[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
diesel of LPG : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:35

diesel of LPG

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

diesel of LPG

Berichtdoor armand1971 » 23 nov 2010, 22:24

hallo 123 liefhebbers,

Ik ben voor het coupe model gevallen en ben op zoek naar een geschikt exemplaar!!!
Wat is nu een beetje redelijke prijs want er zit nog al verschil in.
Ik wil hem voor dagelijks gebruik gaan rijden dus hij moet goed onderhouden zijn en dan het volgende dillema, moet ik een diesel of een LPG nemen???
Ik kan me herinneren uit mijn jeugd had familie een taxibedrijf en voor mijn gevoel was er altijd problemen met LPG klopt dit of moet ik me daar geen zorgen over maken?
armand1971

Re: diesel of LPG

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 23 nov 2010, 22:36

Hoi,

Een coupe op diesel is redelijk zeldzaam, ze zijn, geloof ik, alleen gemaakt voor de amerikaanse markt.
Je zult LPG of diesel tegen elkaar af moeten wegen. LPG rijdt als een benzineauto en de voordelen die daar bijhoren, stiller en meestal sneller. Een diesel is in mijn ogen toch veel betrouwbaarder dan een benzine of LPG versie, maar heeft ook nadelen, meer lawaai en meestal langzamer.
Je kunt een hele discussie opwekken over wat beter is. Ik zou zeggen ga kijken bij een diesel en bij een benzine en beoordeel dan waar jij je het beste in voelt.
Wel ben ik van mening dat als je een W123 dagelijks wilt rijden en hem netjes wilt houden je minimaal net zoveel geld kwijt bent als voor een niet belastingvrije auto.

Wegenbelastingkorting kan niet op tegen moderne auto`s met intervallen groot onderhoud van 30dkm een veel gunstiger verbruik en gewoon veel minder kosten aan carroserie, meestal verzinkt ed.
Plus niet te vergeten, een goede W123 kost best veel geld en daar haal je bijv ook een mooie volvo v70 of een modernere e klasse voor op met alle luxe van de wereld.
Dus een oude W123 moet je aanspreken en anders zou mijn advies zijn; niet aan beginnen.

Groeten Jeroen
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor 250petrolgrun » 23 nov 2010, 23:50

Mooi gesproken Jeroen,

Zo is het inderdaad, dat wegenbelasting vrij rijden is een wasse neus met wat je kwijt bent aan roest preventie en goed onderhoud.
Zeker als je hem dagelijks rijd en je alles tip top wil hebben.

Daarom staan er zoveel barrels te koop, die zijn afgejakkerd waar goedkoop mee is gereden en een minimaal onderhoud hebben gehad.
De W123 wordt gedumpt en gezocht naar een W124 of W201 de laatste die belasting vrij zijn te krijgen.

Ik schat dat over een jaar of 5 de W123 alleen nog in het bezit is van een liefhebber.
Het meest geproduceedre model van Das Haus, zal aardig zijn uitgedund door het belasting vrij rijden, worden het nog eens collector intems. :woohoo:

Ik zeg nee tegen LPG, maar dat is hier wel bekend.
Mijn moto geld nog steeds: Op gas moet je koken!

Ga je echt rijden met die W123 koop een diesel, scheeld je aardig wat problemen als er een LPG instaltie voor weinig in moet.
Er staat genoeg over geschreven in het LPG topic.

Doe je er een duurdere instalatie in met een grote verdamper dan kan het lang goed gaan. Mits je wel de kleppen om de 7500km steld.

Dan hebben we nog zo wat!
Je hoort altijd dat je de kleppen ruimer moet stellen op LPG, dat is larie koek.

Waarom, omdat je met een verkeerd gestelde kleppen begint en zo al je motor schade toe brengt het is ooit verzonnen om de klep stel interval te veruimen. Dus als je voor LPG kiest stel gewoon af zoals het hoort, stel alleen je kleppen wat vaker dan gaat de motor langer mee.

Een W123 Diesel, dat heeft karakter en is origineel, daar moet je voor gaan is mijn mening. Goed onderhouden onverwoestbaar!

Succes met je keuze, groet Arno
250petrolgrun

Berichtdoor CoCo » 24 nov 2010, 01:09

Uit de pen van CoCo.

Uw ster, ze is zo schoon
Ze rijd er steeds, rotsvast en vastbesloten
Ge kunt er op vertrouwen
Zoals op mijn diesel van 30 jaar oud

Het enige wat ze nodig heeft
Af en toe een warme blik, een teken van begrip
Dan is ze gelukkig
Net zoals mijn diesel van 30 jaar oud

Als de diesel-tank weer vol is
Pruttelt ze weer lustig verder
Brengt mij op de juiste weg
Net zoals mijn ster

Greetz,

CoCo.
CoCo

Berichtdoor Toontje » 24 nov 2010, 05:53

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor adriaan300tdt » 24 nov 2010, 08:43

Er zijn maar 15509 diesel coupé's gemaakt, en die zijn alleen maar verkocht in de USA. Ik zou dan wel gaan voor een 3e serie van de W123, die is het minst slecht behandeld tegen roest, vanaf 1983, en daar zijn er maar 5200 van gemaakt, wel allemaal turbo diesels vanaf 1981, die rijden het fijnst is mijn mening, stiller en veel sneller.

Voor het aanbod ben je aangwezen op enkele handelaren die importeren vanuit Amerika, voordeel is dat je de auto eerst hier kunt bekijken voordat je wat koopt, maar daar betaal je ook aardig wat voor.
Tweede optie is zelf importeren, maar dat is natuurlijk ook niet geheel zonder risico's.

Ik heb zelf een 300CDT laatste serie, van 1985, met maar 80.000 mile geimporteerd uit Florida. Geweldige auto, rijdt super. Zit nog wel wat werk aan, hij gaat deze winter uit elkaar.

Groet,
Adriaan
Bijlagen
P1070632.JPG
P1070632.JPG (130.06 KiB)
P1070629.JPG
P1070629.JPG (79.33 KiB)
P1070627.JPG
P1070627.JPG (111.75 KiB)
Laatst bijgewerkt door adriaan300tdt op 06 dec 2010, 11:42, in totaal 2 keer bewerkt.
adriaan300tdt

Berichtdoor Hunter » 24 nov 2010, 09:53

Ah! De 'diesel of LPG' discussie.
Sommigen rijden probleemloos op gas, maar mij is het nooit gelukt.
Twee brandstofsystemen naast elkaar vind ik te storingsgevoelig.
Voor mij nooit meer LPG. Ik rijd nu diesel en neem het motorgeluid voor lief. Het is geluid, geen lawaai ;)
De traagheid stoort me niet, ik irriteer me stukken minder aan andere mensen en kom relaxt aan.
Ga gewoon is in een paar auto's rijden, als je tenminste een diesel-coupé kunt vinden. Succes met je keuze.

Joost
Hunter

Berichtdoor Lampi W123 250 » 24 nov 2010, 09:59

Hallo medebenzers!

@ Adriaan 300TDT: Kun jij mogelijk iets meer vertellen over de manier van importeren vanuit de US? :unsure:
Jij hebt er dus onlangs ervaring mee? Of moeten we dat even via de mail doen? Dat PM geneus is drama.... :angry:

Groet

Lampi
Lampi W123 250

Berichtdoor Roel280€ » 24 nov 2010, 10:00

LPG is iets toevoegen aan een benzinemotor om brandstofkosten te verminderen. Een diesel is een ander verhaal. Storingsvrijer (geen gedoe met vonk, ontsteking, bougies, etc.), maar ook trager en vaak wat rumoeriger. Gaat het om duurzaam rijden, zou ik voor diesel gaan (niet voor niets de specialiteit van Das Haus sinds 1936). Je kunt toch niet hard in Nederland en betrouwbaarheid is zeker een pluspunt bij regulier gebruik. LPG is een geluksfactor. Je hebt motoren die er goed op lopen en je hebt probleemgevallen. Verdamper, inbouwer, etc., het telt ook mee. Maar het zijn weer extra investeringen als die tank er niet in zit.
Maar bij diesel zou ik me niet beperken tot de coupé, inderdaad vanwege het feit dat je dan aan de VS- modellen bent gebonden. Een mooie sedan in goede kleur met leuke opties en uitstekend onderhoud is dan voor dat geld ook zeker te krijgen. En een 300D komt met 88pk en wellicht een automaat ook heerlijk vooruit.
Roel280€

Berichtdoor PeDe » 24 nov 2010, 21:40

Das beste, oder nichts!
PeDe
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Husky » 27 nov 2010, 22:06

Als het je om het belastingvrij deel gaat, zou ik voor een Diesel gaan, 1op9-10 met een 300D vind ik vrij zuinig, zo'n diesel is bij normaal onderhoud bijna onverwoestbaar en ik rij er ook wel eens 160 mee op de snelweg (4-bak), je zit er ook zo mee op de 100, en het geluid van die 5-cilinder is onbetaalbaar en heeft mij nog nooit geirriteerd ("rumoerig"), stationair lijkt het misschien op een tractor/vrachtwagen maar bij toeren meer op een benzine, het was niet voor niets de eerste diesel-auto die bijna reedt als een benzine. Nooit gedoe met ontsteking, gloeibougies gaan heel lang mee, ook is de olie veel goedkoper (gewoon 15w40).
En bovendien word het gas ook steeds duurder.
Husky

Berichtdoor broker » 27 nov 2010, 22:38

Ik heb een 230/W123 uit 1979 gehad en die heeft gedurende 4 jaar en 80000 km geheel probleemloos op gas gereden. Installatie kostte 1100 euro. Wel een goede gasinbouwer nemen en iedere 15000 km kleppen stellen. (heb nog steeds spijt dat ik hem heb weggedaan)

Voordeel is dat je keuze voor een coupé ( benzine) vele malen groter is en het rijdt een stuk pittiger dan een diesel. Qua brandstofkosten ( 1:7 op gas) ben je ook iets voordeliger t.o.v. de diesel maar deze heeft iets minder onderhoud nodig dus per saldo zal dat niets schelen.
In ieder geval hoef je voor een Mercedes met een goede gasinstallatie niet bang te zijn. Ook de 280SE/W116 uit 1974 die ik al 10 jaar heb, is daar het levende bewijs van. Buiten het normale onderhoud nog nooit problemen met het gas gehad.

Ik heb ook een 200D. Leuk voor erbij maar voor dagelijks gebruik toch aan de trage kant.

Maar het blijft een zaak van persoonlijke smaak. Ik zou zeggen: ga proefrijden met zowel een diesel als een benzine-uitvoering op gas en oordeel zelf.

In ieder geval veel succes met je zoektocht.

Groeten, Jan.
broker

Berichtdoor pjb » 04 dec 2010, 00:12

Pffff..

Toch nog iemand die positief is over een 230 op LPG, kan ik met een gerust hart mijn gasstel in mijn coupeetje hangen...

En als ik eerlijk ben vind ik een diesel niet echt gepast voor een coupe, ook al zijn er ruim 15000 van gemaakt. Maar idd smaken verschillen.

Succes met je zoektocht.

Pieter.
pjb

Berichtdoor Jos230ce » 04 dec 2010, 07:49

Jos230ce

Keer terug naar Techniek