[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Met de schrik vrij : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:44

Met de schrik vrij

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Met de schrik vrij

Berichtdoor Gert250 » 17 okt 2010, 22:49

Donderdag op weg naar huis, met een rustig gangetje van rond de 110 km/u op de klok kreeg ik de schrik van mijn leven.
Rijdend op de A35 tussen Hengelo en Enschede was ik net naar links ingevoegd om een paar trage voorgangers voorbij te gaan.
Opeens zie ik een hele rij remlichten voor me oplichten omdat een of andere klojo op het laatste moment naar links schiet.
Eerst denk je gewoon bij te moeten remmen, totdat je tot je schrik beseft dat het bijna stilstaat en je vol in de ankers moet.
Met geblokkeerde wielen en gierende banden en een enorme blauw rookwolk schoot ik angstvallig snel op mijn voorganger af. De auto begon te schuiven en ik zag het al helemaal gebeuren. In een fractie van een seconde besluit je dan de remmen los te laten, in de rechterbuiten spiegel te kijken of je naar rechts kan en het stuur dan naar rechts om te gooien. En zo mis je dan op centimeters na je voorganger, schiet er rechts langs en voorkomt ook nog even dat je het verkeer rechts van je de weg afdrukt.

Er zat een wit VW busje schuin rechts achter me en die gast moet de schrik van zijn leven gekregen hebben. En niet te vergeten de mensen voor me die de neus van mijn Mercedes met piepende banden in hun binnenspiegel steeds groter zagen worden.

Het is gelukkig goed afgelopen, maar nu rijd de auto alsof hij vierkante wielen heeft. De hele auto trilt nu en dat zal hoogstwaarschijnlijk van de nu ongelijkmatig afgesleten voorbanden komen. Wat heet, er zit op beide voorbanden nu een bijna kaal vlak over de volle breedte.
En dat betekent dus helaas beide voorbanden laten vervangen.
Een geluk bij een (bijna) ongeluk is dat ze binnenkort toch wel aan vervanging toe waren. Ze zitten er nu 2 jaar op, dus ze hebben geen schuld.
Eind goed, al goed zal ik maar zeggen!

Maarre, kan er meer aan de hand zijn nu, dat de auto zo trilt?
Het is vooral voelbaar bij lage snelheden en op snelheden boven de 130 km/u.
Gert250
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor 250petrolgrun » 17 okt 2010, 22:56

Hoi Gert,

Aan het begin van je verhaal dacht ik; Die is opgekruld tot aan de voorruit!

Gelukkig niet zeg, de onbalans komt echt van je banden. Met de nieuwebanden is het verdwenen!
Je hart zal nog wel een beetje nabonken.

Sterkte met de verwerking van de emotie maar, gelukkigi is de 250 en de mensen voor je veel leed bespaart gebleven.

Groet, Arno
250petrolgrun
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Quinten » 17 okt 2010, 23:01

Ben blij dat het goed afgelopen is gert, wees voorzichtig zou ik zeggen.
Quinten
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor De Boskabouter » 17 okt 2010, 23:13

De remmen van de W123, tja, dat is af en toe wel een beetje tricky. Eigenlijk heb je er vooral last van dat de remmen van moderne wagens zoveel beter zijn geworden. Ik heb diverse tests van de W123 uit de jaren 70/80 liggen waarin sprake is van prima remmen en een korte remweg van 45 meter. Vanaf 100 km/u, wel te verstaan. Nu is 35 meter de norm geworden. 10 Meter verschil. Bij droog wegdek. Bij nat wegdek is het verschil nog een stuk groter, behalve bij de enkeling die op zijn W123 ABS heeft.

Dus ben je bij een noodrempartij op de snelweg al snel de klos. Die 10 meter afstand tot je voorligger is zo ingelopen.

Ook ik ben al een keer met de schrik vrijgekomen toen de de enige stilstand die ik bereikte bij het remmen een hartstilstand bleek. Gelukkig trok mijn voorligger net op tijd op. Sindsdien rijd ik uiterst defensief, een rijstijl die ik iedere W123-rijder kan aanbevelen.

Mijn W124 remt overigens al een stuk beter.

De boskabouter
De Boskabouter
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Gert250 » 17 okt 2010, 23:37

@boskabouter: waar ik eigenlijk het meest van schrok was dat de remmen zo snel blokkeerden en daarmee de auto onbestuurbaar wordt. Gelukkig ben ik niet paniekerig aangelegd en liet de remmen los om de auto weer in bedwang te krijgen om de uitwijk manouvre te kunnen maken. Maar toch, ik houd nu nog meer afstand dan ik al deed.
Gert250
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Henk1959 » 17 okt 2010, 23:53

goed afgelopen Gert, gelukkig maar.

ik heb het ook al eens gehad en de schrik zat er toen ook dik in: een lange file voor een stoplicht bij Leeuwarden en die had ik niet opgemerkt.
vol in de ankers, blokkerende wielen en op het laatste moment een uitvoegstrook die mij redding bracht, je schrikt je inderdaad te pletter.

dat was nog met de witte 230C, ook last van trillende wielen, maar na montage van een paar verse sloffen was het over.
Henk1959
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Adrieaantjuhh » 18 okt 2010, 00:30

Ik dacht ook ff nee he niet in de kreukels,poeh gelukkig niet maar wat zal je geschrokken zijn.Met een hartslag van 180 bpm,gelukkig alleen een paar banden die je hebt opgerookt

groet Arjan
Adrieaantjuhh
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor De Boskabouter » 18 okt 2010, 00:47

@Gerd250

Bij vochtig wegdek is het blokkeren nog erger. Naast de onbestuurbaarheid verlengt het ook je remweg. Alleen een koelbloedige reactie helpt. Pompend remmen! was ooit een reclamespotje van Veilig Verkeer Nederland. Uit de gratie vanwege ABS, maar nog altijd actueel voor onze oude Benzen.

De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Toontje » 18 okt 2010, 06:34

hoi hoi
op die korte afstanden ga je echt niet pompend remmen mijn advies alles wat niet in zo'n oude wagen rijd is niet te vertrouwen dus lekker veel afstand houden en zover mogelijk vooruit kijken remmen is verspilde energie
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor wimada » 18 okt 2010, 06:48

Zo Gert dat is geluk hebben
mij overkwam het 25 sept j.l
maar ik had minder geluk mijn
W126 zit achter en voor flink in
de prak,werd vanachter aangereden
en schoot door op de voorganger,
Total Loss helaas auto is al verkocht
en expert is al geweest,alles is zeer
correct afgehandeld maar het blijft
toch triest,zeker van het zeer gave
exemplaar wat ik bezat.

gr Wim
wimada
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Roel280€ » 18 okt 2010, 08:47

Haha @ Toontje. Inderdaad, veilige afstand inbouwen t.o.v. die 'nieuwerwetse bumperklevende troep'.
Gelukkig is het goed afgelopen, Gert!
Roel280€
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Marcules » 18 okt 2010, 09:21

Ik heb exact de zelfde ervaring gehad, alle van ABS-voorziene lease-auto's gaan vol in de remmen en daar komt Mark van achteren aangepiept. Eerst een beetje remmen en dan vol op 4 wielen blokkeren.
Sindsdien houd ik nog een beetje meer afstand.....
Marcules
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor De Boskabouter » 18 okt 2010, 12:08

Kwam zojuist een Autokampioenuit 1983 tegen met daarin een multitest met oa de W123 230E. De remweg vanaf 100 km/u bedroeg bij onze Benz 47 meter, zowel warm als koud (en niet 45 m, zoals ik eerst meldde).

Daarmee had de 230E de beste remmen. In dezelfde test scoorde de BMW 528i een remweg van 57 meter!

Slik..........

Dat is wel heel veel afstand houden!


De Boskabouter
De Boskabouter
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Weizengelb » 20 okt 2010, 21:02

nou, theoretisch moet je zoveel afstand houden als dat je aflegt tijdens je reactietijd. Als je goed oplet is dat zo'n 1 seconde en bij 120 km/h is dat dus 33,3m daarbij komt dan echter het verschil in remweg tussen jouw auto en die van je voorganger, wellicht inderdaad minstens 10 meter. Dus 43 meter, zeg 50 is bij 120km/h zeker niet overdreven.

tja, eigenlijk zou iedereen eens zon slipper moeten maken, de meeste mensen merken pas hoe snel hun wagen kan slippen als het te laat is...

mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Gert250 » 21 okt 2010, 19:07

Wat je zegt Mathieu, je wordt ff weer fijntjes met de neus op de feiten gedrukt: Afstand houden en anticiperen.

Ik ben al geen bumperklever, maar nu rijdt ik toch nog defensiever als voorheen.

En inderdaad, tegen een ABS auto leg je het altijd af bij een noodstop.
Gert250
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Langeberg » 21 okt 2010, 20:21

@Ger,

Je had het over trillen e.d.

Nog steeds of is het minder?

Wanneer je het nog voelt is het uitlijnen van de Benz een optie.

Je hebt tijdens het vol op de rem staan een uitwijkende beweging gemaakt en dan drukt het hele gewicht van de auto naar één kant en daar kunnen de stangen niet goed tegen.

Deze ervaring heb ik eens opgedaan toen ik vol in de ankers moest voor een dame die door rood reed en ik al met mijn goede gedag ingestuurd had om de bocht door te komen.
Gevolg een hobbel en zwabberbak.
Langeberg
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Gert250 » 21 okt 2010, 20:42

@Langeberg
Het trillen kwam in dit geval van de voorbanden. Op beide zit een kaal vlak nu, alle profiel bijna weg. Het was niet zozeer trillen, maar meer hobbelen.
Heb er sinds vanmiddag 4 nieuwe winterbanden opzitten. De versleten zomer voorbanden vervang ik dan volgend voorjaar wel.
Gert250
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Trouwkoets » 22 okt 2010, 08:58

Gert, mooi dat alles goed is afgelopen.
Het zeer snel blokkeren van de remmen kan ook te maken hebben met achterstallig onderhoud aan het remsysteem. Daardoor is de mogelijkheid om te doseren bij hard remmen sterk verminderd.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:Met de schrik vrij

Berichtdoor Gert250 » 22 okt 2010, 23:48

@caspar: Dat zou haast niet moeten kunnen. De remmen zijn eind vorig jaar helemaal uit elkaar gehaald, gangbaar en schoon gemaakt, nieuwe geleide pinnen en ingevet met kopervet.
lijkt me stug dat ze in een jaar alweer vast gaan zitten, toch?
Gert250
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten