Is het verkrijgbaar in spuitbussen?

vr gr Radjin
radjin

Berichtdoor janbenz1 » 21 maart 2006, 16:48

Rauwe lijnolie is het beste, en verkrijgbaar bij de welkoop winkels.
Het produkt wordt in literflessen of 5 liter kannen verkocht.
Dit produkt wordt door koopmans verf in leeuwarden aan hun geleverd.
Deze verffabrikant produceerd ook verf op lijnolie basis en is heel goed verwerkbaar, en strijkt als boter.
Strykt as boeter. (in de friese reclames)
Waarschijnlijk kun je het ook krijgen bij de echte schilders winkels die het koopmans verfmerk verkopen.
Het inspuiten gaat met de compressor met het spuitpistool wat je gebruikt om olie te spuiten.
Hierop kun je desnoods een extra slang op aansluiten waardoor je verder in de kokerbalken kunt komen.
Is prima te doen.
Leg wel onder de auto voldoende plastik i.v.m. het uitlekken.
Veel succes.
Groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor radjin » 21 maart 2006, 19:01

Jan bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ga ik ook doen als het wat warmer wordt.
vr gr Radjin
radjin

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 22 maart 2006, 00:18

Ik heb het gewoon bij de schilder gehaald. het voordeel van lijnolie is dat de kruipende werking, mits verwarmd, zeer hoog is.

de reden dat ik op lijnolie ben gekomen is, dat de bekende producten als rx5 en rx10 (die vreselijk duur zijn!!!) en de rest van de bekende roestmiddeltjes ook op lijnolie gebaseerd is. Tevens wordt lijnolie veel in de scheepsbouw gebruikt en schepen op de zoute zee willen roesten als geen ander, vandaar mijn enthousiasme voor dit product

Mijn plan is dus om eerst een paar lagen pure lijnolie aan te brengen in de holle ruimtes en vervolgens een laag van dikkere substantie. dit alles om te voorkomen dat bijna alles uit de kokers loopt als het een keertje goed warm wordt buiten. (iedereen weet hoe HEET een auto kan worden in de zon)
Lijnolie op zich droogt of stolt bijna niet. Zelf ben ik inmiddels aan de slag gegaan met een aantal roestige spijkers, zaagbladen en wat dies meer zij en heb er verschillende brouwsels op gesmeerd.
Lach niet ik heb gemengd met vast frituurvet, dit laat zich perfect oplossen en wordt zo dik als friese vlag stroop na afkoeling, ik heb gemengd met bijenwas, dit wil ook goed en het schift niet. Morgen ga ik het mengen met terpentijn (GEEN terpentine, maar ouderwetse gomterpentijn) dit schijnt ook een enigzinds bindend effect te hebben. mijn roestige ijzerwaren laat ik vervolgens op een vochtige plek, het afdakje in de tuin gedurende een week in weer en wind liggen, en ga dan kijken wat er is gebeurd. ik houd jullie op de hoogte

Vriendelijke groeten,

Adriaan

Bericht gewijzigd door: adriaanvogelzang, op: 2006/03/21 23:19<br><br>Bericht gewijzigd door: adriaanvogelzang, op: 2006/03/21 23:20
AdriaanVogelzang

Berichtdoor janbenz1 » 22 maart 2006, 13:21

Goed plan Adriaan, maak ook even een paar foto's hiervan.
Misschien kun je het ook eens vermengen met ml tectyl, en kijken wat het effect daarvan is.
En misschien wil het ook vermengen met smeervet, wanneer dit vermengd met verwarmde lijnolie, en dan weer stolt zal dit ook op de meest onbereikbare plaatsen komen en dan stollen.
Ben benieuwd.
Groetnis fan Jan.;)
janbenz1

Berichtdoor w201190mercedes » 22 maart 2006, 15:10

ikzelf heb de kokerbalken van onz3e mercedessen ook ingespoten met lijn olie, maar niet alleen lijn olie.

dit heb ik verwarmd en gemengd met gewone olie en Mercedes wax en daarna enkele tientale litters door de kokerbalken gejaagd. en het geheel uit laten lekker in potjes en blikes en dit er weer door heen gejaad. dit proces heb ik ongeveer 4 keer herhaald. en bevald prima! zit nu een laag in de kokker balken van een halve cm en is heel goed door de naden heen getrokken!

ik heb dit gedaan met een spuit van 3m om wax in de kokerbalken te spuiten. maar rodak heeft nu ook dergelijke spuiten welke ongeveer 30 a 40 euro kosten.

de onderkand van de auto heb ik eerst in een laag olie gespoten. dit laten uitlekken, en daarna een laag olie wax en lijnolie. dit weer laten uitlekken en daarna steenslag bescherming van tectyl erover heen gespoten. (de ouderwetse op olie basis) en is nu een mooie dikke laag!! en duurde ongeveer een maand voor de toplaag een beetje droog was. maag nu na een jaar als je de toplaag openbreekt is hij onder in nog een beetje nat, dus een perfecte roest wering!! maar erg vervelend met sleutelen onder de auto!! je wordt dan namelijk helemaal zwart!!!
w201190mercedes

Berichtdoor janbenz1 » 22 maart 2006, 16:38

Hallo,
Mercedes wax? is nieuw voor mij, wat is dit en waar kan ik dit halen?
Is dit een soort tectyl?
Verder klinkt dit mij als muziek in de oren.
Groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 22 maart 2006, 23:59

kun je me misschien vertellen wat de mengverhoudingen zijn geweest die jij hebt gebruikt?

Vriendelijke Groeten,

Adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor w201190mercedes » 23 maart 2006, 13:12

meng verhouding was heel bijzonder ;) 1 op mijn oog ;)

nee niet dorect een vehouding.. maar eerder de dikte maken die je zoekt. de Mercedes holleruimte wax is drogend, dus daar moet je in de laatste laag meer van in doen, maar in de eerste laag minder. verder lijnolie is ook min of meer drogend dus de eerste keer heb ik meer olie gebruikt. en zo opgebouwd.

de Mercedes wax voor holle ruimtes is te kopen bij de dealers. maar is erg duur! maar niets boven origineel! tevens ook in spuitbussen te verkrijgen de mercedesbenz motor ruimte wax. in "amber" dus dan ziet hij er echt uit als origineel, zoals ze het bij de dealer doen.

maar je kan voor de koker balken bijvoorbeeld ook wax gebruiken van 3m, dit is gewoon een soort tectyl, en ook drogend. en dan doe je de Mercedes wax op de zichtbare plaatsen gebruiken dan ziet alles er uit als of hij door de dealer in de wax is gezet. kenners zien het verschil! Mercedes smeert deze holleruimte wax ook vaak op boutjes etc in de binnen schermen en in de roest gevoellige randen.

let er ook op als je je auto inspuit dat je echt alle balken mee neemt, en het beste het interieur even kan verwijderen. en dan ook de kokerbalkes achter de achter bumper, achter de achter ruit, bij het dak de achter schermen etc etc etc mee moet nemen!! anders heeft het nog weinig zin, en gaat hij zo weer ergens anders roesten.. jammer genoeg is het een vies klusje wat veel tijd kost, maar je auto gaat jaren langer mee. leg ook goed veel plasik onder de auto! zodat je niet de grond vervuild, en gooi daar eventueel genoeg hout krullen op zodat het niet overal naartoe loopt!! zo doe ik dat ook altijd.

als je de onderkant van de auto doet moet je deze eerst goed reinigen met water, anders zou je zand vuil en zout resten onder de olie laag kunnen spuiten, wat nog roest kan geven. en het beste kan je ook de uitlaat verwijderen. onder de ahterste demper roesten ze namelijk altijd!! tevens moet je dan de hitte schilden verwijderen. en eventueel kan je ook de hele achter wiel ophanging verwijderen om daar achter alles er ook goed in te spuiten. de delen waar je geen olie etc op wilt hebben moet je goed afplakken, want rubber delen etc kunnen er slecht op reargeren!

de remlijdingen behoeven ook een dikke laag olie, deze roesten namelijk na jaren nog wel eens door, wat gevaarlijke gevolgen kan hebben!! en rtoest eerst goed verijderen met straal pistool en staal borsten, en dan voor de olie laag goed insmeren met roest werende primer!!(op balnk metaal) geen roest omvormer. desnoods haal je even een potje voorgemengde primer, 2componenten, bij de auto spuiter. dan weet je zeker dat je het goed doet.

de binnen schermen zelf maak ik kaal, en zet ze in een goede primer, daarover heen op de juiste plekken kit aanbrengen ( de naden etc) daarover heen antisteenslag, en daarover heen de kleur van de auto. want het is wel zo mooi dat als je in de wiel kasten kijkt, en dit in de originele kleur gespoten is. en mits je dit goed gedaan hebt, heb je roest voor de eerste tientalle jaren geweerd.

ik heb van dit laatste wel foto's (binnen schermen)bij mijn W201 deze staan op een ander forum. de link wil ik eventueel wel doorgeven.<br><br>Bericht gewijzigd door: w201190mercedes, op: 2006/03/23 12:18
w201190mercedes

Berichtdoor janbenz1 » 23 maart 2006, 20:41

Hallo W201190mercedes,
Duidelijk, goede uitleg daar kan ik wat mee.
Weer een leerzame dag achter het internet.:)
Ik zal binnenkort de wax bestellen bij de dealer.
Nu hopen op het voorjaar, en dan weer lekker aan de slag.
Groetnis fan Jan.B)
janbenz1

Berichtdoor 300tdrider » 23 maart 2006, 23:33

Er zijn 2 soorten lijnolie, gekookte (bouwmarkt) en rauwe (bij Welkoop te koop). De gekookte lijnolie wordt wel taai op den duur, rauwe blijf enigzins vloeibaar. Zo kun je kiezen voor welke toepassing je het wil gebruiken. Ik meng er geen vet bij in, dit verhinderd de verspreiding en kruip eigenschap van de lijnolie. Pas later kun je evt wat taaier spul naspuiten.
Gr Leen
300tdrider

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 25 maart 2006, 21:57

De ervaringen tot nu toe,

ik heb inmiddels de proefprojecten bijna een week liggen en mijn bevindingen zijn als volgt.

1 Pure lijnolie, droogt slecht en gaat druipen als een gek als het object in de zon ligt. (er komt als het ware een soort van dun vlies op. trekt goed in de roest en nieuwe roestvorming is niet waargenomen

2 Met frituurvet, wordt een beetje melkachtig als het stolt, blijft erg vet aanvoelen, stolt vele malen beter dan pure lijnolie, trekt mits goed verhit uitstekend in de roest eveneens geen nieuwe roestvorming waargenomen eveneens vliesvorming op de substantie, dit vlies is duidelijk taaier en dikker bij verwarming door zonneschijn wordt het minder snel dun

3 Met Bijenwas, identiek aan 2

Zelf ben ik tot nu toe erg tevreden over de resultaten (lees : meer dan tevreden) ik ben ook erg blij met de tips van het mercedesvet. We blijven doorexpirimenteren, Fijn weekend iedereen!!

Groeten,

Adriaan
AdriaanVogelzang

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto