[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
automatische choke werkt niet wat te doen? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:31

automatische choke werkt niet wat te doen?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

automatische choke werkt niet wat te doen?

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 12 nov 2010, 22:59

Ik heb me al een tijd rot lopen zoeken waarom de wagen 200 Benz niet mooi wil lopen als ie koud is. probleem is het volgende: na starten loopt de wagen niet lekker, als de motor een beetje warm is, dus na een stukje rijden is dit euvel over.

Wat het NIET kan zijn :

1 bougiekabels, zitten nieuwe originele van Bosch op, een jaar geleden vervangen,
2 klepspeling, heb ik twee weken geleden gesteld (beetje verbetering qua motorloop in het algemeen)
3 Verdeler/rotor, Deze zomer vervangen voor nieuwe originele Bosch exemplaren
4 Bougies, eergisteren nieuwe ingezet, oude waren alweer wat kilometertjes oud
5 Ontstekingsmodule (was brandschoon vandaag gecontroleerd)

Wat me vandaag ineens opviel is dat de motor niet meer met een vehoogd toerental draait na een koude start. als ik mijn voet iets op het gaspedaal laat rusten loopt ie namelijk wel mooi rond. Ik heb nu dus het idee dat de automatische choke niet meer werkt, heeft iemand wellicht eerder met dit bijltje gehakt en dus misschien een idee waar ik eens mee kan beginnen?
AdriaanVogelzang

Re: automatische choke werkt niet wat te doen?

Berichtdoor 250petrolgrun » 13 nov 2010, 00:51

Hoi Adriaan,

Helaas ik heb niet eerder met het bijltje gehakt!
Als je in bezit bent van de WIS CD kan je het wellicht opzoeken?

MBvO heeft een link gezet, zodat je hem kunt down loaden. Mischien ben je dan na wat speurwerk uit de penarie.

Hier de link naar het topic van MBvO: http://www.w123club.nl/forum/3-w123-alg ... tml#158742

Succes, Arno
250petrolgrun

Berichtdoor JantjeV8 » 13 nov 2010, 09:17

Is het een carburateur of injectie?

In basis is het principe gelijk. Koud staat ergens 12V op, een voelertje voelt hem warm worden en onderbreekt het contactje, 12V valt dan weg.

Dan zitten er ook op dezelfde wijze nog wat vacuum dingetjes.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor 250petrolgrun » 13 nov 2010, 09:39

250petrolgrun

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 13 nov 2010, 10:06

het is inderdaad een carburateur. loopt alleen op benzine, er zit GEEN LPG installatie in. Nu gebruik ik de wagen in de winter niet behalve in noodgevallen maar dit probleem moet wel verholpen worden. Het lijkt me namelijk niet bepaald goed voor de motor om zo te prutten de eerste minuten na de start.
Ook heb ik de indruk dat de ellende is begonnen na de laatste APK. De motor liep na de APK over de hele linie beroerd, ik heb hem vervolgens iets rijker gezet en toen was het wat beter. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de heren keurders lekker aan vanalles hebben zitten draaien zonder daadwerkelijk te weten waar ze precies mee bezig waren. Deze week zal ik eerst eens bij mijn sleutelgarage langs om mbv een CO meter de motor eens af te stellen.

Ik houd jullie op de hoogte en uiteraard zijn tips altijd meer dan welkom!
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Herman250 » 13 nov 2010, 10:15

Hoi Adriaan,

Wat voor carburateur zit er op de 200? Ik heb soortgelijke problemen ook gehad met mijn 250, daar zit een Solex 4a1 op. Wat je zelf kun doen (geldt voor iedere carburateur):
- kijken of er valse lucht aangezogen wordt door bv remreiniger rond de pakkingen te spuiten (als de motor sneller gaat lopen heb je beet). Op te lossen door een nieuwe pakkingset.
- alle schaniertjes, stangetjes e.d. inspuiten met kruipolie.
- bij de 250 wordt de automatische choke geactiveerd door vóór het starten één keer diep het gas in te trappen. Controleer ook of dit werkt.
- er zit bij mij ook zoiets op als een FN-starter. Dit is een soort verrijker in de carburateur die open staat als het koelwater nog koud is en dicht gaat als het koelwater opwarmt. Deze moet ook goed werken.

Overigens is het niet zo dat je blok kapot gaat als ie 's ochtend even onregelmatig loopt. Het is alleen niet prettig als ie bv ook nog eens afslaat!

Maar het meest funest zijn idd mensen die aan je Benz zitten en geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. Daar kan ik wel een boek over schrijven.... Gelukkig heb ik nu iemand gevonden die wel de kennis heeft.

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor Topasbrauner » 13 nov 2010, 21:15

Dit betreft een Stromberg 175 carburateur; een geweldige, betrouwbare, effectieve en doodsimpele carburateur. Op mijn 200 W115 zit ook zoeen en het is een magnifiek ding om aan te werken.

De choke is niet meer dan een bimetalen element die in koude toestand de weg naar een bypass kanaal voor benzine opent die dan achter de sproeier uitkomt en zo meer benzine geeft. Tijdens de warmloopfase draait het bimetaal de toegang tot dit kanaal steeds verder dicht. Dit gaat zowel met 12V als met koelwater. De choke is te stellen door de 3 schroefjes los te draaien en het chokehuis linksom te draaien voor een langere choketijd na de koudstart en rechtsom voor een kortere choketijd.

Wat echter waarschijnlijk het geval is, is een foute afstelling. Ga naar een garage en stel het CO af op 1,5% stationair met warme motor (grote sproeierschroef onderaan carb). Vervolgens motor in koude toestand starten en meteen CO tijdens chokefase op 4,5% stationair afstellen middels schroefje aan achterkant van de carburateur. Kijk voor plaatjes even op de WIS of Google even op Stromberg 175.

