door Govert » 09 dec 2010, 00:34
Normaliter start zo'n bak in de tweede versnelling, dan lijkt het vaak dat je maar drie versnellingen hebt. Als je begint in L heb je gewoon vier versnellingen. Kan je dat testen?
Hieronder zie je nog een foto van de achterkant van het differentieel, in de rode lijn staat de ratio, zou 3,46 moeten zijn. Op de foto is het deksel van het differentieel, dat zit er bij jou nog gewoon op natuurlijk. Soms/meestal zit er een laag vuil en olie overheen.
De overbrenging van de vierde versnelling van een 722.112 en een 722.118 bak is hetzelfde, beide 1:1, daar kunnen de hoge toeren niet vandaan komen. De W123 is, zeker in vergelijking met moderne auto's, hoogtoerig. Een 300D automaat draait bij 110 km/u zo'n 3500 toeren.
Hoog brandstofverbruik is meer te zoeken in achterstallig onderhoud, met name kleppen stellen. Is dat recentelijk gedaan?
Garage HCS in Bemmel heeft wel een goede naam, je zou daar eens langs kunnen rijden.