[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
ombouw van W123 200D naar 300D W123 : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 16:01

ombouw van W123 200D naar 300D W123

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

ombouw van W123 200D naar 300D W123

Berichtdoor melas1984 » 14 sep 2010, 13:45

ik ben in het bezit van een 200D geheel geresteureerd alleen vind ik het vermogen te weinig maakt te veel toeren op snelweg en kom niet mee met verkeer. graag wil ik een 300D inbouwen in mijn W123 maar vraag me af of de motor past op de bestaande motorsteun versnellingsbak en uitlaat of moet ik het een en ander aanpassen of helemaal niet aan beginnen! weet iemand waar ik op moet letten of wat er te wachten staat bij zon ingreep.
groeten en alvast bedankt salem
melas1984
 


Re:ombouw van W123 200D naar 300D W123

Berichtdoor MB280E » 14 sep 2010, 18:17

Het beste wat je kan doen is een donor kopen en hetgene overzetten wat nodig is.
Daarbij denk ik aan motor, dif.
Ik denk dat de versnellingsbak dezelfde is en van de uitlaat heb ik geen idee.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:ombouw van W123 200D naar 300D W123

Berichtdoor 250petrolgrun » 14 sep 2010, 19:17

Beste Salem,

Je komt met de APK in de knoei!

Op je kenteken staad dat het een 4 cilinder Diesel betreft.
Maak je er een 5 cilinder van dan is het afkeur!

Succes met je keuze, groet Arno
250petrolgrun
 


Re:ombouw van W123 200D naar 300D W123

Berichtdoor Gerwin » 14 sep 2010, 20:08

Goede avond,

Het ombouwen is mogelijk, en nee je hoeft niet met de APK in de knoei te komen! Alleen de auto dient wanneer de motor inhoud veranderd, dus ook van 200D naar 240D of naar 300D voor herkeur aangeboden te worden bij de RDW.

Ik ben zelf begonnen met een 200D en rij inmiddels in een 300D, om dezelfde reden. Voor zover ik gezien heb zitten de motor steunen van een 200D en 300D op dezelfde plek, alleen heeft een 300D extra dempers, gasdempers. Ook de aandrijfas van een 300D is anders, hier zit ook een trillingsdemper in. Of de vertraging van de bak anders is weet ik niet, het differentieel heeft wel een andere overbrenging.

Waarschijnlijk is de uitlaat onder de auto gelijk, misschien moet je de voorpijp wel veranderen.

Groet en succes!

Gerwin
Gerwin
 


Re:ombouw van W123 200D naar 300D W123

Berichtdoor melas1984 » 15 sep 2010, 01:06

volgens mij is het goed te doenals ik het zo lees. om de rdwmaak ik me geen zorgen als het goed wordt gedaan komt de auto wel door de herkeuring van de rdw.
ik heb al een 300D motor op t oogmaar vraag me wel af of de 5 cilinders net zo goed zijn (betrouwbaar als de mijn huidige 4 cil.)<br><br>Post edited by: melas1984, at: 2010/09/15 01:07
melas1984
 


Re:ombouw van W123 200D naar 300D W123

Berichtdoor hankjay » 19 sep 2010, 04:49

Nou heb ik geen exacte gegevens, maar er is best verschil in de 300Ds.
Ik heb sinds kort zelf een 300D van 1978. Mooie auto en eigenlijk geen roest, wel een hoop achterstallig onderhoud.
Zodoende en omdat ik graag weet waar ik mee te maken heb, heb ik wat aan het uitzoeken geweest.

De latere modellen hebben een andere cylinderkop en snelgloeiers. Okk de later versnellings bak is een 722 300 series. Hier praten ze over vier-bouten en zes-bouten modellen, bedoelen daarmee de oliepan van de bak. Het schijnt ook zo te zijn dat de aandrijfas voor de latere bak een ietsje korter is.

Groetjes Hank

Als m'n taal wat houterig klinkt dan komt dat waarschijnlijk omdat ik al een hele tijd Down-Under woon
hankjay
 


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron