MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 16:43

Olie verversen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Olie verversen

Berichtdoor bertkrijgsman » 10 apr 2006, 21:08

Denk dat mijn o-ring van mijn oliefilterhuis gescheurd is het spuit er uuit als ik stationair draai, nu wil ik morgen een nieuw filter + o-ringen plaatsen echter moet er dus ook nieuwe olie in zit nu 15 W40 in is 10 W40 beter voor de zomer of niet ik heb dit wel eens iemand horen zeggen echter wat is het verschil volgens mij is 10 W40 alleen iets dunner of niet soms.

Bert
bertkrijgsman

Antwoord:Olie verversen

Berichtdoor MajikSimon » 10 apr 2006, 21:28

als het zowiezo tijd was voor een beurt zou ik olie en filter verversen, anders hoef je alleen het filter te verversen en de ring, eventueel zelfs alleen de ring, maar die worden niet los verkocht voor zover ik weet

voor de winter is 10w40 iets beter, omdat het koud iets dunner / beter vloeit dan 15w40. Het eerste getal is de dikte/viscositeit in koude toestand , het tweede slaat op de oliedikte in warme toestand.

dus 0w40 bijvoorbeeld (niet gebruiken, is TE dun) is koud erg dun en warm vrij dik.15w40 is warm net zo dik maar koud een stuk stroperiger.Zoveel olies zoveel meningen.Erg veel mensen zweren bij 15w40, ook met het idee dat dat 100% mineraal en ook origineel is. Ikzelf vind 10w40 met name in de winter prima,loopt merkbaar soepeler de eerste kilometers je kunt er echter ook prima 15w40 indoen.
MajikSimon

Antwoord:Olie verversen

Berichtdoor bertkrijgsman » 10 apr 2006, 21:39

Bedank hoor Simon, ik vervang gewoon het filter en vul bij met 15 W40, de olie was in december al vervangen.

Bert
bertkrijgsman

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto