door MBvO » 24 sep 2010, 20:33
Deze morgen naar de APK geweest, helaas niet doorgekomen vanwege een plaatselijk laaghangende roetwolk... Het blijft een kloteproef. Hier in Spanje gaat er zo'n afzuiging onder je uitlaat en vervolgens vinden ze het nodig om in de vrij het gas vol tot de plank in te trappen om op zie manier een roetmeting te doen. Afschuwelijk om je ouwe dieseltje zo te horen janken wat mij betreft, maar goed, je komt er niet onderuit.
Toen die kerel op het gas ging staan kwam er een flinke roetwolk uit, die sloeg zelfs terug uit de afzuiging! Hij heeft daarna nog een hermeting gedaan maar er kwam nogsteeds veel troep uit.
Resultaat: 6.5, waar 2.5 de maximaal toegestane waarde is.
Ik heb wel de fout gemaakt om met een veel te koude motor bij de keuring aan te komen (gemeten aan de buitenzijde onder aan het blok, 57 graden...), dat zal ik bij de herkeuring wel anders doen (beter als het blok goed warm is natuurlijk). Er meteen ook maar een dieselreinigingsmiddeltje ingegooit, een vol flesje op een halve tank, is eigenlijk een dubbele dosis, maar goed, hij moet dan ook nogal gereinigd worden.
Ik vind het wel een bizar resultaat. Ik zie nooit roetwolken in mijn achteruitkijkspiegel, ook niet bergop bij (relatief) lage snelheid en hoge toeren.
De motor loopt mooi, start perfect koud en warm, de kleppen zijn minder dan 10.000km geleden gesteld, het oliepeil is goed, het luchtfilter heeft minder dan 5000 km bij normale omstandigheden. Ik weet niet waar dit resultaat vandaan komt, afgezien van dat het echt losgeblazen aangekoekte troep was.
Wie kan mij raad geven wat ik moet doen om de roetuitstoot te verbeteren?<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/09/24 20:34