[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Dashboardverlichting : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 15:08

Dashboardverlichting

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Dashboardverlichting

Berichtdoor Pietje » 07 apr 2006, 23:07

Ik heb mijn W123 / 280CE sinds een week. De APK is net zp oud, maar toch werkt de dashboardverlichting niet.
Heb uiteraard in de zekeringenkast gekeken, daar is alles heel. Vervolgens het klokkenhuis eruit gehaald (wat een geklooi met die km kabel!), maar ook daar niets kunnen vinden. De lampjes zijn stuk voor stuk oud, maar met een metertje (en ook zichtbaar) bleken de draadjes van de lampjes in orde. (ik kon me ook al niet voortellen dat ze allemaal tegelijk kapot zouden zijn)
Nu zit er, achterop de toerentellerdeel, naast de stroomdraad voor het klokje een zwarte stekker met twee polen. Daarop krijg ik geen spanning door. Ik weet echter niet zeker of dat ook inderdaad de stekker is die de verlichting verzorgd.
Heeft iemand een iedee waar ik moet zoeken?
Oh ja,..er is geen mogelijkheid voor dimmenhet dimmen van de dashboardverlichting, dus die mogelijkheid valt af ;)
Pietje
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Weizengelb » 10 apr 2006, 09:15

Hoezo is er geen mogelijk voor dimmen?
Normaal is dat met het draaien aan de linker knop 9die ook gebruikt wordt om de dagteller op 0 te zetten).

Gebruikelijk is het dat de verlichting het niet doet omdat de dimmer geen goed kontact maakt. Dit is vaak te verhelpen door de knop een aantal keer heen en weer te draaien, evt nog wat zijdelingse kracht erop uitoefenen.
Als je de klok toch uitgebouwd hebt dan kun je het zootje natuurlijk eens goed schoonmaken en met contactspray behandelen.

Als het dat dan toch niet zou zijn, tja kijk dan of er stroom staat op het pinnetje van de multi-stekker die achterop je klok zit, ik weet zo echter niet uit mijn hoofd welk pinnetje...
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Pietje » 10 apr 2006, 21:37

ah,..mijn vorige MB, een W116 had een apart draaiwieltje voor het dimmen van het licht. Overigens heb ik het wel geprobeerd, geen resultaat.

... Het heen en weer halen van de dagtellerknop heb ik nog niet geprobeerd en ook niet om de boel even met contactspray te behandelen, omdat ik niet verwachtte dat deze knop voor het dimmen was.

Dus ik ga wéér ff uitbouwen! (%^$#*&@,..wéér een half uur bezig met die snelheidsmeterkabel!)

Thx for answering! ...en ik laat je weten hoe het afloopt.
Pietje / Peter
Pietje
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Fritzfreund » 10 apr 2006, 21:44

spuit eerst eens wat contactspray langs het draaiknopje zonder hem uit te bouwen (pijpje op het spuitmondje gebruiken) en draai een paar keer, met wat geluk is dat al voldoende.
Scheelt je weer pijn in je polsen ;-)

grtn Fritzfreund
Fritzfreund
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Robert » 10 apr 2006, 23:15

Pietje (Peter), als het met de contactspray niet lukt en je moet de teller groep er weer uit halen, is het misschien verstandig om een bruggetje over de dimmer heen te solderen, deze dimmer is nl. een zwak punt van de 123, en daarbij komt als je de verlichting max. heb staan, dat de klokken niet te fel (zwak) verlicht zijn. Toen ik mijn 300D kocht en de vorige eigenaar vertelde mij dat hij dit ook gedaan had, was ik erg scepsis, maar inderdaad hij had gelijk, had echt niet zwakker gemoeten! Dus vind ik dit een prima oplossing.


Groet Robert. ;)

Robert
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Pietje » 11 apr 2006, 00:15

Kijk! ...dat zijn de tips waarvoor je je aansluit bij een club! Thanks guys!
Overigens nog een tip voor het uitbouwen van het klokkenhuis:
haal het paneel onder je dashboard los en ga met je arm naar boven. Druk vanuit daar het klokkenhuis naar buiten (dat voorkomt dat je met gereedschappen wrikken tussen dashboard en klokkenhuis beschadigingen maakt)
Je kan vanuit daar óok de snelheidskabeld los draaien, maar óók vast!
(Deze tip heb ik te danken aan een automonteur, leip van mercedessen en kent ze ook goed, maar rijd USA klassiek,...beetje jammer dat laatste :P )
Pietje
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Mercedes 230E » 11 apr 2006, 20:44

Mooi om deze berichten te lezen. Mijn dashboard verlichting is namelijk gisteren uitgevallen toen ik voor het eerst draaide aan de dimmer. Ik heb zeker wat aan deze antwoorden. SUPER! Bruikbare tips.
Avatar gebruiker
Mercedes 230E
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 09 apr 2006, 15:23
Woonplaats: Bladel
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Lode » 11 apr 2006, 22:50

Dan meteen nog maar een tip. Maak eerst de km-teller kabel onder de motorkap los. Vlak bij de versnellingsbak zit hij met een soort tie-rip vast. Als dat los is kan je de klokkenset veel verder de auto induwen. Wel zo makkelijk bij het losmaken en later weer vastmaken. Vooral dat laatste is in de beperkte ruimte nogal een gepiel.

gr. Lode
Lode
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Pietje » 12 apr 2006, 22:37

De dimmer was met kontaktspray niet meer op gang te helpen. As ik aan de knop draaide kwam er wat poeder van het bakeliet af. Dus inderdaad de boel doorgesoldeerd. Alles werkt weer.

Voor wat betreft de kilometerkabel, dat kan ook iets anders:
schroef de beschermplaat onder je stuur los. Dan kan je aan de rechterkant van het stuur met je hand omhoog.
Van daar uit kan je het klokkenhuis naar voren duwen. Dat voorkomt ook dat je met schroevendraaiers o.i.d. je klokkenhuis gaat loswrikken als-ie wat vast zit. Vanuit die positie is de snelheidsmeterkabel ook los te draaien, maar als het huis eenmaal naar voren is, kan dat ook van voor/bovenaf.
Terugbouwen:
klokkenhuis erin duwen en weer van ander/achterlangs de kabel vast zetten. Gegarandeerd dat alles in 5 minuten weer op zijn plaats zit!
Pietje
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor murk » 13 apr 2006, 11:07

De dashboardverlichting van onze limo deed t ook niet, gister even de dimmer er tussenuitgesloopt en een bruggetje gemaakt. Doet t nu weer perfect dus was een goeie tip!:cheer:
murk
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Pietje » 14 apr 2006, 23:33

Dimmer er tussenuit slopen is niet eens nodig.
Je ziet twee metalen stripjes op die dimmer zitten. Als je een heel kort stroomdraadje neemt, kan je die twee stripjes ook doorverbinden d.m.v. solderen.
Zo heb ik dat gedaan althans.
Pietje
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Robert » 15 apr 2006, 16:59

Ja dat bedoelde ik eigenlijk met een bruggetje solderen, gewoon een draadje over de dimmer heen (dimmer laten zitten)


Groet Robert;)

Robert
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor murk » 15 apr 2006, 20:17

De dimmer kon ik er zo afhalen, heeft dan tog geen nut meer. Bleven 2 pinnetjes over en daar een bruggetje tussen en klaar weer. Ik hou niet zo van onnodige bende. :side:
murk
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor murk » 15 apr 2006, 20:17

De dimmer kon ik er zo afhalen, heeft dan tog geen nut meer. Bleven 2 pinnetjes over en daar een bruggetje tussen en klaar weer. Ik hou niet zo van onnodige bende. :side:
murk
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Govert » 15 apr 2006, 23:05

De knop van de dimmer heeft een dubbelfunctie: het zet ook de dagteller op nul. Kan je dat nog, nu je alles heb weggehaald?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor murk » 18 apr 2006, 21:01

Sorry voor de late reactie, druk weekend gehad. (limo door de apk!!)

Maar de dagteller kun je nu nog gewoon op 0 zetten. Dimmerknopje schuift erin zegmaar. Doet t nog steeds perfect na 750km dit weekend!
murk
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Mercedes 230E » 22 apr 2006, 18:30

Ik heb vandaag geprobeerd het klokkenhuis van mijn auto te demonteren. Dit is echt MISSION IMPOSSIBLE ! Ik heb de plaat onder het stuur weggehaald. Ik zag de stuurstang zitten en heel veel plaatwerk waar isolatiemateriaal aangehecht zat. Je kon niet eens de achterkant van het klokkenhuis zien zitten. Zou dit te maken kunnen hebben dat men vanaf 1980 extra isolatie-materiaal gebruikt heeft ?

Heeft iemand ervaring met mijn probleem ?

Tom
Avatar gebruiker
Mercedes 230E
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 09 apr 2006, 15:23
Woonplaats: Bladel
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor MarceldB » 22 apr 2006, 23:04

Een tip voor het monteren van de snelheidsmeterkabel:

Vet het schroefdraad in met een klein beetje (lager)vet. Dan draai je zonder problemen de moer erop. Bij mij ging die zo zwaar dat je kramp in je vingers kreeg. Nu dus niet meer.
MarceldB
 


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor Mercedes 230E » 23 apr 2006, 09:55

Ik heb vandaag geprobeerd het klokkenhuis van mijn auto te demonteren. Dit is echt MISSION IMPOSSIBLE ! Ik heb de plaat onder het stuur weggehaald. Ik zag de stuurstang zitten en heel veel plaatwerk waar isolatiemateriaal aangehecht zat. Je kon niet eens de achterkant van het klokkenhuis zien zitten. Zou dit te maken kunnen hebben dat men vanaf 1980 extra isolatie-materiaal gebruikt heeft ?

Heeft iemand ervaring met mijn probleem ?

Tom
Avatar gebruiker
Mercedes 230E
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 09 apr 2006, 15:23
Woonplaats: Bladel
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee


Antwoord:Dashboardverlichting

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 23 apr 2006, 11:37

je kunt ook de dimmer uit elkaar halen en met een tandenborstel de inwendige spiraal schoonmaken (koperpoets doet wonderen...) spul weer in elkaar wat wd40 er tussen en hij dimt als nieuw....


wat betreft het losmaken van "het klokkenspel" bij de mijne (1983) was dit geen probleem allen de Km kabel is lastig die kun je ook onder de motorkap losmaken bleek later, het verdient aanbeveling de klokken van achteren naar voren te drukken ipv met haken tussen het dashboard en het instrumenten paneel te gaan (Krassen en beschadigingen!!!!) oh ja en NIET starten als de oliedrukkabel los is....

Groeten,

Adriaan<br><br>Bericht gewijzigd door: adriaanvogelzang, op: 2006/04/23 11:41
AdriaanVogelzang
 

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten