En wat voor olie is dat dan die de dealer geeft?
blijft allemaal zo vaag zo.
Tijdje terug haalde ik eens olie voor een handbak 190, is een jaar of 5 terug, bij de dealer. Toen bestonden er nog geen belastingvrije 190's haha.
Eerst allemaal wat moeilijk. Later kreeg ik 2 flessen oorspronkelijk gevuld met ruitewisservloeistof nu gevuld met versnellingsbak olie.Ik vond het allemaal heel aardig maar wel wat raar en ik vraag aan de baliemedewerker: is dit ATF? Nee dit is absoluut geen ATF,we hebben alleen ATF voor de laatste series MB's. Dit is echt versnellingsbakolie, gevuld uit bulk. Hmmm ok, aardig hoor
Thuis gekomen haal ik de dop eraf: rode dunne olie. Mijns inziens meest w.s gewoon ATF, alleen dan ws geen dexron II/III.
Dus je kunt altijd op het advies van de dealer afgaan,
maar of het klopt, dat is een andere vraag.
Het blijft raar hoor, een ATF is een hele dunne olie ongeveer gelijk aan een 5w20 /5w30 olie.
Een cardanolie is normaal gesproken een 80w90 olie. Superdikke stroop zeker koud. Hier ging het er al eerder over.
viewtopic.php?t=4360viewtopic.php?f=12&t=4104Denk dat aan de andere kant dat de dingen in de boekjes van 30 jaar terug niet meer zo heilig zijn.
Maar het verschil tussen ATF en 80w90 kardanolie is ook wel flink. Dan zijn er ook nog weer andere bakolies, maar hoe heten die dan? Als dat differentieel olie wordt genoemd is dat dus een 80w90, of soortgelijke olie. Zou wel raar zijn om er eerst een superdunne ATF in te doen en later een dikke stroop cardanolie. Zit niks tussen?
De specificaties van differentieel/bakolies:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oilde meeste 80w90 olies zijn inmiddels GL5 soms GL4..
GL5 zou volgens sommigen niet voor handbakken zijn, te zwaar 'gedoped' met expreme pressure;
EP anti slijtage additieven maar ik heb wel het idee dat zo'n beetje de helft vd mensen dat in zijn versnellingsbak doet. Het vreemde vind ik dat destijds ATF werd geadviseerd, terwijl er ook toen al bakolie cq 80w90 of 'straight' 80w of 90w olie was...
Zelfs de walvissen komen terug, wist nooit dat bij ATF olie walvisolie werd gebruikt als friction modifier.Bizar, lees de laatste alinea..
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... sion_fluid