Ik heb een 230E uit 83 met servo lenkung (stuurbekrachtiging)
Het leek mij wijs het filter en de olie hiervan te vervangen omdat de stuurbekrachtiging soms heel kort hapert.
Ik heb het filter van de stuurbekrachtiging vervangen. Het filter+ring onder deksel gehaald bij de dealer+olie (ATF suffix A) en vervolgens aan de slag: vleugelmoer los- deksel eraf, olie eruit zuigen en toen kwam ik op het asje (zonder schroefdraad) een driehoekig plaatje tegen dat het filter tegen moest houden. Het filter, niet het originele dus ooit vervangen, zat een beetje scheef omdat het veertje niet echt drukt. Volgens mij heb ik ooit gelezen op het forum dat er boven het driehoekige plaatje een kunststof aandrukbusje moet zitten: zit er bij mij niet. Vervolgens de retourslang losgemaakt en gehangen in een bakje. De auto aan de voorzijde opgekrikt en tijdens het laten draaien van de motor het stuur naar link en rechts gedraaid zodat de olie eruit kwam. Volgens het forum moest het 1,4 liter zijn: echter er kwam niet meer uit dan 0,7 liter in totaal. Ik durfde de motor niet te lang te laten draaien ivm drooglopen van de pomp.
Daarna de retourslang opnieuw aangebracht, filter geplaatst en olie in het huis gedaan in opgekrikte toestand en draaien van het stuur. Tijdens het draaien aan het stuur komen er luchtbellen uit en en verloop van tijd stopt dat. Ik had toen 0,7 liter eringedaan. Tijdens het draaien aan het stuur tot de uiterste stand zie je de vloeistof omhoogkomen tot de rand.
Eerder werd op het forum gemeld dat er een merkteken dat aangeeft tot hoe hoog je de olie moet vullen aan de binnenkant van het huis zit. dat kon ik dus niet vinden.
Daarna deksel met nieuwe rubberen ring erop.
vraag: hoe wordt de veer op zijn plaats gehouden? Moet er een kunststof busje zitten? Het driehoekige plaatje houdt de veer niet op zijn plaats.
Hoe kan het zijn dat ik maar 0,7 liter eruit kreeg? heb ik iets fout gedaan?
Ik heb geen merkteken gevonden: tot hoe hoog onder de rand moet de olie gevuld worden?
Giel