Afgelopen zomer heb ik een lekker stukje gereden met m'n 230E: op vakantie naar Hongarije. Het leek me wel leuk om (enigszins verlaat, maar goed, beter laat dan nooit) hier enkele foto's te plaatsen.
Ik had m'n W123 nog maar anderhalve maand, en heb voor de reis een oliebeurtje gedaan, de compressie gemeten (meteen verse bougies) en de remschijven- en blokken geïnspecteerd. Oh, en een autoradio met MP3-op-SD-kaart-ondersteuning gemonteerd om op de lange reis niet te hoeven sjouwen met CD's
Een tankstop in Duitsland. Met de paar tanks die ik voor de reis had opgereden, had ik een gemiddeld verbruik van 1 op 10 berekend. Op de heenweg (Autobahn met ~120 km/h) zat de 230E precies op dat gemiddelde, waarschijnlijk te danken aan het ontbreken van een vijfde versnelling. Tijdens de vakantie in Hongarije daalde het verbruik naar bijna 1 op 12 gemiddeld (vooral provinciale wegen daar). Op de terugweg nam het verbruik weer wat toe, maar bleef net boven de 1 op 10 hangen. Kennelijk heeft de lange rit een kleine positieve invloed gehad op het verbruik van de motor.
Ondergetekende achter het stuur, ergens in Duitsland of Oostenrijk.
Midden in Wenen, waar een kennis (oud stagegenoot uit Oostenrijk) woont en waar we op de heenweg anderhalve dag zijn blijven plakken.
Op het vakantieadres in Hongarije, in de buurt van Pecs.
De hele weg heeft de wagen geen kik gegeven. Zoals te verwachten van een wagen met die leeftijd (27 jaar) en kilometerstand (ruim 2,5 ton) is er wel wat olieverbruik, maar met af en toe wat bijvullen kan ik leven (ik hoefde geen extra olie bij te kopen, het blik wat ik meenam volstond).
Benzine is wel wat goedkoper in Hongarije dan in Nederland, maar niet erg veel (Oostenrijk is een stuk goedkoper).
Tijdens de vakantie begon de V-snaar af en toe lelijk te piepen. Gelukkig had ik gereedschap bij en met een ter plaatse gevonden metalen buis om wat hefboomkracht tegen de dynamo te zetten konden we de snaar weer "snaarstrak" zetten.
Lokaal gespot.
Spelen met scherptediepte #1.
Spelen met scherptediepte #2.
Spelen met lange sluitertijd en een externe flitser.
27 jaar oud maar toch voorzien van een navigatiesysteem
En toen lieten we Hongarije weer achter ons...
Ook de terugweg ging vrijwel zonder incidenten. Eén keer liep de koelwatertemperatuur toch wel erg dicht tegen het rode streepje, maar dat was dan ook in de volle zon, zo'n 35 graden, al filerijdend heuvelop. Reden van de file: een gloednieuwe Seat Ibiza met een... overgekookte motor. Gelukkig bleef de temperatuur ook onder die omstandigheden stabiel op een normale waarde met de blower op warm.
Dus dat viel zeker niet tegen, 3500 kilometer met een W123 in twee weken. Ik had wegenwacht Europa service (met vervangende auto) afgesloten voor het geval dat, maar dat was achteraf dus overbodig geweest. Lekker veel ruimte ook (mijn andere auto is een tweezitter). Zelfs een airco heb ik niet echt gemist; alleen bij het filerijden in de volle zon is het een welkome optie, maar zolang je een beetje rijdt blijft het best houdbaar in de auto. Dankzij de windkap over het dakraam kan die ook op de snelweg gewoon open blijven zonder dat de helft van de losse bagage uit de auto waait
Zeker voor herhaling vatbaar!