Ik heb al iets van anderhalf jaar 2 stuks nieuwe Beru (382) gloeiers liggen. En ben eigenlijk nooit echt actief achter nog 2 nieuwe aangegaan. Een paar weken geleden had ik zoiets van laat ik toch eens rond gaan kijken. Een collega van mij hoorde dat en vertelde dat hij nog 2 nieuwe op de plank had liggen van 1 of ander bootprojectje van hem en mocht ze zo van hem hebben.
Wat blijkt, het zijn geen Beru's maar van het merk Brisk (nooit van gehoord...) En ze zien er in grote lijnen ook hetzelfde uit, ook als ik wat google op Brisk en motortype OM615 etc inklop kom ik uit op die bougies. (33.50 uit mijn hoofd) Echter, als ik de twee verschillende types naast elkaar leg is het dikke deel van de Brisk korter en de spiraal zelf langer als die van de Beru (het blauwe deel op een eerder gepost plaatje)
Nu had ik hier al eens iets gelezen over 0.7 cm3 etc. over het niet plaatsen van snelgloeiers in een motor die er niet voor gemaakt is, maar als dat "blauwe" deel korter is wordt de compressie dan ook negatief beinvloed?
Ter illustratie:
Beru:
Brisk:
De totale lengte is exact hetzelfde, maar je ziet dat het dikke deel iets korter is.
Ps, en wat is het verschil tussen een Beru 382GK en de Beru GD 382? (Zie )