[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
probleem met remmen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 18:53

probleem met remmen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

probleem met remmen

Berichtdoor hcbotje » 14 okt 2010, 10:22

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn rempedaal, althans.. Zodra ik pompend rem hoor ik een sissend geluid vanuit het rempedaal komen. Ik had een waarschijnlijk een lek in mijn vacuumpomp want er was flink wat olie omhoog gekomen via het vacuumsysteem (deze vacuumpomp is vervangen). Waarschijnlijk is er ook olie naar in de rembekrachtiger gekomen.. Nu heb ik hiervoor een vervangend exemplaar besteld maar deze heeft een kleinere diameter dan degene die er in mijn auto zit.

Zodra ik dus rem moet ik het rempedaal steeds harder indrukken om een remeffect te krijgen.. als ik daarna even wacht gaat de remkracht weer terug naar het oude (begin) niveau.

Wat mijn vraag eigenlijk concreet is:

Kent iemand dit geluid? En heeft iemand dit al een keer opgelost door de rembekrachtiger te vervangen of moet ik het misschien ergens anders zoeken?

Alvast bedankt,

Hans Botje

Auto:

W123 300D 1e serie (80pk versie uit 1979 automaat)
hcbotje

Re:probleem met remmen

Berichtdoor JantjeV8 » 14 okt 2010, 17:59

Olie in je rembekrachtiger???

Bedoel je motorolie wat via de vacuumpomp daarin is gekomen??

Als je hard moet drukken op de pedaal kan de remcilinder zelf wel eens einde verhaal zijn. Met het geluidje heb ik geen idee wat je bedoeld.
Voelt de rempedaal hetzelfde aan als de motor niet loopt? Of is hij zwaarder in geval van motor uit.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Govert » 14 okt 2010, 19:10

Rembekrachtiger lek. De olie heeft het membraan aangetast.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 14 okt 2010, 20:21

Als je met motor aan een paar keer achter elkaar op je rem trapt wordt hij dan ook hard?
Als je rem hard wordt dan is je bekrachtiger stuk. Ik ga ervan uit dat je vacuum het wel doet?
Als je je rem "weg" kan trappen zou je hoofdremcilinder ook wel eens kaduuk zijn.

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor hcbotje » 14 okt 2010, 23:51

Okay!

Zoiets dacht ik dus ook al..

De rem wordt inderdaad keihard zodra ik hem indruk, eigenlijk al na de eerste.

Dat sissende geluid zou dus door een poreus membraam kunnen komen?

Weet iemand of er nog verschillende rembekrachtigers zijn aangezien degene die ik heb ontvangen qua diameter een stuk kleiner is als degene die er nu (standaard) in zit?
hcbotje

Berichtdoor Henk1959 » 15 okt 2010, 00:24

Dat zacht sissende geluid heeft de mijne ook,
het is te horen via de buitenste ventilatiegaten op het dashboard.
Ja, een W123 blijft je soms verbazen.
Bekrachtiger doet het goed en ook remt ie goed.
Henk1959

Berichtdoor JantjeV8 » 15 okt 2010, 07:42

Er zijn zeker verschillende rembekrachtigers, maar dan wel door de hele Mercedes serie heen verwerkt. Op de W123 zat mijns inziens slechts 1 type, dus zowel de 200D als de 280E kregen dezelfde bekrachtiger mee.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor hcbotje » 19 okt 2010, 20:21

Ik heb me er nog in verdiept.. degene die mij het onderdeel heeft geleverd verzekerd mij dat die met de kleinere diameter ook van een W123 afkomt..

nu kwam ik via dit artikel:

http://z4.invisionfree.com/Mercedesforu ... st=0&#last

bij het volgende document uit:

http://Mercedes.thatchermathias.com/w12 ... 43-350.pdf

Als ik het goed begrijp zijn er vanaf september 1979 aanpassingen gemaakt.. wellicht dat ik er dus een heb van voor sep 1979 (aangezien mijn auto van maart 1979 is)

Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die de omtrek van zijn rembekrachtiger kan meten zodat ik weg wijs wordt in deze jungle van verschillende onderdelen! :D

Bedankt!

Hans

En heeft er iemand misschien nog een liggen?
hcbotje

Berichtdoor MBvO » 20 okt 2010, 18:09

Als je met je VIN-nummer naar de dealer gaat zouden zij je toch moeten kunnen vertellen welke bekrachtiger je nodig hebt. Hangt een beetje van de dealer af of ze je daarmee willen helpen, maar er zal er wel een te vinden zijn die je dat wil bevestigen zonder dat ze je per se een originele en nieuwe bekrachtiger willen aansmeren. Niet dat ik tegen MB-onderdelen ben, integendeel, maar nieuwe zijn soms wel erg duur (en soms ook helemaal niet, het is het navragen altijd waard).
MBvO

Keer terug naar Techniek