door MajikSimon » 26 sep 2010, 18:01
Als ie het 'netjes' verbrand hoeft dat niet. Je kan het vaak wel ruiken.
Waar zou het anders blijven? Als je in een jaar zeg 7000 km mee rijdt, dan zal ie 7 liter echt niet in een hydraulisch reservoir kunnen laten.Als je echt slechte zuigerveren hebt, en de olie erlangs kruipt, dan heb je blauw roken met name bij de start.Als het langs de klepstelen gaat, dan zal ie als de olie wat dunner is als de motor goed heet is het erlangs laten, en dat wordt gewoon meeverbrand. je kan ook andere olie gebruiken.Weet je wat er nu inzit? Weet je welk merk/type? Weet je hoeveel km om de olie zit? Je kan valvoline 10w-40 maxlife proberen, soms vermindert dat het gebruik. Aan de andere kant als ie relatief veel verbruikt kun je ook goedkope olie erin kieperen, aannemende dat ie het gewoon verbrandt. In de zomer als het echt warm is kan er 20w50 in. In de winter zou ik 10w40 nemen, 15w40 kan ook maar wordt wel dik koud, vooral als je het lang (meer dan 8000-10.000km )laat zitten doordat de olie vervuilt met roet en letterlijk indikt. Als een motor flink vervuilt is, en dat zijn ze vaak, kan dat ook zorgen voor verhoogd olieverbruik,jarenlang de olie max 1 x per jaar of pas bij 15.000-20.000 km vervangen zorgt daar ook voor.En dat doen best veel mensen. Je kan ook een goedkope 10w40 nemen en eens wat vaker verversen, zeg elke 5000-8000 km, dan reinigt de motor intern wat, en heb je kans dat het verbruik wat afneemt.