[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Lekke koppelingscilinder!!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:46

Lekke koppelingscilinder!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Lekke koppelingscilinder!!!

Berichtdoor oofies mirakel » 07 sep 2010, 19:36

Beste Liefhebbers,
Ik sta laatst voor een verkeerslicht met de koppeling helemaal ingetrapt
ook in z'n 1e versnelling klaar dus om weg te rijden begint mijn auto vanzelf naar voren te rijden. ik trap op de rem om hem tegen te houden slaat mijn motor dus af. Ik start de motor maar de koppeling bleef dus beneden sloeg wel aan en meteen kon ik dus weg.Met mijn voet het pendaal weer omhoog gedaan en daarna was alles weer goed. ik heb het een paar keer eerder gehad. Wat zou het kunnen zijn. Herkent iemand dit probleem?
Vloeistof is laatst vervangen en goed ontlucht !! Is het de hoofdcilinder of die bij de versnellingsbak. Graag hoor ik het van jullie.Mvg René uit Alkmaar.
oofies mirakel
 


Re:Lekke koppelingscilinder!!!

Berichtdoor Gerwin » 07 sep 2010, 21:34

Beste Rene,

Als je koppelings cylinder lek is loopt alleen het achterste reservoir van je remvloeistof leeg. Het drie kantige tanje is met een schotje in tweeen gedeeld (goed kijken!). De gever cylinder van de koppeling zit bij je pedaal, plaat onder het stuur verwijderen. Als hij goed lek is zal je olie ook onder je vloermatten vinden, pas op dit is rem olie en agressief voor lak etc.

De andere nemer cylinder bevindt zich bij een Diesel :D op de zijkant van de versnellingsbak, overgang koppelings huis aan de rechterkant van de auto. De olie zal uit het koppelings huis en langs de cylinder lopen.

Groet Gerwin,
Gerwin
 


Re:Lekke koppelingscilinder!!!

Berichtdoor oofies mirakel » 07 sep 2010, 21:37

Het lekt dus nergens!
oofies mirakel
 


Re:Lekke koppelingscilinder!!!

Berichtdoor Semrick » 08 sep 2010, 07:24

Hij kan ook inwendig niet lekker meer zijn.
Het rubber dat normaal de remvloeistof weg moet drukken sluit dan niet meer helemaal af waardoor je onvoldoende druk kunt opbouwen. Er is dan geen sprake van lekkage.
Waarschijnlijk ligt dit aan de koppelingscylinder bij het koppelingspedaal.
Maar het is verstandig om al sje de 1`vervangt ook de ander (dus die op de bak) te vervangen. Ze zijn tenslotte zeer waarschijnlijk even oud en de kans dat die op de bak het binnenkort op gaat geven is dan ook groot.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Lekke koppelingscilinder!!!

Berichtdoor Martijn_200D » 08 sep 2010, 07:36

Ik heb exact hetzelfde gehad.
Pedaal tot op de bodem, maar niet koppelen/ontkoppelen.
Geen zichtbare lekkage en het vloeistofniveau werd ook niet lager.
Bij werd het iets beter na vlot pompen met het pedaal. Intrappen en met een schok weer loslaten.
Dit werkt maar tijdelijk natuurlijk, maar je kunt dan in ieder geval thuiskomen.

Bleek de hoofdkoppelingscilinder te zijn, ook wel gevercilinder genoemd, deze was inwendig lek en kon de druk niet meer opbouwen.
Deze zit, zoals Semrick al aangeeft, aan je koppelingpedaal en is vrij eenvoudig te vervangen.
Ik heb er een klein verhaaltje over geschreven in mijn topic Agavengrune 200D, staat wel bij Projecten.
Helaas geen foto's, maar wel een omschrijving.

Veel succes.
Martijn_200D
 


Re:Lekke koppelingscilinder!!!

Berichtdoor Remigius » 08 sep 2010, 09:15

Ha dik ook laatst, hebben we met Jan280CE en mijzelf heel snel vervangen. Even rommel onde rhet stuur weghalen, 2 boutjes los, slangetje trekken , klaar. De nemer (bij de versnellingsbak) zit wat lastiger te bereiken, die heb ik wel gekocht maar nog niet geinstalleerd. Je meot er wel bij, want, daarop zit de ontluchtingsnippel.

Die setjes (gever-nemer) komen in alle priojzen , soorten enmaten, maar ik heb de mijne uit Duitsland:

Datum Verkaufsprotokollnr.
14. Jul. 2010 4823


Stückzahl Artikelnummer Artikelbezeichnung Netto MwSt. Preis Zwischensumme
1 180294843159 Nehmerzylinder Mercedes 200-300TD W123 W123 EUR 14,27 19% EUR 16,98 EUR 16,98
1 180297862764 Geberzylinder Mercedes S123 W123 C123 W126 EUR 20,58 19% EUR 24,49 EUR 24,49
1 Verpackung und Versand EUR 12,52 19% EUR 14,90 EUR 14,90

Gesamtnettobetrag EUR 47,37
Mehrwertsteuerbetrag EUR 9,00
Rabatte (-) oder weitere Kosten (+): EUR 0,00
Gesamtbetrag inkl. MwSt. EUR 56,37



Bij de firma Egos ( www.egos-gmbh.de )


Goedkoop, voldoen aan EU reguleringen en normen en werkt to op heden perfekt.

Succes,

Remy
Remigius
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten