door Gert250 » 17 okt 2010, 22:49
Donderdag op weg naar huis, met een rustig gangetje van rond de 110 km/u op de klok kreeg ik de schrik van mijn leven.
Rijdend op de A35 tussen Hengelo en Enschede was ik net naar links ingevoegd om een paar trage voorgangers voorbij te gaan.
Opeens zie ik een hele rij remlichten voor me oplichten omdat een of andere klojo op het laatste moment naar links schiet.
Eerst denk je gewoon bij te moeten remmen, totdat je tot je schrik beseft dat het bijna stilstaat en je vol in de ankers moet.
Met geblokkeerde wielen en gierende banden en een enorme blauw rookwolk schoot ik angstvallig snel op mijn voorganger af. De auto begon te schuiven en ik zag het al helemaal gebeuren. In een fractie van een seconde besluit je dan de remmen los te laten, in de rechterbuiten spiegel te kijken of je naar rechts kan en het stuur dan naar rechts om te gooien. En zo mis je dan op centimeters na je voorganger, schiet er rechts langs en voorkomt ook nog even dat je het verkeer rechts van je de weg afdrukt.
Er zat een wit VW busje schuin rechts achter me en die gast moet de schrik van zijn leven gekregen hebben. En niet te vergeten de mensen voor me die de neus van mijn Mercedes met piepende banden in hun binnenspiegel steeds groter zagen worden.
Het is gelukkig goed afgelopen, maar nu rijd de auto alsof hij vierkante wielen heeft. De hele auto trilt nu en dat zal hoogstwaarschijnlijk van de nu ongelijkmatig afgesleten voorbanden komen. Wat heet, er zit op beide voorbanden nu een bijna kaal vlak over de volle breedte.
En dat betekent dus helaas beide voorbanden laten vervangen.
Een geluk bij een (bijna) ongeluk is dat ze binnenkort toch wel aan vervanging toe waren. Ze zitten er nu 2 jaar op, dus ze hebben geen schuld.
Eind goed, al goed zal ik maar zeggen!
Maarre, kan er meer aan de hand zijn nu, dat de auto zo trilt?
Het is vooral voelbaar bij lage snelheden en op snelheden boven de 130 km/u.