[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Probleem: Vonkendoos metslecht passende kabels : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 15:29

Probleem: Vonkendoos metslecht passende kabels

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Probleem: Vonkendoos metslecht passende kabels

Berichtdoor Rene » 28 nov 2010, 21:07

Hallo mede123-ers,
Afgelopen week heb ik mijn nog maar één jaar oude bougiekabels moeten vervangen van mijn Witje 250.
Veel te vroeg, één jaar... :twisted:
Enfin, verdeelkap (Beru) 6 bougiekabels en de bobinekabel bij Thimo Scheffer in Wormer besteld, gemonteerd (deed Thimo ook voor me)
Maar wat ons meteen opviel is dat de aansluiting van de kabels op de verdeelkap niet goed passen! De kabels zitten eigenlijk veel te ruim op de verdeelkap en blijven alleen zitten omdat de rubber aansluitdoppen blijven zitten.
Volgens mij ontstaat er op de 7 punten op de verdeelkap spanningverlies en wellicht vonkvorming waardoor de kabels dus eerder slijten zodat de auto plotseling minder gaat presteren (vooral op gas, dat heeft een goede ontstekingsvonk nodig)
Wie heeft daar meer ervaring mee en heeft een goede oplossing voor dit probleem?
Rene

Re: Probleem: Vonkendoos metslecht passende kabels

Berichtdoor Bob » 04 dec 2010, 10:31

Hallo Rene, je hebt gelijk hoor. De bougie kabels bovenop de verdeler horen lekker klem erin te passen. Je heb anders een extra vonk overslag die ten koste gaat van de vonk op de bougie.
Denk dat de kabels/clips niet bij de kap horen. Ook nog een tip is om voor volle koperen kabels te gaan, ipv de koolkern kabels. Deze koolkern kabels hebben (zoals de naam het al zegt) een geleider van kool, welke een weerstand heeft (net als de kern van een potloot). Dit laatste kun je meten met een universeel meter.
Dit is gedaan als ontstoring maar geeft tevens ook een vonk verzwakking. mogelijk kan het zijn dat je een lichte storing hebt op zwakke radio zenders (AM)
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Marcules » 04 dec 2010, 11:30

Lees dit ff door:

viewtopic.php?f=12&t=11154&p=11099&hilit=verdeelkap+marcules#p11099

Samenvatting van dat topic: er zijn verschillende verdeelkappen toegepast in de loop der jaren.
Dat verhaal gaat over de 280 maar wellicht gaat dit voor de 250 ook op.
Marcules

Berichtdoor Rene » 08 dec 2010, 00:13

Hallo Bob & Marcules,
dank voor jullie goede adviezen!
Het ziet er naar uit dat ik de verkeerde verdeelkap heb laten bestellen, die met de dunne polen dus...Kan die nu niet meer terugbrengen vrees ik.
Ik zal kijken of ik die polen dikker kan maken met folie of zo, of dunne opzet / opschroefbusjes om de kabels goed opgedrukt te krijgen.
Het blijkt dus dat mijn vorige set ook een verkeerde combinatie was die na een jaar de geest heeft gegeven...
Zo te zien ziet de 250 (M123) verdeelkap (met klemmen) er toch wel anders uit dan die voor de 280. die zo te zien opgeschroefd moet worden..of is dat niet zo?

groeten,
Rene
Rene

Berichtdoor JantjeV8 » 08 dec 2010, 08:59

Gewoon zorgen voor de juiste verdeelkap, niet gaan liggen rommelen met folie of klemmetjes. Over een paar weken lezen we hier een vraag over een back-fire en dan weten we niet meer dat de ontsteking in elkaar zit geprutst. Die paar tientjes voor een verdeelkap mogen dat verschil niet maken.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Marcules » 08 dec 2010, 10:54

Wat jantje zegt.

En zet deze kap op MP, of vraag toch bij je onderdelenboer of ze hem terugnemen.

De bevestiging is met sluitklemmen idd, geen schroefsluiting oid!
Marcules

Berichtdoor Rene » 08 dec 2010, 22:35

OK, ik zal de verdeelkap vervangen, ik hoor goede argumenten.B)
Mijn Benz doet even zijn winterslaap, ik ga een andere bestellen.
Dank voor jullie commentaar.

Gr. Rene
Rene

Keer terug naar Techniek