[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
kouwelijke 2e versnelling : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 18:31

kouwelijke 2e versnelling

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Govert » 27 maart 2006, 10:17

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/13 00:49
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Weizengelb » 27 maart 2006, 13:26

Heb je de olie al eens ververst?
Er moet ATF olie in, deze zou normaal redelijk thermo-stabiel zijn qua viscositeit, maar zet wel uit bij warm-koud. Misschien zit er te weinig olie in de bak of is hij te oud.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Govert » 27 maart 2006, 13:47

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/13 00:49
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Reinout » 27 maart 2006, 16:33

Mijn Benz (240D 1980) heeft daar ook last van, alleen dan nogal veel erger. Bij buitentemperaturen onder 0 schakelt de bak niet meer op, alleen op het allerlaatste moment. Dus van 1 naar 2 bij 20, van 2 naar 3 bij 50 en van 3 naar 4 bij 80. Met een ijskoude motor lijkt me dat geen pretje, vandaar dat ik de motor dan maar warm laat draaien. Afgelopen zaterdag was heerlijk rijden, automaat schakelde gewoon weer als een zonnetje!

Mijn olie is niet lang geleden ververst en er zit precies genoeg in het reservoir. Dus er zit of verkeerde olie in, of het is iets anders, aansturing van de automaat misschien? Er is een topic geweest van iemand met een automaat met problemen die toen voor 450e een aansturingsding heeft laten vervangen bij de garage, ik kan het helaas niet meer terugvinden.

Wie weet hier meer over?

Reinout
Reinout
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Govert » 27 maart 2006, 16:39

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/13 00:49
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor JeroenW » 27 maart 2006, 20:00

Hadi Gooff,

Ik zou wel even navragen of er in een handbak atf olie mag.
Volgens mij niet namelijk, ATF staat voor Automatic Transmissie Fluit en dat is dus voor automatenbakken!!

Tis maar dat je het weet.
Grtn Jeroen
JeroenW
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Topasbrauner » 27 maart 2006, 20:17

Navragen? Dit is het W123 forum Jeroen! In de handbak moet ATF, net als de automaat. ATF gaat overigens ook in de Stromberg carburateur en de bekr. en onbekr. stuurhuizen.

Job
Topasbrauner
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Govert » 27 maart 2006, 20:21

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/13 00:50
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Topasbrauner » 27 maart 2006, 20:27

Hallo, Maakt niets uit. Gewoon een kan dextron II kopen. Nu bij Lasaulec Valvoline atf 5 liter voor 16 euro.
Topasbrauner
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor janbenz1 » 27 maart 2006, 23:26

Hallo.
Gebruik wel atf automatic transmissievloeistof in je handgeschakelde bak.
Kijk maar in het werkplaatshandboek.
Groetnis fan Jan.

janbenz1
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Robert » 27 maart 2006, 23:59

Hallo je moet inderdaad ATF ook in de handgeschakeldebak gebruiken, dit is ook dunner (lagere viscositeit ) en dit heeft hoofdzakelijk te maken met de synchromessen . Het kan dus heelgoed zijn dat er “gewoonebakolie� inzit en daardoor minder goed (soepel) schakelt.



Groet Robert ;)

Robert
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Weizengelb » 28 maart 2006, 09:33

ATF is vooral temperatuurbestendiger en veranderd minder van viscositeit bij temperatuursverschillen.

Job, ik geloof dat in de onbekrachtigde stuurhuizen geen ATF gaat maar een dikke SAE90 olie. Verder wel bijna overal in, goed spul:cheer:

Ik heb bij mijn W111 laatst nog even alle olieen vervangen, geeft een goed gevoel!

Groetjes,
Mathieu

O ja, als de automaatolie koud is en je wilt hem snel opwarmen... houd dan de rem vast en zet de automaat in D en geef 10 seconden gematigd (een beetje) gas, dan is de olie meteen warm! (alle motorvermogen wordt dan omgezet in warmte!)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Reinout » 28 maart 2006, 10:28

Weizengelb,

Dat opwarm plannetje werkt niet helemaal, de automaat koelt zijn olie namelijk via de radiateur. Zolang de motor nog niet warm is, is de ATF de radiateur aan het opwarmen en voordat dat gebeurd is kan nog wel even duren!
Maar misschien heb je gelijk en is het net het beetje wat ik nodig heb om te schakelen.

Is er niemand die weet of er niet een regelunit is die het met vriestemp slecht doet wat kan verklaren waarom mijn automaat pas op het laatste moment schakeld met vrieskou?

Reinout
Reinout
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Weizengelb » 28 maart 2006, 12:15

Hoi Reinout, dat is niet een beetje hoor, dat gaat heel hard!
Ondanks dat als het buiten koud is wordt je motor toch ook warm, zoveel warmte kan de automaatoliekoeler niet wegkoelen naar de radiateur.

50PK motorvermogen is genoeg om 5 liter olie per seconde 4 graden in temperatuur te laten stijgen. En reken maar dat dat gebeurt in een koppelomvormer! Daarom de auto bij verkeerslichten of zo ook niet te lang in D laten staan.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Topasbrauner » 28 maart 2006, 16:05

In de rep anleitung staat atf in beide stuurhuizen. Wat staat er in de Haynes dan?

Groet, Job
Topasbrauner
 


Antwoord:kouwelijke 2e versnelling

Berichtdoor Weizengelb » 28 maart 2006, 16:30

Ik zal wel eens kijken Job, ik weet het ook niet. Ik kan me vaag herinneren dat ik in mijn 1e 200D W110 eens die olie heb vervangen door een vulschroefje, maar dat is gedorie alweer dik 10 jaar geleden! wat gaat dat hard.
Nu heb ik alleen nog auto's met Servo stuur, wat een luxe....:blush:
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten