MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 18:31

Plaatsen van 123 Ignition

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Plaatsen van 123 Ignition

Berichtdoor alex240diesel » 19 okt 2010, 08:03

Zo we gaan weer verder met het aanpassen van mijn 2.0 M102 injectie.

Ik moet een nieuwe rotor, kap en distributeur plaatsen, heb dan ook besloten een 123Ignition te gaan plaatsen, nu zit ik met een geweldig probleem, ik heb nog nooit een distribiteur vervangen en weet dus echt niet hoe ik dit moet aanpakken. Kan iemand mij hier bij wat uitleg geven?

Aan de hand van de MB-documentatie kom ik er namelijk ook niet echt uit. Dus graag een eenvoudige stap voor stap uitleg.

Als het niet duidelijk is stuur ik de auto wel is naar de garage, maar das natuurlijk niet wat ik wens, zelf doen is tenslotte veel leuker.

Wie kan deze dieselaar een beetje helpen?????
alex240diesel

Re:Plaatsen van 123 Ignition

Berichtdoor Luigi » 19 okt 2010, 10:58

Beste Alex.

Let goed op, de kabels zitten in een specifieke volgorde aangesloten en het verdraaien van het huis veranderd het ontstekings-tijdstip.
Op het het ontstekingshuis zit een merkteken waar de rotor staat als cilinder 1 (ongeveer)een vonk geeft.
Draai de krukas tot de rotor op dit merkteken staat.
Op de afbeelding hieronder zit het merkteken (kerf) in de rand van het ontstekingshuis te zien aan de bovenzijde op de foto.

Neem het nieuwe ontstekingshuis van 123 ignition en stel de jumpers in.
Aan de onderkant van het huis zit een stopje of klepje waarachter de jumpers zitten.
Als het goed is heb je een lijste/tabelletje gekregen met de instelling.
Er kan verschil zijn in instellingen voor een auto die op gas rijdt.
Verwijder het oude huis.
Nu plaats het je het nieuwe huis zo dat de rotor op het merkteken staat, is er geen merkteken richt hem dan naar het contactpunt van de verdelerkap voor cilinder 1.
Je kunt de bougiekabel volgen naar cilinder 1(dichts bij de distributie).
Als je het huis op deze manier hebt geplaatst kun je de motor starten.
Verder afstellen kan m.b.v. een stroboscoop.
Tevens kun je de bobine vervangen door een type die een hogere ontsteekspanning geeft.

Groet Luigi.

Luigi

Re:Plaatsen van 123 Ignition

Berichtdoor alex240diesel » 21 okt 2010, 13:19

Dank je Luigi,

Dan gelijk de volgende, Ik zoek een afbeelding waarop te zien is hoe de zusatzluftschieber wordt gemonteerd. Deze ga ik namelijk binnenkort op mijn 200 instaleren voor beter koudeloop. Liefst M102 als voorbeeld ;)

BvD,
Alex
alex240diesel

Keer terug naar Techniek