[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
kleppenstellen om616 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 16:53

kleppenstellen om616

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

kleppenstellen om616

Berichtdoor Compay » 05 dec 2010, 13:18

Hallo

ik ben vrij nieuw op het forum
ik heb een Mercedes 319 bus met een 2400cc
om616 diesel. Prima moter maar wil weer eens de kleppen ervan laten
stellen. Ik zoek iemand of een bedrijf die hier heel goed in is. Weet iemand een
persoon/bedrijf in Noord-Holland. Wij wonen in de buurt van Alkmaar.

bedankt!
Compay

Re: kleppenstellen om616

Berichtdoor Merc200 » 05 dec 2010, 23:15

Hey compay,

als je een beetje handig bent is het te overwegen zelf je kleppen te stellen. Ik heb hiervoor het gereedschap gekocht. Govert heeft hierover al een mooi topic geschreven. Zie hieronder

http://www.w123club.eu/forum/viewtopic. ... llen#p1224

Daarmee heb ik het voor het eerst gedaan, en het lukte goed. Na een keer stellen heb je de kosten er al uit. Als je het echt niet aandurft, zou ik inderdaad naar een garage zoeken (Mercedes Alkmaar?), maar het is de moeite waard om het zelf te doen.

Suc6 ermee!
Merc200

Berichtdoor Merc200 » 05 dec 2010, 23:17

oh ja,

het gereedschap heb ik bij de Brezan besteld. Bij de MB dealer kan je er ook aankomen. Weet niet of dat duurder is, maar ik vermoed dat het wel overeen zal komen.
Merc200

Berichtdoor Schavuyth » 06 dec 2010, 03:01

Toontje heeft ook een mooi topic geschreven over kleppenstellen bij een diesel zonder bijzonder gereedschap, Ik heb het door gelezen en ben zelf aan de slag gegaan.... Een duwtje in de goede richting is meestal genoeg, het is niet moeilijk!

Groeten Joris
Schavuyth

Berichtdoor Compay » 06 dec 2010, 11:21

bedankt voor de reacties en het topic
ik heb het ooit al eens zelf gedaan samen met een monteur en dat is goed gegaan!
alleen weet ik nog dat we moeite hadden om drie sleutels min of meer tegelijk te bedienen.

ik heb nu min of meer de restauratie van mijn Mercedes 319 bus afgerond
en ik wil de moter nu ook weer eens wat onderhoud geven

eigenlijk zoek ik een Mercedes liefhebber in omgeving noord-holland met wie ik het
samen een keer kan doen en die er gewoon heel veel ervaring mee heeft. Bij sleutelen valt mij
meestal op dat het vaak als eenvoudig wordt afgedaan maar dat er toch allemaal van die kleine
ervarings momenten zijn.
Compay

Berichtdoor Govert » 06 dec 2010, 12:33

Je zou, als je a.s. zaterdag tijd hebt, kunnen langsrijden in Waarland. Voor wat "lekkers bij de koffie" kan je bij Jaap terecht, ik ben er ook, dan kunnen we de kleppen wel stellen.

De 319 is toch zo'n soort bus?

Motor ligt zeker binnen in de bus?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Compay » 06 dec 2010, 13:26

hallo govert

ja het is zo een bus!
alleen dan toch een ietsje anders

fijne reactie
op zoiets zat ik te wachtten

hebben jullie veel ervaring met kleppenstellen?
ik zoek echt iemand die feeling en ervaring heeft
Bijlagen
P1030346.jpg
dit is de bus
een aantal maanden terug
P1030346.jpg (99.48 KiB)
Compay

Berichtdoor The White Rider » 06 dec 2010, 18:27

Nou Compay,

Als er ergens veel vakbekwaamheid en ervaring bijmekaar zit is het in Waarland wel hoor!

Zoek dat toppic maar eens op "een dagje sleutelen in Waarland"
The White Rider

Berichtdoor Compay » 06 dec 2010, 18:39

bedankt michael

klinkt goed!
zag ook al dat govert flink wat reacties had geschreven
govert ik kom graag langs bij je
Compay

Berichtdoor Govert » 06 dec 2010, 19:51

Het is een beetje moeilijk dat van mijzelf te zeggen, maar ik ben iemand van precies en volgens het boekje werken.

Het adres zal ik je sturen, gezien de hoogte kan de bus niet de garage in, maar het kan wel voor de deur daar. In een bus zit de motorkap toch binnenin de bus.

De bus ziet er goed uit, ook een van de mooiste ontwerpen als je het mij vraagt.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Compay » 06 dec 2010, 20:00

hallo govert

daar hou ik wel van precies en volgens het boekje
ik heb zelf ook de sleutels
en heb het dus wel eens eerder gedaan
en dat ging goed

moeilijkste vond ik de kleppen op de juiste plek houden
met de derde sleutel
zouden we een afspraak kunnen maken
niet deze zaterdag maar zaterdag 18 december
eerst moeten nog de wielen worden gebalanceerd aan de bus

o ja en dan nog de vraag
hoe zit dat nu precies ga ik naar een garage en ben jij de monteur?
en betaal ik daarvoor? of huur ik de garage?
of ben je een hele aardige man met een enorme liefde voor Mercedes motoren

waarland ken ik wel!
had daar ooit nog eens een vriendinnetje
in de tijd dat ik naar de koog ging

hoi rob
Compay

Berichtdoor Govert » 06 dec 2010, 20:15

18 december kan ook wel, dan ben ik er ook.

Je komt bij de diesels inderdaad soms een hand te kort en dan wordt de klepspeling ook nog wat minder bij het vastzetten.

Het is de werkplaats/opslagruimte van Jaap, daar wordt niet alleen aan zijn eigen Mercedes gesleuteld, maar ook aan mensen die langs willen komen. Het is dus geen garage, maar een hobbyruimte. De bus kan daar denk ik vanwege de hoogte/lengte niet naar binnen (hoewel, er is een keer een W123 ambulance naar binnen gegaan). Ik ben er een keer langsgegaan en sindsdien blijven hangen.

De kleppen zal ik stellen.

Het is gratis, je hoeft alleen iets lekkers voor bij de koffie mee te nemen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Compay » 06 dec 2010, 20:28

waanzinnig
dat lekkers komt goed
euhh is zaterdag 18 december akkoord?
10:30?

hoi rob
Compay

Berichtdoor Govert » 06 dec 2010, 20:50

10.30 uur, 18 december is goed.

Ik heb je nog een privé-bericht gestuurd met het adres, hopelijk is dat aangekomen met het nieuwe forum.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Govert » 19 dec 2010, 18:45

Zaterdag is de bus met eigenaar langsgereden:

De motor is een oude 240D-motor, maar gereviseerd (door Keizer uit Doetinchem) naar 72pk. Tevens voorzien van een vijfbak met Schnellgang, dus zuinig rijden (1:11), zeker voor een bus.

De krukasbout is bereikbaar onder de indrukwekkende radiateur, dat is makkelijk voor het tornen van de motor.

En dan kleppen stellen. Bestuurdersstoel moet eruit en dan op je knieën zitten op de treeplank en aan de gang. Het viel mee na zo'n 30.000 km, wel zat een inlaatklep helemaal dicht, bij de andere waren het kleine afwijkingen (0,05–0,08 mm te strak).

Wel had de motor nog last van "zagen" een variënd toerental bij stationair loop. Dat wordt veroorzaakt door een lek in de vacuümkamer van de regelaar van de pomp. Dat hebben we ook nog even gecontroleerd, handpomp met hulpstukje gebruiken om een vacuüm op te bouwen. Dat lukte nauwelijks, nog geen -0,25 bar en het liep snel terug naar 0. Lekken kunnen voorkomen door het asje van de hulpregeling, de aansluitnippel, de pakkingen of het vacuümmembraan zelf. Het is een beetje moeilijk om erachter te komen waar het lek zit, maar door wat olie op het asje te druppelen kan je een (tijdelijke) afdichting krijgen, dan moet het zagen verminderen en/of het toerental afnemen. Als de olieproef geen resultaat oplevert, dan moet het lek elders zitten.

@ compay

De gasstangen moeten zo afgesteld worden dat bij stationair de luchtklep tegen de stop aan ligt en bij volgas moet de luchtklep tegen de volgasstop aanliggen, met andere woorden, met het gaspedaal moet je de luchtklep volledig bedienen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Martin123T » 19 dec 2010, 20:36

Martin123T

Berichtdoor Compay » 19 dec 2010, 21:23

hoi govert

leuk zeg dat je foto's geplaatst hebt etc!!
ik was erg onder de indruk van je kennis en je kleppenstel vaardigheden.
Helemaal fantastisch mensen die je zo helpen en met zoveel kennis.

Deze week ga ik aan het werk met het vacuumprobleem, eerst maar eens de
zaken controleren die eenvoudig zijn. Ik zag vandaag in de bus een tang liggen...volgens
mij degene waarvan je zei dat die nog van je grootvader is geweest. Ik breng deze wel terug in Waarland!

Even iets over de moter. Deze komt nog uit mijn Mercedes 206. Die had ik zo'n 15 jaar geleden. Fantastisch busje heel veel mee gereisd. Die moter (om615 2200cc 60pk is toen gereviseerd bij keizer motorenrevisie in Doetinchem (vraag naar Han). Opgeboord naar 2400 CC en andere zuigers en voorkamertechniek etc...moet 72 pk hebben. deze moter is in mijn groene Mercedes 319 gekomen. Ik heb er 10 jaar probleemloos mee rond gereden in combinatie met een vijfbak met daadwerkelijke overdrive. Verbruik lange afstanden 1 op 10/11 kruissnelheid 90 a 95 km per uur....maximum snelheid denk ik 110 km per uur, dat rijd ik vrijwel nooit. Van de groene heb ik in september afscheid genomen en toen was mijn nieuwe busje (zie foto klaar). De moter overgezet en nu dus wat kleine probleempjes. De kleppen staan nu goed, met grote dank aan Govert!!! klasse!!! Nu nog het vacuum op de brandstofpomp herstellen en dan nog de camperinbouw.

Nog even een foto erbij van mijn oude busje....waar we zo ontzettend veel plezier zonder enige pech mee gehad hebben.

Tot ziens en nogmaals mijn grote dank! rob
P1020712 - Version 2.jpg
ergens in de Limousin, Frankrijk, koffietijd
P1020712 - Version 2.jpg (140.97 KiB)
Compay

Berichtdoor Toontje » 19 dec 2010, 22:00

hoi hoi
mooi ten eerste blij dat govert hier ook weer typt en 2de pracht busje maar om er nu zo mee te koop te rijden dat je hem uit de aanbiedingen van super de boer heb vind ik wat overdreven
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Compay » 19 dec 2010, 22:34

tsja de super de boer tas!
hangt daar voor de radiateur
om de moter wat sneller op temperateur te brengen
er zit een hele grote hoge radiateur in van de groene bus nog die
vroeger ingezet werd als spuitwagen bij de brandweer en een grote pomp
voorop had die aangedreven werd door de moter en deze moest ook gekoeld worden.
Voordeel in de zomer vrijwel nooit een te warme moter
nadeel winter bedrijfstemperatuur te laag
met de tas ervoor gaat het prima
kan er ook makkelijk om en af (hengsel om de vuldop)
ik ga op zoek naar een mooie zwart leren lap
ben geen super de boer fan
Compay

Berichtdoor Compay » 20 dec 2010, 00:00

hoi govert

nog even over het zagen
en evt het membraam dat stuk is oid

ik vraag me natuurlijk een beetje af hoe het komt dat al deze problemen
er nu zijn na het overzetten van de moter...en daarvoor nog niet.....

de moter heeft na het uitbouwen een anderhalvemaand schuingestaan
kan er daardoor in de pomp olie en diesel etc op plekken zijn gekomen
waar het niet hoort en evt ook tegen het membraam oid?

morgen ga ik in ieder geval de pomp aftappen aan de zijkant en vullen met nieuwe olie!
moet dat 15w40 zijn?

hoi rob
Compay

Volgende

Keer terug naar Techniek