Vrienden,
vanochtend de genante vertoning gehad dat mijn Mercede niet wou starten. Op zich geen drama, ik heb nog alternatieven. Maar je wordt een mikpunt van spot en hoon. Dat kan natuurlijk niet waar zijn
Voordat ik morgen de ANWB maar ga bellen vraag ik eerst even hier advies. Ik zal omschrijven hoe of wat, aan jullei de vraag, suggesties?
Ik heb een W123, 280E uit 1980 die loopt op LPG.
Wat geschiedde:
- Ik doe normaal bij een koude start het sleuteltje 2 of drie keer omdraaien om gas te injecteren. Normaal gesproken start dan de auto na twee of drie seconden. Dit ging twee keer goed, alle controle lampjes (drie stuks) brandden gewoon en de gastank gaf de bekende tik, van de klep die opengaat.
- toen ik daarna wilde starten was de auto direct dood. Alle lampjes gingen uit, de startmotor draait geen milimeter. Je hoort ook niks. Alsof er geen accu inzat.
- Bij het terugdraaien van de sleutel op contact (stoppen met starten) gingen de controle lampjes ook niet aan. Als je heel goed kijkt zie je één lampje heel zwak branden. Er is dus wel power.
- Als je de sleutel helemaal terugdraait en weer op contact zet, gaan ook de lampjes niet meer branden. De gastank geeft ook geen tik meer.
Draai je de sleutel helemaal terug, wacht je vijf seconden of langer, en je draait hem weer op ocntact, dan gaan alledrie de lampjes branden. Maar na twee seconden slaan deze weer uit. Dat laatste geeft mij het gevoel van een kortsluiting of een anderzins electronisch probleem. Alsof er een beveliging op zit.
Nu ben ik zelf niet helemaal onwetend. Het meest waarschijnlijk is het dat de accu stuk is. Het enige wat me dan verrast is dat ik dat wel had moeten zien aankomen (slechter starten etc) en dat het nog helemaal niet koud is.
Durven jullie op basis van de symptonen mij richting te geven van wat het kan zijn. Hoe kan ik bijvoorbeeld zien of de accu echt dood is of alleen leeg?
Ik ben heel benieuwd.
groet,
Vincent.