[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
automaat olie meten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:51

automaat olie meten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

automaat olie meten

Berichtdoor Wallie » 07 sep 2010, 18:45

hallo,

Ik ben benieuwd hoe je nou precies de automaat olie moet meten met warme en koude motor.
Ik lees namelijk in verschillende handleidingen dat je koud en warm kunt meten maar er staat alleen in hoe je precies koud moet meten, namelijk de auto in de P stand en handrem erop, de auto 1a2 minuten laten lopen en dan meten. maar voor warm staat er niks over in, of die nou de P of D moet. er staat niks over in de 2 handleidingen/werkplaatsdocumentatie die ik hier heb liggen.
het is wel zo dat eigenlijks de meeste mensen die wat van dit soort dingen weten, weten dat de meeste automaten warm in de D en dan meten.
Maar aangezien hier niks over in de handleiding staat, weet ik dat niet zeker met deze specefieke auto.
Wat mijn vraag eigenlijks is, waarom staat er en min en max op het pijlstok terwijl er niet word vertelt hoe je deze moet gebruiken, aangezien de koude meting 30mm onder het min nivuea moet zijn en de max niet word vertelt hoe je deze moet meten.
Als iemand mij kan vertellen waarom dat zo is en hoe ik nou daadwerkelijk warm moet meten graag.

Mvg
Wolter
Wallie
 


Re:automaat olie meten

Berichtdoor vlieger » 07 sep 2010, 21:11

De olie stand in de automaat kan het beste gemeten worden na een lange rit.
a. omdat de olie dan op bedrijfstemperatuur is
b. de kans dat teveel olie in de automaat wordt bijgevuld, het kleinst is
c. Altijd meten met lopende motor, handrem vast en automaat in P.

ZEER BELANGRIJK IS:
a. voorkom dat ook maar de kleinste verontreiniging/vuil in de automaat terecht komt.
b. daarom, de peilstok nooit met een pluizende doek of keukenrol afvegen
c. gebruik bij voorkeur een oude zeem, die pluist nooit.
e. vul nooit tot boven de maximumstreek op de peilstok, de kans op (blijvende) olielekkage is dan groot.

Bij het verversen van automaat olie, vervang dan ook gelijk het oliefilter en de pakking.
Vergeet niet de koppelomvormer af te tappen, anders heb je maar de helft van de oude olie ververst.
vlieger
 


Re:automaat olie meten

Berichtdoor Hannus1986 » 07 sep 2010, 21:36

Hallo Vlieger,

ik ga aankomend weekend ook de olie van de automaat verversen en ik heb een nieuwe pakking en filter gekocht. Maar waar zit die koppelomvormer precies die ik ook moet aftappen? Zit deze ook onder de carter? Is hier foto/schema van?

Vriendelijk dank.

Groet,

Han
Hannus1986
 




Re:automaat olie meten

Berichtdoor Wallie » 08 sep 2010, 18:59

hallo,

Dan hoor en lees ik dus verschillende dingen, de 1 zegt warmdraaien op de handrem in de D en dan pijlen en de ander zegt dus in de P en dan pijlen.
en daar zit toch en behoorlijk verschil in.
Het boekwerk zegt namelijk dat het meest nauwkeurig is als de motor 20 a 30 graden is dan de motor 1 a 2 minuten laten draaien in de P en met motor aan pijlen dan moet het olie 30mm onder het min streepje staan.
de mensen bij wensink hebben mij vertelt dat bij en warme motor het olie bij max moet zijn met de motor uit!! want zeggen zij als de motor aan is draait de koppelomvormer en die zuigt de olie weg van het pijlstok.
mijn autmaat zat namelijk wat te weinig olie in en hij schakelde niet zo mooi, dus heb ik hem precies bijgevuld zoals de mensen bij Mercedes zijden dat het moest, en hij schakeld nu als een zonnetje.

Mvg Wolter
Wallie
 


Re:automaat olie meten

Berichtdoor Mercedes 230E » 10 nov 2010, 21:45

Dag Wolter,

Recentelijk is ook mijn automaatbak ververst en filter vernieuwd. Ik zit met dezelfde vraag als jij. Volgens het instructieboekje dient inderdaad 30 mm onder het minimale peil te zitten na 1 á 2 minuten stationair lopen.
Je schrijft dat je de automaat precies bijgevuld hebt zoals de mensen bij Mercedes zeiden dat het moest.
Wat zei de mensen van Mercedes? Of bedoel je de instructie volgens het boekje?

groet,
Tom
Avatar gebruiker
Mercedes 230E
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 09 apr 2006, 15:23
Woonplaats: Bladel
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:automaat olie meten

Berichtdoor MBvO » 10 nov 2010, 22:43

Hoi Wallie, ik ben absoluut geen expert op het gebied van automaten (misschien dat Govert kan antwoorden, die weet er alles van), maar mij klinkt het ongeveer hetzelfde in de oren:
- met draaiende motor trekt de koppelomvormer een beetje olie bij de peilstok weg en het juiste peil is dan 30mm onder het maximum;
- als je dus de motor uitzet, zal het oliepeil wat hoger staan en zal het oliepeil tot de max komen.
Is op zich niet zo anders dan het peilen van de motorolie. Die moet je ook peilen bij warme motor, dat is bij de meeste auto´s ook niet zo. Zoals vlieger hierboven schrijft is teveel atf blijkbaar ook niet goed.

Ondanks alles weten ze bij de dealer ook niet altijd alles meer, ik heb al wel eens gemerkt dat ik na het lezen van de werkplaats cd meer details wist dan de monteur (zij het zonder het te kunnen uitvoeren, dus ´t is maar waar je waarde aan hecht ;-) )
MBvO
 


Re:automaat olie meten

Berichtdoor Govert » 11 nov 2010, 00:08

Hierboven staat door Vlieger beschreven hoe je moet peilen.

Als de olie net ververst is, dan staat het peil enige afstand onder het max peilstreepje, de precieze afstand is afhankelijk van de bak/type. Dit stelt garages in staat om het peil te controleren als de olie net ververst is. Mijn ervaring is dat als je de bak vult met de voorgeschreven hoeveelheid olie, je goed zit. De automaatbak niet overdreven lang laten uitlekken.

Je peilt altijd bij draaiende motor, anders is het peil veel te hoog, omdat de olie dan niet deels in de koppelomvormer zit.

Je kan het hier:
http://www.xs4all.nl/~ipenburg/Mercedes ... nual/?p073
nog eens nalezen in het Duits.

en hier in het Engels:
http://www.pruebas.pieldetoro.net/web/M ... &MANUAL=14
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 92 gasten