door Jeroen » 08 sep 2010, 23:30
Een kat kost je inderdaad 3-5% in theorie, in de praktijk wat minder. Ik heb indertijd de kat van mijn Alfa Romeo Spider verwijderd. Voornamelijk omdat het een veel mooier geluid oplevert.
Een kat reduceert wat vermogen vooral omdat het in feite het uitlaatgaskanaal smoort. Zonder kat krijg je een betere doorstroming, het effect van geen kat is vooral merkbaar bij hogere toerentallen. Op mijn Spider hartstikke leuk om lekker te blerren tussen de 4500 - 6500 toeren, maar of dat nou zo past bij een Mercedes is uiteraard een persoonlijke keus. Op je benzineverbruik maakt het nagenoeg niks uit. Wellicht wordt dat zelfs slechter zonder kat. zie
In eerste instantie had ik op mijn Spider ook de O2 sensor verwijderd. Vooral omdat die op een stomp zat gemonteerd dicht bij de kat en dus met de kat mee werd verwijderd. Na een paar weken toch maar weer een stomp op de uitlaat gelast en een O2 sensor terug gezet. Op de Spider zit een Bosch L-jetronic en die kreeg zonder o2 signaal de ontsteking niet goed uitgeregeld. Kontinue knallen en een hoog bezineverbruik. Te hoog CO etc.
Weet niet hoe dat bij jouw MB zit, maar aangezien het een geregelde kat betreft moet je wellicht ook even nadenken hoe dat gaat werken als je je kat verwijderd.
Jeroen