[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
fluitend geluid in zijn 3.... : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 18:54

fluitend geluid in zijn 3....

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

fluitend geluid in zijn 3....

Berichtdoor Stanley 300D » 15 okt 2010, 13:42

Goedenmiddag,

Als ik 's morgens optrek, met een koude motor dus, en van zijn 2 naar zijn 3 ga... Hoor ik een soort fluitend geluid... Dit is maar even, en is weg als ik naar zijn 4 doorschakel. Het is zowiezo helemaal weg als de motor wat warmer word.

Wat kan dit zijn? Is dit mijn druklager... klinkt niet echt als een slippende v-snaar. Dat gilt veel meer. Dit klinkt toch meer als fluiten...

Als ik het druklager, en dan denk ik ook de koppeling moet vervangen, heeft iemand daar dan een goed adres voor. Dus voor de onderdelen. En dan nog de vraag..... is dit zelf goed te doen. Of moet je daar toch iets meer ervaring voor hebben?

Groet'n Stanley

Stanley 300D

Re:fluitend geluid in zijn 3....

Berichtdoor Maikel » 15 okt 2010, 16:39

volgens mij niets ernstigs, ik heb het ook af en toe, (wie niet?)Ik dacht dat het gewoon een overdruk lozing van het vacuumsysteem is.

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Marcules » 15 okt 2010, 16:46

Het fluiten kan ik niet thuis brengen maar een gaar druklager meldt zich door te rammelen (wel eens een Ducati stationair in zn vrij horen draaien?) en een gare koppeling meldt zich door door te slippen bij hoge snelheden en snel accelereren.
Is het geen gegier uit je v-bak? oliepeil in de bak in orde?

Overigens is koppeling vervangen niet heel moeilijk (ik zie je auto op een brug staan en dat is wel een vereiste). Zorg voor heel lange verlengstukken voor je doppenset om de bovenste bouten tussen bak en blok los te krijgen. En neem er wat tijd voor. Ik weet dat hier technische wonderen zijn die het in 3 uurtjes doen, inclusief koffie voor en bier na, maar dat is voor ons hobyklussers echt geen haalbare kaart. reken de eerste keer op het 3-voudige.
Marcules

Berichtdoor Maikel » 15 okt 2010, 18:33

het is echt iets wat lijkt voor uit het dashboard te komen, zoek maar eens op het forum. Er is al vaker over geschreven.
Het is niet iets wat met lagers te maken heeft, een heuse fluittoon, daar lijkt het op.
Vraag anders Toontje eens, die weet het wel.
gr
maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee

Berichtdoor RenK » 15 okt 2010, 19:15

Hoi,

Misschien sla ik helemaal de plank mis maar........
Zet je kachel eens aan of uit. Die klep kan lekken en water voor de geluiden zorgen.
Als je zegt lijkt onder dashboard uit te komen dan.......
Geef je gas gaat de waterpomp ook harder draaien dus je vloeistof ook harder stromen.
Die klep zit tegen je brandscherm/motorschot aan geschroefd.

Heb dit bij een oude Ducato een gehad, verwarmings klep was randje afgesleten/gebroken en sloot niet meer af. Gaf een gillend geluid. Ze vonden het pas na veel heel veel zoeken.

Grtz
Kees
RenK

Berichtdoor Stanley 300D » 15 okt 2010, 22:09

dat klinkt best wel aannemelijk.. heb wel de ventilator al uit gezet en aan.. nog niet de kachel. Ga ik even proberen. Misschien is dat het. Bedankt!
Stanley 300D

Berichtdoor Stanley 300D » 15 okt 2010, 22:10

Ik ga even zoeken op het forum! bedankt!
Stanley 300D

Berichtdoor Stanley 300D » 18 okt 2010, 21:24

Heb het vandaag met kachel uit en aan, ventilator aan en uit... maar maakt niks uit. Er blijft iets fluiten... (of zo klinkt het) En nu ook in zijn 2-3 3n 4... Is meer het aantal toeren denk ik. Maakt ook niks uit, om tijdens het "fluiten" de koppeling in te drukken. Lijkt wel een beetje op het geluid van een vliegwiel...

en is over als de motor ongeveer 70-80 graden bereikt.

Weet iemand wat het dan toch kan zijn. V-snaren zijn het dus niet, die maken een ander geluid...

Groeten Stanley
Stanley 300D

Berichtdoor MajikSimon » 19 okt 2010, 19:08

ik denk ook aan je versnellingsbak bak. Wordt hierboven ookal geneomd door Marcules.
Ooit bakolie vervangen? Gecheckt/gepeild? Hoort ATF in oorspronkelijk, dexron II/ valvoline type D kan ook goed.
Inbus 14mm, beste een vlakke inbus dop/ afgeslepen 14mm sleutel, anders past het niet in de tunnel.
Metalen pijpje als verlenging bij de hand houden, soms zit ie nogal vast. Eerst de vul- daarna pas de aflaat dop...
Soms is er in het verleden al cardanolie 80w90 in gedaan, soms per vergissing, soms niet.Soms vanwege fluiten/zingen.
Da's vaak erger bij koude bak, als de olie warm is smeert hij beter. Sommige garages doen er ook cardanolie in, bij wagens met hoge km.
80w90 is nogal dikke olie. ATF is dun...Altijd voer voor discussie: puristen zullen zeggen ATF

succes..
ATF is normaal gesproken rood...
cardan/bakolie 80w90 is meer geel/bruin.
MajikSimon

Berichtdoor Stanley 300D » 19 okt 2010, 19:37

Hey Mercedesjunkie! Heb nog niet onder auto gekeken... bak lekt wel een beetje, of is nat. Maar olie is "net" maand geleden bijgevult door Klasse Klassiek... misschien hebben ze toen de vul of de aflaatdop niet goed ast gedraaid. Dus dat zou kunnen.... Ga hem morgen meteen op de brug zetten. Bedankt!

Groet'n Stanley
Stanley 300D

Berichtdoor JantjeV8 » 20 okt 2010, 08:14

een heel andere gedachte: Stoort je radio of loopt er een valse massa over je speakers?...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor 250petrolgrun » 20 okt 2010, 10:43

Of er zit een TURBO op?

Die fluiten ook!

Groet, Arno
250petrolgrun

Berichtdoor Stanley 300D » 20 okt 2010, 14:31

Vandaag olie van mijn bak gechecked, en die was ok. Dus denk eigenlijk dat het gewoon toch mijn koppeling is die eraan komt... Merk nu dat hij ook een beetje schokt bij het optrekken.. En las ergens hier dat dat gebeurd als de koppeling aan het verslijten is? Mijn 300D heeft bijna 230.000 gelopen, en heb hem gekocht met 160.000. Dus denk dat de koppeling pas 1 keer is vervangen... dus is niet echt raar toch dat deze weer een keer vervangen zou moeten worden.

Twijfel alleen of ik het zelf moet en kan doen.... of ik het moet laten doen... Heb prijs opgevraagd bij Kalsse Klassiek en dat gaat me toch zo'n 5-600 euro kosten. Best wel veel toch... En ik kan de materialen voor 230 euro kopen.. Dus als ik hetzelf zou doen spaar ik toch bijna 400 euro uit.

Of is het mogelijk om het op een zaterdag bij een van die sleuteldagen te doen... waar altijd over word geschreven op het forum....? Maar hoe werkt dat? Moet je dan lid worden ergens van?

En Jan, het is niet de radio. Het is nogal lastig om precies te bepalen waar het geluid vandaan komt, maar denk dat het toch uit de bak komt... Radio stoort wel, maar dat doet ie al zolang ik hem heb..

En Arno, heb geen turbo, klinkt wel een beetje zo... Het is gewoon een 300D.

Maar bedankt voor jullie reactie!

Groet'n Stanley
Stanley 300D

Berichtdoor MajikSimon » 20 okt 2010, 19:32

Hmmm ok. Wat voor olie zat er in de bak? (rode)ATF of bruin gele cardanolie?
MajikSimon

Berichtdoor Stanley 300D » 20 okt 2010, 19:46

nou je het zegt..... volgend mij geel/bruin... Maar ik heb de wagen al 3 jaar. En rijd er dus al 3 jaar mee rond. Al zo'n 60.000 km. Dus die olie zit er al een tijdje in. Wat houd dat dan in? Als er dus cardanolie in zit.....?
Stanley 300D

Berichtdoor MBvO » 21 okt 2010, 14:19

Nog even terugkomend op de verwarming (niet ventilator, maar temperatuurknoppen): Je kan eens proberen met de hand in de motorruimte de kraantjes dicht te drukken (of juist helemaal open). Misschien is het kabeltje van de knop naar het kraantje niet meer goed en sluit het kraantje toch niet goed af als je de knop dichtdraait.
Heel misschien heb je een dichtgeslibde verwarmingsradiateur waar nog net een pisstraaltje water doorheen geperst kan worden, met dit geluid als mogelijk gevolg? Werkt de verwarming wel goed? Zo niet, dan kan je eens proberen de verwarming door te spoelen tegen de normale stroomrichting in, door de slangen los te koppelen in de motorruimte en met de tuinslang door te spoelen in de uitgaande slang.
MBvO

Berichtdoor Stanley 300D » 21 okt 2010, 14:43

ga ik van de week proberen! bedankt!
Stanley 300D

Keer terug naar Techniek