Een maandje geleden ging ik de 1e keer mijn kleppen stellen, daarbij kwam ik erachter dat er 2 kleppen waren die helaas niet meer te stellen waren. Koprivisie waren de eerste termen die te horen waren. Of het slijpen van de drukplaatjes om meer stelruimte te bieden en het koprivisie te uit te kunnen stellen.
Op verschillende forums had ik wel wat gelezen dat het kon, niet hoe het moest. Dus toch maar gewoon gedacht laten we het proberen en kijken hoever we komen. Daar natuurlijk wat foto's van gemaakt, zodat andere ook kunnen zien hoe "makkelijk" dit eigenlijk te doen is.
(helaas heb ik niet van alle stappen een foto gemaakt, maar de meeste stappen zijn wel bekend of te vinden in andere topics)
oja let niet op de viezigheid van mijn motorblok, dat is weer een dagje klussen voor een andere keer.
Alle stappen:
1. Luchtfilterbak losmaken.
2. Bougies losmaken.
3. Kleppendeksel eraf.
4. Clipjes van de nog te stellen kleppen losmaken.
5. Afduwen van de tuimelaars van de kleppen.
6. Indrukken van de veer en verwijderen van de tuimelaars.
7. Met een tang de drukplaatjes uit de zitting halen (goed vasthouden anders vallen ze onder de veren)
8. Afslijpen van de drukplaatjes (1mm afgeslepen)
9. Afronden van de randjes van de drukplaatjes.
10. Terugplaatsen van de drukplaatjes in de zitting.
11. Met een dop de bout van de klep terugdraaien (deze zit meestal te vast of is verdraaid waardoor dit met de klepstelsleutel vrijwel niet te doen is)
12. Induwen van de veer en het terugplaatsen van de tuimelaar.
13. Kleppen opnieuw goed stellen en clips terug.
14. Terugplaatsen van de kleppendeksel.
15. Bougies aansluiten.
16. Luchtfilter bak terugplaatsen.
17. Testen motor.
(extra stappen)
18. Forte Motor Flush door de olie gemengd.
19. 30 minuten stationair laten lopen.
20. Bestaande olie leeg gehaald
21. Unit van oliefilter schoongemaakt en filter vervangen
22. Nieuwe olie toegevoegd.
23. Testritje.
Link van govert voor het klepstellen zelf.