MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 14:31

Geluiden onder de auto

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Geluiden onder de auto

Berichtdoor patella902 » 04 apr 2006, 09:07

Wie weet wat hier aan de hand is? Tot 3 keer toe nu ontstaat er tijdens wat langere ritten (>2uur) na ongeveer een uur rijden met gemiddeld 100-115 km/uur een ratelend cq tikkend geluid onder de auto (240D). Dit geluid wordt sterker als ik hiermee door rijdt en de frequentie is snelheids afhankelijk en lijkt te komen van de achterzijde van de auto. Als ik stop is er onder de auto niets te zien. Ga ik dan weer rijden is het geluid weg en komt niet terug. Ik denk zelf dat dit mogelijk een lager is van de Cardan of de as. Na stoppen ligt ie dan weer in lijn en draait dan weer gewoon. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?<br><br>Bericht gewijzigd door: patella902, op: 2006/04/04 09:08
patella902

Antwoord:Geluiden onder de auto

Berichtdoor patella902 » 07 apr 2006, 21:08

Niemand een idee?
patella902

Berichtdoor Lode » 07 apr 2006, 22:14

Ik zou het niet weten.
Lode

Berichtdoor MajikSimon » 08 apr 2006, 17:14

tsja vaag...

Je kutn een aantal dingen checken
ik zou eerst eensonder de auto goed kijken hoe alles eruit ziet, vernsellinsbak en diff olie checken evt vervangen.Er rijden vrij veel W123's rond met halflege achter diff's/versn bakken...veel mensen checken dat nooit..idem voor automaat bakken

Als je diff leeg is , kan ik me voorstellen dat ie na 2 uur aardig heet is... misschien dat ie dan tikt

check eens OF er olie inzit, en ververs het meteen. 70w80 of 80w90

verder kan er speling op je kardan zitten, maar dat lijkt me niet op te treden na 2 uur als alles goed warm is...Vaak zit de speling thv het middenlager

Apart hoor, is het erger in bochten ( steekassen/ homokineet)?

succes...ben je al iets verder sinds je eerste bericht of is het nog net zo?
MajikSimon

Berichtdoor janbenz1 » 08 apr 2006, 17:39

Hallo Patella,
Raarrrrrr.
Moet wel in de aandrijflijn zitten, kan ook het tussenlager van de aandrijfas zijn.
Deze kun je nl. verstellen als je de aandrijfas wilt verwijderen.
Je kunt even checken of deze wel goed vast zit.
Deze zit met plaatjes bevestigd, als deze niet goed vast zitten kunnen deze ook gaan rammelen.
Of het lager kan iets gaan torderen waardoor er misschien geluiden gaan optreden.
Heb het zelf ook zoiets gehad, nadat ik toevallig bij het vervangen van de hardyschijven bemerkte dat deze helemaal niet vast zat.
Anders kun je ook de wiellagers eens checken, je weet maar nooit.
:blink:
Succes.
Groetnis fan Jan.
janbenz1

Berichtdoor patella902 » 09 apr 2006, 22:46

Bedankt voor jullie reaktie's. Ik ben nog niet verder met dit euvel. Ben net terug van familie bezoek uit Venlo. Zowel op de heen als de terug weg wederom dit tikkende geluid gehad. Lijkt aan de achterzijde te zitten. Ik heb er met mijn zwager nog even onder gekeken maar niets geks te zien. Ik zal kijken of ik deze week even de brug op kan. In ieder geval eens die differentieel olie checken en alle andere zaken die jullie noemen aan de cardan en de assen. Het lijkt allemaal wel gek, temeer daar ik na constatering van het geluid even stop. De motor zet ik dan niet uit, en na een volledige stop ga ik weer rijden en is het geluid weg. Het geluid komt dan niet terug.
Theo
patella902

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto