MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:19

Koplampen afstellen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koplampen afstellen

Berichtdoor Theredone51 » 06 nov 2010, 21:37

Beste mensen,

Ik heb de beschikking tot een koplampafstelapparaat om de koplampen van mijn W123 af te stellen (ze staan nu een beetje te hoog), maar zoals op (bijna) elk apparaat moet je de lichtbrekingsindex (ik weet niet wat de juiste naam is?) instellen.

Normaal staat het aantal graden vermeldt op de lamp zelf, of op het glas, maar ik zie niets staan. Weet iemand wat deze waarde moet zijn voor het rechthoekige type koplamp?

Alvast bedankt!
Theredone51

Re: Koplampen afstellen

Berichtdoor Patman » 06 nov 2010, 22:35

Als het een goed apparaat is dan staan de lijnen in het lichtbeeld,als de hoogte correct staat zie je direct hoe de hoek moet zijn.
De hoogte mag voor de APK tussen 1,5 en 4,0 zitten,een mooi lichtbeeld zit zo'n beetje op 2 a 2,5.
En als je hoogte regeling hebt,koplampen afstellen met draaiende motor in stand 0.
Patman

Berichtdoor Theredone51 » 06 nov 2010, 22:38

Er staan inderdaad lijnen in het lichtbeeld van het apparaat. Maar dan zal ik hem instellen op 2/2,5. De vorige keer waren ze ook afgeregeld met de motor uit, dus misschien dat het hem daar in zit.

Bedankt alvast!
Theredone51

Berichtdoor Patman » 06 nov 2010, 22:51

Als de motor uit staat en er is maar iets vacuumverlies dan zakken je lampen iets naar beneden,je stelt ze af,maar zodra je start en vacuum hebt gaan ze weer omhoog en staan je lampen dus te hoog afgesteld,vandaar met draaiende motor controleren en afstellen.

Groeten,Patrick
Patman

Keer terug naar Techniek