[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
olieverbruik 240TD : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 22:32

olieverbruik 240TD

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

olieverbruik 240TD

Berichtdoor Bakkies Bosman » 19 sep 2010, 19:45

Goeiedag,
Van mijn auto heb ik ontzettend veel schik alleen hij verbruikt ontzettend veel olie.
Ik denk wel 1 liter per tank diesel.
Hij lekt niet, hij rookt niet, waar laat hij die olie???
Hebben meer mensen hier last van???

Met vriendelijke groet,
Bakkies.
Bakkies Bosman
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor MBvO » 20 sep 2010, 10:02

Hoi Bakkies, al in je koelsysteem gekeken? Als je een lekke koppakking hebt tussen olie- en koelkanaal, kan het zijn dat de olie in het koelsysteem geperst wordt, want de druk in de oliekanalen is veel hoger dan die in het koelwatersysteem.
Moet je wel kunnen zien boven in de radiateur lijkt me.
Sputtert er ook geen olie uit de uitlaat? Dat kan ook gebeuren, de motor hoeft het niet per se te verbranden zodat het er als rook uitkomt. Als je klepgeleiders van je uitlaatkleppen lekken, gaat de olie zo mee je uitlaat in en wordt het niet verbrand. Als je eens een witte doek of stuk karton oid achter de uitlaat houdt en iemand geeft een dot gas, kijken of je wat ziet. Maar om daarmee een liter olie per 600nogwat kilometer te verliezen lijkt me wel veel.
MBvO
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor adriaan300tdt » 20 sep 2010, 10:25

Bakkies,

Ik heb hetzelfde gehad met mijn 240D, auto kocht ik bij een oude man, er stond toen 145000 km op. Technisch een perfecte auto, maar in het begin schrok ik ook van het olieverbruik, er ging meer dan een liter olie per 1000 km in, motor was ook traag en de automaat schakelde schokkerig. Het probleem was dat de vorige eigenaar altijd veel te langzaam reed met de auto, en de motor was zwaar vervuild. Ik moest de auto echt weer opnieuw inrijden, na een paar maanden heb ik ook het stationair toerental terug moeten schroeven, want hij ging steeds harder draaien toen de motor schoon was. Nu staat er 190.000 km op en gebruikt hij ongeveer 1 liter per 2000 km, wat heel normaal is voor een oudere diesel.
Verder is het zo dat deze motoren echt olie gaan gebruiken als je hard rijd, boven de 120km/u voor een 240D. Als ik zo 90 - 100 km rijd is het olieverbruik veel minder.

Groeten,
Adriaan
adriaan300tdt
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Citrobenz » 20 sep 2010, 10:41

Hallo Bakkies,

Wat Adriaan schrijft hebben wij vroeger in de garage ook wel meegemaakt.
Na verkoop van de tweedehands auto verbruikte hij ineens olie, iets waar de vorige eigenaar geen last van had.
Een andere rijstijl, daar moet de auto aan wennen

Het wil ook wel eens voorkomen doordat er een andere soort en/of merk olie in komt

Maar ik zie ook dat je en station hebt, kijk eens in het reservoir van het veersysteem. Het gebeurt wel eens dat de motorolie in het veersysteem gepompt wordt.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Bakkies Bosman » 25 sep 2010, 08:55

Vriendelijk bedankt voor de reacties, m'n koelsysteem is in orde.
Er komt weinig uit m'n uitlaat.
Ik zal eens naar het veersysteem kijken..
Vriedelijke groet,
Bakkies
Bakkies Bosman
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor MajikSimon » 25 sep 2010, 22:37

Nou als jij er regelmatig een liter bijkiepert zal ie dat echt niet in het hydraulische veersysteem laten, dat geloof ik niet. Hij zal het gewoon verbruiken/verbranden. Is niks vreemd voor deze motoren om ca 1 liter 1000 km te verbranden.
25-30 jaar doet ook wat.
MajikSimon
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Bakkies Bosman » 26 sep 2010, 17:37

Maar dan zou hij toch flink moeten roken?
Bakkies Bosman
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor MajikSimon » 26 sep 2010, 18:01

Als ie het 'netjes' verbrand hoeft dat niet. Je kan het vaak wel ruiken.
Waar zou het anders blijven? Als je in een jaar zeg 7000 km mee rijdt, dan zal ie 7 liter echt niet in een hydraulisch reservoir kunnen laten.Als je echt slechte zuigerveren hebt, en de olie erlangs kruipt, dan heb je blauw roken met name bij de start.Als het langs de klepstelen gaat, dan zal ie als de olie wat dunner is als de motor goed heet is het erlangs laten, en dat wordt gewoon meeverbrand. je kan ook andere olie gebruiken.Weet je wat er nu inzit? Weet je welk merk/type? Weet je hoeveel km om de olie zit? Je kan valvoline 10w-40 maxlife proberen, soms vermindert dat het gebruik. Aan de andere kant als ie relatief veel verbruikt kun je ook goedkope olie erin kieperen, aannemende dat ie het gewoon verbrandt. In de zomer als het echt warm is kan er 20w50 in. In de winter zou ik 10w40 nemen, 15w40 kan ook maar wordt wel dik koud, vooral als je het lang (meer dan 8000-10.000km )laat zitten doordat de olie vervuilt met roet en letterlijk indikt. Als een motor flink vervuilt is, en dat zijn ze vaak, kan dat ook zorgen voor verhoogd olieverbruik,jarenlang de olie max 1 x per jaar of pas bij 15.000-20.000 km vervangen zorgt daar ook voor.En dat doen best veel mensen. Je kan ook een goedkope 10w40 nemen en eens wat vaker verversen, zeg elke 5000-8000 km, dan reinigt de motor intern wat, en heb je kans dat het verbruik wat afneemt.
MajikSimon
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor De Boskabouter » 26 sep 2010, 18:55

Een diesel loopt ook op z'n eigen motorolie, daar merk je dus niet zoveel van. Heb je veel overdruk in je carter?

Simpel uit te proberen. Bij warme motor olievuldop even losdraaien, motor starten. Hand boven de opening. Is de druk groot genoeg om een losliggende vuldop weg te blazen?

Zo ja, dan duidt het op lekkage langs de zuigers (zuigerveren versleten). Door de hoge compressie bij diesels is er overigens altijd wat meer lekkage dan bij benzinemotoren. Is carterventilatie niet in orde? Dan wordt dat effect flink versterkt. In beide gevallen krijg je toename van het olieverbruik. Verstopte carterventilatie is goed op te lossen, wellicht wordt het olieverbruik dan weer normaal.

Zijn het je zuigerveren? Dan is dat alleen op te lossen met een revisie. Loopt je motor nog goed? Koop dan je motorolie bij de Action en rij door totdat er echte problemen ontstaan.

De Boskabouter<br><br>Post edited by: de Boskabouter, at: 2010/09/26 19:19
De Boskabouter
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Bakkies Bosman » 26 sep 2010, 19:29

Er komt weinig druk uit de carter.Ik heb er op dit moment 20w50 in zitten, dat werd me aangeraden.
Ik ben gisteren bij Brezan geweest en daar zeiden ze dat 20w60 de oplossing zou kunnen zijn.
En wanneer je zoveel olie verbruikt, moet je dan nog olie verversen??
Bakkies Bosman
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor De Boskabouter » 26 sep 2010, 20:22

Blijft lekkage langs de klepstelen over. Nieuwe seals dus. Komt vaak voor. Bij mijn 300E verminderde het olieverbruik van 1 op 1000 naar 1 op 6000 na het vervangen van de seals.

Als je het oliefilter maar tijdig vervangt, zou je wat minder vaak kunnen verversen. Gebruik je minerale olie of een (half-) syntheet?

De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Bakkies Bosman » 27 sep 2010, 20:58

Ik gebruik synthetische olie,ik hoorde vandaag ook al over die seals.
Ik ga dat deze week maar eens bestellen.
Bedankt voor het meedenken en ik houd jullie op de hoogte!!

Bakkies.
Bakkies Bosman
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Bakkies Bosman » 05 okt 2010, 17:57

Nou,de kogel is door de kerk!!
Hij had inderdaad enorme overdruk uit de carter (verkeerd gekeken).
Het blok is op en hij moet gereviseerd worden.
Bedankt stuurman classics om mij een "perfecte" 240TD aan te smeren voor 7000 euro met een motor die op is.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Bakkies.
Bakkies Bosman
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor MajikSimon » 06 okt 2010, 09:34

Hoe ben je daar zo zeker van? Is er compressie gemeten dan? Zo ja wat waren de drukken?

Vrijwel alle 200D en 240D motoren die ik gezien heb hebben 'overdruk'.
Het truukje met de losliggende oliedop zegt niet zoveel. Het is een beetje een indicatie meer niet.
Maakt ook uit of je een metalen dop hebt van 300gram of een plastic van 20 gram...

Darbij , bij alle motoren die ik her en der zag lopen
de afgelopen jaren heb ik hem wel losgedraaid en even gekeken.
Vrijwel alle 200/240D motoren hebben dit.

Tot 1 liter per 1000 km als min of meer normaal gezien.
Ook veel 250 benzine motoren hebben dit.
Niet alleen MB zag dit zo , ook VW ook m.n. om claims te voorkomen.
Als de motor goed start bij koude zou ik er niets aan als het verbruik niet stijgt boven 1 l per 500 km.<br><br>Post edited by: mercedesjunkie, at: 2010/10/06 09:47
MajikSimon
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Bakkies Bosman » 06 okt 2010, 10:59

Sinds een week of 4 heeft ie ook problemen bij een koude start.
Ik heb het zelf niet kunnen zien maar hij rookt ook ontzettend en daarbij is de uitlaat ook vet.
Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik vrees het ergste..
Ik ga binnekort naar een revisiebedcrijf om de compressie te meten.
Bakkies Bosman
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Maikel » 06 okt 2010, 11:04

hoi

hoe heeft Stuurman hem jou verkocht? Mooi verhaal? Heb je originele onderhoudsboekjes erbij?
Wat een klotenstreek zeg (als het zo is als je zegt). Heb je geen garantie ?

gr en sterkte...
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1915
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor MajikSimon » 06 okt 2010, 17:34

Beste bakkies bosman, zou je de compressie wel laten meten bij het revisiebedrijf zelf?
ik bedoel...die ontlenen hun bestaansrecht aan revisies. Blijkbaar vertrouw je ze erg of ken je ze heel goed.

Misschien ook een garage die het kan doen?
Verder kan slecht starten ook komen door een slechte akku,slechte of kapotte gloeibougies,gloeirelais,
matige verstuivers, lucht in branstofsysteem door poreuze slangen etc maar dat is blijkbaar allemaal al bekeken.
Je kan ook matige compressie hebben en slecht starten door iets anders dan compressieproblemen...

Succes wat je ook doet.
MajikSimon
 


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor Vinnievw » 08 okt 2010, 00:51

Ik vind 1 liter op 1000 km niet normaal qua olieverbruik. Mijn 1e serie 220D uit 1977 verbruikt 0,5 liter op 6000km over de afgelopen 50.000km.
Avatar gebruiker
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 300
Geregistreerd: 07 jun 2007, 11:28
Woonplaats: Rotterdam
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:olieverbruik 240TD

Berichtdoor MajikSimon » 08 okt 2010, 16:48

Ik persoonlijk vind het ook niet normaal.
Maar MB en VV wel, zeker in de boekje, natuurlijk ook mede om 'gezeur'te voorkomen.
1 op 1000 vind ik ook redelijk veel maar veel mensen accepteren het.
MajikSimon
 


Re: olieverbruik 240TD

Berichtdoor Edwin1966 » 15 jan 2011, 15:08

Onlangs heb ik een 300TD gekocht. Ik heb het olieverbruik gemeten en was zo trots als een pauw dat ie maar 0,3 liter op 1000 km verbruikt (heb gedurende ongeveer 2500 km gemeten en daarna voor het eerst bijgevuld). Wil ik net het pijl gaan meten zie ik dat er langs de vuldop olie de motor is uitgelopen. Na het checken van het pijl zie ik dat ie nu tussen met minimum en het maximum zit, terwijl ik vorige week heb bijgevuld (toen stond ie op de max). Dat is ongeveer 300 km geleden. Van dat plotselinge olieverbruik snap ik helemaal niets. Wie weet een logische verklaring????


Groet,

Edwin

Nb met de blow by valt het volgens mij wel mee!!
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten