door MBvO » 17 okt 2010, 18:11
Ik had ook liever de 200D op de weg gezien en zo lang er geen eensluidend antwoord is van voor- en tegenstanders van de mileulobby geniet ik ongeneerd van mijn 300D. Er zal toch wel een dag komen dat een autoleven als geheel vergeleken kan worden en dan zullen we wel eens weer kijken.
Om ook nog even een technische kant aan dit topic te geven: ik ben wel benieuwd wat de experts hier kunnen bijdragen aan tips om onze auto's zo schoon mogelijk te maken (qua uitstoot)? Zuinigheidswonders zullen het nooit worden, maar het zou wel aan het mileu bijdragen als we allemaal onze motoren een beetje op orde hebben, om geen onnodig kwalijke rommel de lucht in te blazen.
Even geleden opende ik een topic waarin ik vertelde dat de roetuitstoot van mijn auto te hoog was (6,5 bij eerste meting onder ongunstige omstandigheden, 2 (=onder max.) bij 2e meting, 0,93 bij tussenmeting bij bijna optimale omstandigheden bij de garage). Hier werden wat quick-"fix" tips gegeven maar ook een aantal techniekgerelateerde oplossingen. Ik som ze nog even op, doe er uw voordeel mee:
Technisch onderlegde oplossingen:
Roet is onverbrande diesel. Mogelijke oorzaken:
- verstuivers niet goed meer of ze openen te vroeg. Dan krijg je grotere druppels, met meer roet tot gevolg.
- verkeerde nozzles
- injectietiming onjuist/uitgerekte ketting, de verbranding is dan niet optimaal, de diesel kan niet meer opwarmen en verbranden.
- compressieverlies (diverse oorzaken mogelijk: zuigerveren, ingeslagen en verdraaide kleppen, koppakking...)
- beetje obscuur, maar motorolie kan via de opvoerpomp terugvloeien in de tank, de olie wordt dan als diesel gebruikt, maar dat verbrandt minder lekker.
Daaraan valt nog toe te voegen: schoon luchtfilter en correcte klepspeling.
Quick-"fixes":
> Middeltjes om bij de diesel te mikken:
- paar liter petroleum
- 50-75% zonnebloemolie bijmengen
- flesje injectorreiniger of diesel-systeem reiniger
- 5-20% benzine bijmengen
> Uitlaat uitspoelen met water
> Met goed warme motor flink op z'n staart trappen, vollast de berg op, "Italian tune-up", "Drive it like you stole it" (hehe, blijft een goeie Mercedesjunkie)
Vooral diegene bovenaan om de motor in goede conditie te houden lijken me wel nuttig. Alleen kan niet elke huis-, tuin- en keukenklusser dit zelf nakijken, daarvoor moet je toch al naar de garage of sleutelclub op z'n minst.