door CE Loco » 02 sep 2010, 18:11
Zondag naar de oldtimerbeurs vehikel geweest,dat ging niet zonder horten of stoten.Eerst medebenzer ruud opgehaald en vervolgens vol goede moed de ster richting utrecht laten wijzen,het weer was onstuimig maar dat mocht de stemming niet drukken.Een mooi gangetje,110.120 toen ineens de motor niet meer op het gas reageerde.Gelijk aan de kant gezet en toen zag ik tot mijn verbazing dat de temperatuur flink opgelopen was,dat moet dan heel snel gebeurd zijn ,ik heb altijd een schuin oog op de temperatuurmeter.Afijn de wegen wacht gebeld die zei dat ik op een gevaarlijk punt stond en eerst een sleepwagen zou sturen om ons naar de volgende benzinepomp te slepen,ik denk zo’n 400 meter.Ondertussen wij maar eens onder de motorkap gekeken en samen besloten dat het wel eens de waterpomp zou kunnen zijn en hopelijk niet de koppakking,de motor was flink heet zo’n 120 graden maar de motorolie was nog mooi schoon.Potverdrie,ik heb de Benz nou zo’n half jaar,6000 km gereden en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten .Na een half uur kwam de sleepwagen en nog een half uur later kwam de wegenwacht .start em maar zegt ie,de temp was alweer gezakt en hij sloeg meteen aan!Wel flink roken,witte rook maar hij liep voor de rest prima.Radiateurdop eraf om de waterpomp te controleren en die deed het ook! Dus de wegenwacht kon niets fouts constateren.Ga maar weer rijden dan rij ik achter je aan dan zien we wel was zijn voorstel.Zo gezegd zo gedaan en ja hoor na 5 minuten hetzelfde gesodemieter,niet reageren op het gas en oplopende temperatuur,hup weer aan de kant,een stukje gesleept door de wegenwacht tot onder een brug.Het begon vervolgens flink te gieten en de wegenwacht ging aan de slag onder de motorkap,luchtfilter eraf,verdelerkap eraf,bougie eruit ,verschillende startpogingen maar geen sjoege,helemaal niets.Conclusie van de wegenwacht :rotor stuk.Hij zou me wel even slepen naar het anwb servicecentrum,een paar km verderop, waar ze die vast nog wel zouden hebben.Daar aangekomen,pech geen rotor,vervolgens was het voorstel,jullie willen toch naar de beurs misschien daar een een rotor te scoren dan krijgen jullie een vervangende auto mee.Nou prima wij in een of ander nieuw lelijk ding naar vehikel,joepie dus toch nog!Al snel een rotor gevonden en weer terug.Eerst wilde de vervangende auto een toyota yaris niet zomaar starten,na alles gecontroleerd te hebben kwam ik op het lumineuze idee om de koppeling ingedrukt te houden en toen deed ie het.Nooit geweten,dat schijnt voor de veiligheid te zijn .Afijn nog helemaal verstrikt geraakt in de rondweg utrecht,wat een kl#te ding,nog een afzettingspaaltje geraakt met de spiegel,spiegelglas stuk!Komen we terug bij het anwbservicecentrum barst het noodweer los.De wagen staat buiten want de dubbele garage is vol,motorkap open.Toch maar duwen onder een afdakje,meerdere wegenwachten bezig de rotor te vervangen zonder het luchtfilter te verwijderen,ging lastig,later toch gelukt.Starten,niks een beetje kloten,accu leegstarten,hulpaccu leegstarten,niks.Zegt tie lang genoeg geprobeerd dat word niks,we zetten em op transport,waar moet ie naar toe,maar niet meer vandaag word morgen.Tja een gevoel van bittere teleurstelling viel over me,zo lang bezig resultaat 0.En oja je krijgt weer een vervangende auto maar hier zijn ze op dus of jullie nog even met de transporter meewillen rijden naar bunnik dan kunnen jullie daarvandaan naar huis.Garage in de stad heeft er nog niet naar gekeken,te druk.Nou dit was mijn relaas van een frusterende dag,iemand suggesties wat er aan de hand kan zijn.Het betreft een 280CE automaat op gas uit 1980.