In mijn 240D met stuurbekrachting, kmstand 136000, vallen me een paar geluiden op:
Als ik bij lage snelheid, zoals bij parkeren, stuurbewegingen maak, dan hoor ik een geluid wat doet denken aan rubber piepend over metaal. Het klinkt alsof je een stalen as in een te krappe rubber bus draait. Bij hogere rijsnelheid en/of bij langzame stuurbeweging hoor ik niks. De wagen stuurt prima en spelingsvrij. Volgens de handelaar is er niks aan de stuurinrichting afgesteld. De wagen heeft bij hem een klein jaar vrijwel stilgestaan.
Zou dit geluid toch kunnen wijzen op een verkeerd of te strak afgestelde stuurbekrachtiging? Ik heb gelezen dat dit versnelde slijtage of zelfs vastslaan tot gevolg kan hebben. Of is het een normaal geluid?
Als ik achteruit inschakel, dan hoor je wanneer de wagen vanuit stilstand net op gang komt, twee keer een 'kloing'- geluid vanuit de achterkant. Ik vermoed dat er ergens wat ruimte in de ophanging zit. Iemand een idee waar?
Over het derde geluid later meer. Morgen nog even wat proberen en goed luisteren onderweg naar m'n werk. Ja hoor, ik let ook op het verkeer..
Groeten,
Coen