door MBvO » 05 nov 2010, 10:42
Dan heb je toch niet ver genoeg doorgelezen Quinten... als je de schrijver wenst te geloven raadt hij wel degelijk altijd aan de olie met de meest recente specificaties te gebruiken, en dan niet zo zeer vanwege de smering als wel vanwege overige eigenschappen. Te modern bestaat volgens hem niet. Echter, wij met onze motoren op leeftijd moeten echter ook rekening houden met eventueel los te komen aanslag in de motor. Daarvoor geeft hij ook een paar tips en daarin zegt hij wel min of meer dat het niet verstandig is van een 'dinosaur oil' zoals hij de minerale dikke olies noemt, over te stappen op een top-tech volsyntheet.
In feite schrijft hij in een lang en onderbouwd verhaal dat een dunnere olie betere smering geeft dan een dikkere, vooral bij temperaturen onder bedrijfstemperatuur vd motor, omdat die beter wordt rondgepompt en dus beter smeert. Mineraal of syntheet maakt voor de sméring niet uit (maar voor andere eigenschappen wel), maar de oliedruk moet wel aan een minimum voldoen en bij een te dunne olie kan de pomp wellicht niet voldoende druk opbouwen.
Wat ik in ieder geval wel relaxed vind is dat ik nu meer begrijp van de API-ACEA specificaties op een fles, en er dus op kan vertrouwen dat de huismerk olie met X specificatie in gestandaardiseerde tests heeft voldaan aan de criteria om dat goedkeuringsniveau te krijgen, net als een merkolie met datzelfde goedkeuringsniveau. Ik vind het overigens wel geloofwaardig dat een olie een bepaald criterium kan overstijgen (zo zegt Castrol graag dat het de eisen voor niveau X overstijgt in plaats van er 'slechts' aan te voldoen) en dat daarmee een A-merk olie beter kan zijn dan een huismerkolie, maar beiden voldoen aan hetzelfde minimum criterium. Als je iets zoekt wat aan dat niveau voldoet, dan zijn dus beide olies goed genoeg. Zoek je iets wat aan een bepaald minimum voldoet en je wil om wat voor reden dan ook (bijv. prijs) geen olie van een hogere specificatie, maar wel het beste wat er binnen het door jou gekozen level te krijgen valt, dan kun je wel overwegen om een A-merk olie te kopen in plaats van een huismerkolie. Uiteindelijk is alle (of toch de meeste) waar naar zijn geld, al moet je wel een beetje sceptisch zijn richting marketing van een bepaald product (en de daarmee gepaard gaande kosten) en de minimum kwaliteit waar het aan moet voldoen.