MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:46

automaatbak en koppelomvormer 300TDT

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

automaatbak en koppelomvormer 300TDT

Berichtdoor bertusbenz » 11 sep 2010, 21:47

hallo allemaal,
ik heb een 300TDT van 1981 waar af fabriek een automaatbak achter heeft gezeten van het type 722.120
echter zit er nu een handgeschakelde 5 bak achter wat op zich prima rijdt maar als ik even de tijd heb dan wil ik hem wel weer origineel hebben met een automaat. nu heb ik hier nog een goede automaatbak liggen die achter een 300TDT blok heeft gezeten en goed is.
nu is destijds de koppelomvormer achter dat oude blok blijven zitten en ik kan er niet achter komen welke types koppelomvormer er allemaal voor gebruikt kunnen worden.

zou een van jullie mij dit kunnen vertellen? wellicht dat een van een 300 zonder turbo ook past of wellicht van een V8 benzine o.i.d?

p.s.

ik ben nieuw op het forum dus als ik het niet allemaal doe zoals het hoort dan hoor ik het graag.

groetjes.

bertusbenz

Re:automaatbak en koppelomvormer 300TDT

Berichtdoor RoelH » 12 sep 2010, 03:03

Hoi,

het antwoord op jouw vraag heb ik niet, maar wel wat nuttige info.
ik heb pas geleden een 300D 4-bak omgebouwd naar 300D automaat. Ik had alle onderdelen erbij, in principe paste alles in elkaar. Het grootste probleem is het balanceren van het vliegwiel, een handbak vliegwiel is namelijk totaal anders dan die van de automaat.. In de WIS-cd staat omschreven dat de 300D en 300TD blokken zijn gebalanceerd samen met het vliegwiel en het kleine vliegwiel voorop de krukas. Als je dus een ander vliegwiel monteerd moet je dus de onbalans van het oude vliegwiel kopieren. In de WIS cd staat hoe dat moet. Hiervoor heb je een speciale as nodig waar je beide vliegwielen op monteerd. Deze heb ik na gemaakt, en samen met nog wat andere zeer nauwkeurige blokken en assen en een perfect horizontale en vlakke tafel heb ik de onbalans met een verschil van minder dan 2 gram over kunnen nemen. Zoiets zal jij ook moeten doen, eventueel kan je de as te zijner tijd wel lenen.

Roel
RoelH

Berichtdoor bertusbenz » 12 sep 2010, 10:28

roel,

dank voor je snelle reactie en de extra uitleg over het balanceren. ook is het geweldig dat ik je speciaal gereedschap mag lenen mocht dit nodig zijn.
het vliegwiel dat nu achter mijn turbodieselmotor zit is dus niet het originele (van een automaat) maar dat van een handbak, ik moet zeggen dat ik geen onbalans kan ontdekken tijdens het draaien.

mij is ook iets uigelegd over een markering wat zowel op het vliegwiel als op de krukas is aangebracht en wat bij montage in een lijn moet liggen. deze markeringen geven van de een het maximale en van de ander het minimale gewichtspunt aan en deze heffen elkaar bij montage het meest op met als gevolg zo min mogelijk onbalans.

doordat ik het originele vliegwiel niet heb kan ik hem dus niet op de manier "matchen" met het originele vliegwiel zoals jij het hebt gedaan. op dit moment is het voor mij ook belangrijk om te ontdekken welke koppelomvormers allemaal passen achter mijn motor en er vervolgens eentje opsporen die goed is.

ik hou jullie even op de hoogte van de vorderingen!

dank en tot later.

bert.
bertusbenz

Berichtdoor mercivo » 12 sep 2010, 20:08

Hoi Bert,

Even gezocht door het forum en ik vond via deze link
http://www.w123club.nl/viewtopic.php?f=10&t=10238
een beschrijving dat ook in de radiator een voorziening zit voor de koeling van de automaat bak. Vraag is: heb je nog de orginele radiator en kan je daar weer op aansluiten of heb je ook een andere radiator nodig???

De koeler aan de zijkant van de radiator is de koeler voor de motorolie. Bij mijn 300TD met automaatbak lopen er een heen- en teruggaande leiding van de onderzijde van de radiator naar de automaatbak.

Succes!!

Groeten, Ivo.
mercivo

Keer terug naar Techniek