door Govert » 11 okt 2010, 17:51
De weerstandswaarden zijn een beetje aan de hoge kant, maar op zich niet heel ongewoon, het liefst moeten ze onder de 1 Ohm zijn.
Het zou dus kunnen dat de opwarming van gloeibougies onvoldoende is, daardoor zal je vooral tijdens het starten problemen ondervinden. Dit hoeft ook niet persé aan de gloeibougies te liggen, een zwakke accu heeft hetzelfde effect. Wat is de rustspanning van de accu? En de spanning tijdens gloeien en starten?
Als alle brandstofleidingen in orde zijn, dan kunnen falende kleppen/ventielen in het brandstofsysteem nog voor problemen zorgen. De opvoerpomp heeft twee ventielen, een voor de aanzuigleiding en een voor de pompleiding. De gallerij van de injectiepomp heeft een overdrukventiel (gemonteerd aan de motorzijde van de pomp, er loopt een retourleiding vanaf richting brandstoffilterhuis). Pomp je met de handpomp, dan moet je bij krachtig pompen het overdrukventiel open horen gaan, het geeft een knerpend geluid. Als je net gereden hebt, moet het duidelijk te horen zijn, als het bij een koude motor geen knerpend geluid geeft, of pas na een tijd, dan geeft het enige indicatie dat de brandstofdruk wegvalt bij stilstand.
Een oude handpomp wil ook nog wel eens voor problemen zorgen als deze niet goed afdicht. Eventueel vervangen voor een nieuw model.
Bij problemen met de brandstoftoevoer zou je verwachten dat de het altijd voor problemen zorgt.
Wat voor voorfilter heb je gemonteerd? Eentje voor diesel of een benzinevoorfilter? En wat is het merk hoofdfilter?
Die 312.000 km, zijn dat controleerbare kilometers? Met 312.000 km zou het nog wel een tijdje mee kunnen gaan, maar je zou een compressietest kunnen doen.