[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
compressiemeting /Koprevisie; probleem opgelost : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:03

compressiemeting /Koprevisie; probleem opgelost

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

compressiemeting /Koprevisie; probleem opgelost

Berichtdoor Luckyluc » 14 sep 2010, 20:06

Omdat ik mijn M102 met K jetronic al een tijdje niet goed aan het lopen krijg, en dan vooral in de warmloopfase, heb ik vandaag maar eens de compressie gemeten.

de uitslag is als volgt;

cil. 1 - 7,7 Bar

cil. 2 - 8,1 Bar

cil. 3 - 8,4 Bar

cil. 4 - 7,6 Bar

Naar mijn idee behoorlijk teleurstellende compressiewaarden. Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Ik zit eigenlijk te denken aan een koprevisie, zeker gezien het feit dat ik op LPG rij. De motor heeft op dit moment 231.000 Km gelopen waarvan 35.000 Km op LPG. Lijkt me dus niet zo raar dat e.e.a. versleten is.


Alvast dank voor jullie reactie's

Groet,

Luc<br><br>Post edited by: luckyluc, at: 2010/09/26 20:29
Luckyluc
 


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Coupe280 » 14 sep 2010, 20:11

luc .
waarom teleurstellend???
ga maar eens de kleppen stellen dan krijg je hogere waardes.
zolang er geen echt grote verschillen zij zou ik mij niet al te veel zorgen maken.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Luckyluc » 14 sep 2010, 20:17

ik was vergeten te vermelden dat ik de kleppen gesteld had voor de meting.
Luckyluc
 


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Coupe280 » 14 sep 2010, 20:20

hoi luc.
hoeveel zou het moeten zijn dan volgens jou??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Coupe280 » 14 sep 2010, 20:23

ik vind 231000 km echt nog niet veel voor een mb motor.
heb je warm gemeten met ingetrapt gas??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Coupe280 » 14 sep 2010, 20:28

heb je een goede compressiemeter??
ik zelf heb nu met deze auto 175.000 km gereden op LPG zonder problemen .
gekocht met 150.000 staat nu op ongeveer 325000 km.
weliswaar is het een 110 motor maar zoveel maakt dat toch niet uit.
of je moet dagelijks met volgas over de autbaan rijden maar ik neem aan dat dat wel meevalt.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Luckyluc » 14 sep 2010, 20:34

ik heb warm gemeten met ingetrapt gas. met dezelfde meter zoals deze beschreven wordt op de WIS-CD. Voor de zekerheid ga ik morgen nog een poging doen met een andere meter.
Luckyluc
 


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Coupe280 » 14 sep 2010, 20:38

ben benieuwd wat een andere meter aangeeft,
zet je die waardes ook even hier neer??/
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Luckyluc » 14 sep 2010, 20:44

zal ik doen, ben zelf ook wel benieuwd wat hier uit komt.
Luckyluc
 


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Roel280€ » 14 sep 2010, 20:56

231tkm moet echt nog wel even meekunnen. Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe waarden.
Roel280€
 


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor wwwW123 » 15 sep 2010, 13:32

de waarden zijn niet super, maar het kan nog wel even mee. is niet de oorzaak van slecht lopen.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Merci » 15 sep 2010, 14:18

Hoi Luc,

als je nu weer compressie gaat meten moet je even met een oliespuitje wat olie in het bougiegat of verstuivergat(diesel)op de zuiger spuiten en dan weer meten zo kom je te weten of je zuiger(veren)versleten zijn,met olie op de zuiger krijg je een hogere waarde,20/50 olie of zo.
Als je kleppen lek zijn hou je een lage waarde,succes groet Bouwe.
Avatar gebruiker
Merci
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:06
Woonplaats: Emmeloord
Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Luckyluc » 21 sep 2010, 22:41

vandaag nog eens compressie gemeten met een andere meter.

uitslag als volgt

cil 1; 10 bar
cil 2; 10.8 bar
cil 3; 10.4 bar
cil 3; 11 bar

Alle waardes liggen binnen de grenzen zoals op de wis cd vermeld en zou in principe geen reden mogen zijn voor het slecht lopen in de warmloopfase. Ik ga er vanuit dat de kop "goed" is en de oorzaak dus ergens anders ligt. Ik ga maar weer op zoek.

grt,

luc
Luckyluc
 


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor Coupe280 » 22 sep 2010, 19:44

hoi luc.
voornaamste is dat er geen al te grote verschillen in zitten.
en dat valt voor jou motor toch mee.!
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting / Koprevisie????

Berichtdoor JantjeV8 » 24 sep 2010, 07:52

Kijk de distributie eens na, hoe ver wijken de merktekens af als je de krukas op BDP zet?

Compressie is niks mis mee. Denk dat het meer tijs is voor een hele grote beurt waarbij rubbertjes, slangen en ontsteking extra aandacht krijgen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:compressiemeting /Koprevisie; probleem opgelost

Berichtdoor Luckyluc » 26 sep 2010, 16:40

Omdat ik het niet meer zag zitten maar een afspraak bij een bosch service center gemaakt om de hele motor inclusief K-jetronic na te laten kijken. I.v.m. deze afspraak vanmiddag maar even de kleppen gesteld volgens de fabrieksnorm.

Wat bleek na starten van de motor; deze liep weer als een zonnetje zowel op gas als op benzine.

Na inbouw van mijn gasinstallatie werd mij door de inbouwer en mijn eigen garagist verteld dat de kleppen 0.05MM ruimer gesteld moesten worden i.v.m. het rijden op gas.

De inlaatkleppen staan nu op de voorgeschreven 0.15MM en de uitlaatkleppen heb ik nog op 0.35MM i.p.v. de voorgeschreven 0.30MM.

De 0.05MM extra klepspeling op de inlaatkleppen was dus net genoeg om de motor tijdens de warmloopfase onregelmatig te laten lopen. De uilaatkleppen ga ik ook nog iets minder ruim stellen om te kijken ik de motor nog iets mooier aan het lopen krijg.

Omdat de motor altijd slecht liep heb ik in het verleden ook al het stationair toerental verhoogd en het Co gesteld. Het toerental ga ik ook weer naar beneden afregelen en het Co weer opnieuw afstellen. Als het goed is heb ik dan weer een motortje afgesteld volgens de fabrieksnormen.

Ik heb bijna twee jaar naar een probleem gezocht en nu eindelijk de oplossing gevonden. Blijkt dus dat je niet altijd het goedbedoelde advies van een garage moet opvolgen.

iedereen bedankt voor jullie advies en hulp

groet,

Luc<br><br>Post edited by: luckyluc, at: 2010/09/26 16:41
Luckyluc
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 89 gasten