Uit elkaar halen en opnieuw monteren met nieuwe pakkingen, nieuw naaldhuis en nieuwe naald doet ook wonderen.

Succes, als het werkelijk aan je carburateur ligt is dit net zo doodsimpel als het lijkt, zeker voor een garage.

Het kan natuurlijk best je bougiekabels zijn, een jaar is niet ongebruikelijk hoor! bekijk ze eens in het donker met lopende motor of spuit ze eens nat.

Mijn 250C W114 had eens een verrotte massakabel van motor/bak naar carrosserie en wilde koud ook vreselijk slecht lopen. Het bleek hieraan te liggen.

Don't blaim the Stromberg too soon!
Topasbrauner

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 13 nov 2010, 22:49

kijk nu komen er zo langzamerhand tips aan die naar een oplossing kunnen leiden. Inderdaad de kabels zou wel kunnen, maar vooralsnog ga ik er even niet vanuit mede omdat de wagen eenmaal een beetje warm perfect loopt. Het zou natuurlijk kunnen zal binnenkort even proberen met iemand kabels te wisselen en kijken of dat iets uitmaakt voordat ik weer 100 euro aan nieuwe besteed.

Ik zal even een beschrijving geven waar de afbeelding te vinden is op de WIS cd, het lukt me niet daar plaatjes vanaf te krijgen.

ALs je dus naar motor verbrennung stromberg vergaser gaat, en je gaat vervolgens naar "vergaser elektrik prüfen" dan naar de 5e pagina scrolt dan zie je naast "starterdeckelbeheizung prüfen" een foto staan. dat ronde ding met een slang rechts en links was bedekt met een soort van groene corrosie die je er makkelijk af kan vegen. Ik denk dus dat het inwendige ook redelijk gecorrodeerd zal zijn?

Kan ik dit ding zomaar opendraaien? ik neem aan dat deze slangen benzine slangen zijn? Ik heb namelijk nog nooit eerder aan de carb gesleuteld...

Ja breek me de bek niet open over mensen die aan de wagen komen zonder dat ze er verstand van hebben. Normaliter laat ik de wagen keuren zonder dat er iets aan gebeurt en mocht er iets aan schelen dan krijg ik een lijstje mee met gebreken die ik dan vervolgens zelf oplos. Deze keer zat ik met twee gladde banden en een bandenboer had een aanbieding banden vervangen en apk voor half geld, tja... in mijn onschuld ging ik er niet vanuit dat er ook aan ik weet niet wat zou worden gedraaid indien nodig... niet zo slim dus achteraf.....
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Wim123 » 15 nov 2010, 21:51

Adriaan,

Ik heb ook een 200 en heb hetzelfde probleem. 1 keer het gaspedaal in trappen en dan starten. Dan wil hij net blijven lopen en moet ik gedurende zo'n minuut iets gas bijgeven alvorens de motor goed gaat lopen. Ik heb de auto nu ruim een jaar en dacht dat dat zo hoorde. Nu volgens jou moet de de motor met een verhoogd toerental lopen; dat heb ik nog niet meegemaakt. Ja nadat de motor netjes gaat lopen en hij warmer wordt loopt langzaam het toerental op. Als ik dan ineens gas geef zakt het toerental in en loopt hij normaal. Ben benieuwd of anderen dat ook hebben. Gelukkig start hij altijd wel maar soms voelt dat een beetje aan als onbetrouwbaar. Ik blijf dit topic volgen....

Groet Wim.
Wim123

Berichtdoor Leon » 15 nov 2010, 23:12

Het choke gedeelte werkt als volgt:

je trapt het gaspedaal in voor het starten. Een bimetalen veer stelt dan het warmloopmechanisme in.
Die werkt op 2 manieren:

1. je startverrijker (pull down) laat extra benzine door, die gaat dicht via vacuüm.
2. de warmloop verrijker:
- die werkt via 12 volt; dat is die stekker die op dat ronde ding zit.
- werkt ook via koelwater: die slangen zijn dus geen benzineslangen, maar koelwaterslangen.

Zodra het water warm is (na een minuut of 5 tot 10) zal het bimetaal steeds verder naar links opschuiven en zo, via wat heveltjes, de plunjer die extra benzine doorlaat sluiten.

Goed: fouten zoeken:

1. als je bij een koude motor je gashevel opentrekt, hoor/voel je de klik? Zo nee, die 3 schroefjes los en ronde ding met de klok mee draaine.

2. heb je bij draaiende motor 12 volt op de stekker? (en doet je claxon het? Zitten op dezelfde zekering nl).

3. klopt je choke toerental? 1700 toeren, stel je in met 1 van de 2 stelschroefjes bij de gashevel. (heb je maar 1 stelschroef, stel dan het stangetje bij die van je gashevel naar het chokehuis gaat.

4. klopt je choke CO? links op het chokehuis zit een apart stelschroefje. bij warme motor is ie 6 a 7 % als je de choke handmating activeerd.
Leon

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 17 nov 2010, 15:50

even een kleine update ik ben zojuist bij de auto geweest om e.e.a. even door te meten / te controleren. 1 ik hoor een klik, 2 er staat spanning op de kabel. 3 nadat ik de motor heb gestart heb ik aan de toerentalschroef gedraaid totdat de motor voor mijn gevoel lekker liep. Morgen neem ik de auto op een rit mee om te zien of het toerental ook weer zakt nadat de motor op temperatuur is gekomen. Toerental nog niet gemeten, dat ga ik de komende dagen doen, ivm weinig tijd niet aan toe gekomen.

We komen er wel...
AdriaanVogelzang

Keer terug naar Techniek